لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۳

دادگاه استیناف در سانفرانسیسکو علیه فرمان مهاجرتی دونالد ترامپ رای داد


پس از تعلیق فرمان مهاجرتی رییس جمهوری آمریکا توسط یک قاضی در سیاتل، یک دانشجوی ایرانی ۱۵ بهمن از خواهرش در فرودگاه بوستون استقبال کرد.
پس از تعلیق فرمان مهاجرتی رییس جمهوری آمریکا توسط یک قاضی در سیاتل، یک دانشجوی ایرانی ۱۵ بهمن از خواهرش در فرودگاه بوستون استقبال کرد.

دادگاه استیناف سانفرانسیسکو روز پنجشنبه ۲۱ بهمن به اتفاق آرا به تعلیق فرمان اجرایی دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، مبنی بر ممنوعیت ورود اتباع هفت کشور به خاک این کشور رای داد.

به گزارش رویترز، شعبه ۹ دادگاه استیناف در سانفرانسیسکو در رای خود تصریح کرده است: دولت نتوانسته است هیچ مدرک و سندی نشان دهد که شهروندان این هفت کشور در تدارک انجام عملیات تروریستی در خاک آمریکا هستند.

سه قاضی دادگاه استیناف در رای خود نوشته اند که درخواست وزارت دادگستری آمریکا برای ابقای فرمان اجرایی را رد کرده اند.

این در حالی است که دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا در واکنش به حکم دادگاه استیناف در توییتی نوشته است: دیدار در دادگاه، امنیت کشور مان در خطر است.

رییس جمهوری آمریکا همچنین در کاخ سفید به خبرنگاران گفته است:این یک تصمیم سیاسی است، ما آنها را در دادگاه خواهیم دید. من مشتاقانه منتظر این کار هستم.

دونالد ترامپ اضافه کرده است: این تصمیمی بود، که به نظرم ما خیلی آسان پیروز خواهیم شد.

در واکنش به رای دادگاه استیناف در سانفرانسیسکو، باب فرگوسن، دادستان کل ایالت واشینگتن، گفته است: این حکم یک پیروزی بزرگ برای ایالت واشینگتن است.

به گزارش فاکس نیوز، وی اضافه کرده است: ما ملت قانون هستیم. قانون در کشور ما شامل همه می شود،‌از جمله رییس جمهوری.

دادستان کل ایالت واشینگتن در واکنش به توییت رییس جمهوری آمریکا، گفته است: ما تا کنون دو بار در دادگاه رو به رو شده ایم . اکنون قانون اساسی ما در خطر است.

از سوی دیگر، وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرده است در حال ارزیابی رای دادگاه استیناف و همچنین گزینه های قانونی در این باره است.

در همین زمینه، کلیان کونوی،مشاور ارشد دونالد ترامپ، نیز پیش بینی کرده است که رییس جمهوری آمریکا در نهایت در دادگاه به آسانی پیروز خواهد شد.

به گزارش «فاکس نیوز» پیشتر مقام های دولت دونالد ترامپ تاکید کرده بودند که آماده اند در صورت ضرورت مساله فرمان اجرایی رییس جمهوری را در دیوان عالی این کشور مطرح کنند.

آقای ترامپ روز هفتم بهمن با امضای یک فرمان اجرایی ورود اتباع ایران، سوریه، لیبی، یمن، سومالی، عراق و سودان به خاک آمریکا را به مدت ۹۰ روز ممنوع کرد.

ورود مهاجران نیز به مدت ۱۲۰ روز و ورود پناهجویان سوری نیز به صورت «نامحدود» ممنوع شده است.

این حکم در آغاز با ابهامات زیادی در خصوص وضعیت دارندگان ویزا و دارندگان کارت سبز (گرین کارت)همراه شد و موجی از سردرگمی مسافران را در سراسر دنیا به همراه داشت.

در پی این فرمان، وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که با در نظر نگرفتن ویزاهای دیپلماتیک و منقضی در مجموع ۶۰ هزار ویزا باطل شده است.

فرمان آقای ترامپ یک هفته بعد با حکم یک قاضی دادگاهی در سیاتل ایالت واشینگتن به طور موقت به حال تعلیق در آمد. ولی وکلای دولت آمریکا به این رای اعتراض کرده و خواستار برقراری فوری فرمان رییس جمهوری شدند.

با این حال، دادگاه شعبه نهم استیناف سانفرانسیسکو روز یکشنبه درخواست فوری وکلای دولت را رد کرد و از طرفین خواست تا عصر دوشنبه مدارک خود را به دادگاه ارائه کنند.

پیش از این قرار بود که روز سه‌شنبه حکم دادگاه استیناف اعلام شود ولی اعلام آن تا روز پنجشنبه به تاخیر افتاد.

فرمان رییس‌جمهوری آمریکا در دو هفته گذشته با اعتراض‌های گسترده‌ای در آمریکا و دیگر کشورها روبرو شده است.

۹۷ شرکت آمریکایی و دو ایالت این کشور با ارائه دادخواست‌هایی به دادگاه استیناف خواستار لغو این فرمان شدند. از سوی دیگر تظاهرات زیادی در شهرهای مختلف آمریکا برگزار شد.

XS
SM
MD
LG