لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۹

مذاکرات صلح سوریه پس از وقفه‌ای ۱۰ ماهه در ژنو از سرگرفته شد


استفان دی میستورا قبلا گفته بود انتظار ندارد مذاکرات ژنو به موفقیت سریعی منجر شود.
استفان دی میستورا قبلا گفته بود انتظار ندارد مذاکرات ژنو به موفقیت سریعی منجر شود.

دور جدید مذاکرات صلح سوریه پس از وقفه‌ای ۱۰ ماهه با میانجی‌گری سازمان ملل متحد از روز پنج‌شنبه در ژنو از سرگرفته شد. همزمان، روسیه خواسته مخالفان بشار اسد مبنی بر کناره‌گیری وی از قدرت را «بی‌معنی» خوانده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، الکسی بوروداوکین نماینده روسیه در سازمان ملل متحد پس از دیدار با مذاکره‌کننده ارشد حکومت سوریه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: «هیات نمایندگان حکومت سوریه که به ژنو آمده، دستورات سازنده‌ای را دنبال می‌کند تا پیشرفتی در مذاکرات ایجاد شود».

وی سپس عنوان کرد تا جایی که می‌داند «دستور جلسه این مذاکرات هنوز آماده نشده» اما او امیدوار است که طبق قطعنامه سازمان ملل بحث بر سر تشکیل دولت وحدت ملی، نگارش قانون اساسی و برنامه‌ریزی برای انتخابات در سوریه خوب جلو برود و پیشرفتی در این زمینه‌ها حاصل شود.

این اظهارات در حالی است که رییس دفتر استفان دی میستورا، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه، تاکید کرده بود که این دور مذاکرات بر موضوع «گذار سیاسی» متمرکز خواهد بود و از سویی مخالفان بشار اسد نیز گذار سیاسی را به معنای کناره‌گیری اسد از قدرت می‌دانند اما الکسی بوروداوکین چنین ایده‌ای را رد کرد.

بحث بر سر گذار سیاسی و کناره‌‌گیری بشار اسد از قدرت اساسا عمده‌ترین چالش دور پیشین مذاکرات صلح سوریه بوده است که آن را به بن‌بست کشاند. از آن زمان موضع حکومت سوریه قوی‌تر نیز شده است به‌ویژه پس از تصرف شهر حلب که برای مدت‌ها دست مخالفان اسد بود.

در همین حال جنگ داخلی سوریه همچنان ادامه دارد. چنانکه از گزارش گروه ناظر حقوق بشر در سوریه برمی‌آید، نیروهای حکومتی با انجام حملات هوایی مناطق تحت تصرف شورشیان در درعا و حما را درهم کوبیده‌اند. شورشیان نیز با شلیک موشک به مواضع حکومت سوریه این حملات را پاسخ داده‌اند.

با این شرایط باید دید که آیا استفان دی میستورا می‌تواند دو طرف جنگ را بر سر یک میز بنشاند تا با هم گفت‌وگوی مستقیم و رودررو داشته باشند یا نه. استفان دی میستورا قبلا گفته بود که انتظار ندارد این مذاکرات به موفقیت سریعی منجر شود.

XS
SM
MD
LG