لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۲

رهبر دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا خواستار استعفای دادستان کل شد


نانسی پلوسی
نانسی پلوسی

در پی افشای ارتباط یک مقام دیگر از دولت دونالد ترامپ با روسیه، نانسی پلوسی، رهبر دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان آمریکا، خواستار استعفای جف سشنز، دادستان کل این کشور، و انجام تحقیقات درباره «ارتباط او با روسیه» شد.

خانم پلوسی روز چهارشنبه، ۱۱ اسفند، جف سشنز را به «سوگند دروغ» متهم کرد.

خبر تازه از ارتباط اطرافیان آقای ترامپ با مقام‌های روسی در حالی منتشر می‌شود که دو هفته هم از استعفای مشاور امنیت ملی او یعنی مایکل فلین به همین دلیل نمی‌گذرد.

تعدادی از دیگر اعضای حزب دموکرات نیز خواستار استعفای دادستان کل آمریکا و انجام تحقیقات درباره ارتباط او با روسیه شدند.

دموکرات‌ها و منتقدان دولت دونالد ترامپ می‌گویند که آقای سشنز در جلسه استماع کنگره برای تایید شدن به عنوان دادستان کل آمریکا، وجود ارتباط میان خود با مقام‌های روسیه را انکار کرده است.

اما جف سشنز و وزارت دادگستری این اتهام را رد می‌کنند.

در بیانیه دادستان کل آمریکا آمده است که او «هرگز با مقام‌های روسیه درباره کمپین انتخاباتی [دونالد ترامپ] ملاقات نکرده» و اتهام‌ها علیه او «دروغ» است.

وزارت دادگستری آمریکا هم گفته که در جلسه استماع کنگره از آقای سشنز درباره «ارتباط کمپین انتخاباتی» دونالد ترامپ با روس‌ها سوال شده بود، نه ملاقات‌های او به عنوان عضور ارشد کمیته نیروهای مسلح سنا.

در بیانیه سخنگوی وزارت دادگستری آمریکا آمده است که دادستان کل فعلی آمریکا «سال گذشته به عنوان سناتور و عضو ارشد کمیته نیروهای مسلح سنا با سفرای ۲۵ کشور جهان مانند بریتانیا، کره، ژاپن، لهستان، هند، چین، کانادا، استرالیا، آلمان و روسیه گفت‌وگو کرد. در جلسه استماع کنگره از او پرسیده شد که آیا میان کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ و روسیه ارتباطاتی وجود داشته یا نه؛ در آن جلسه از جف سشنز درباره دیدارهایش به عنوان سناتور و عضو ارشد کمیته نیروهای مسلح سوالی پرسیده نشده بود».

این در حالی است که آدام شیف، نماینده کالیفرنیا در مجلس نمایندگان آمریکا، در این باره گفت: «اگر گزارش‌ها درست باشند که دادستان کل با سفیر روسیه در جریان مبارزات انتخاباتی دیدار کرده و از بیان آن در جلسه استماع خودداری کرده است، ضروری است که جف سشنز از سمت خود استعفا کند تا هیچ نقشی در تحقیقات درباره ارتباط کمپین ترامپ با روسیه نداشته باشد.»

مقصود این نماینده دموکرات این است که آقای سشنز در سمت فعلی خود نمی‌تواند در تحقیقات مذکور نقشی بی‌طرف ایفا کند.

بر اساس ویدئوی جلسه استماع کنگره، ال فرنکن، نماینده دموکرات مینه‌سوتا، به آقای سشنز می‌گوید: «اگر نشانه‌ای از هرگونه ارتباط میان وابستگان کمپین ترامپ با دولت روسیه وجود داشته باشد، شما چه کار می‌کنید؟»

جان سشنز در پاسخ می‌گوید: «من از هیچ یک از این فعالیت‌ها مطلع نیستم....، من ارتباطی با روس‌ها نداشتم و نمی‌توانم درباره این مسئله نظر بدهم.»

پیشتر، مایکل فلین، مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا، به علت ارائه ندادن توضیحات کافی درباره ارتباطات و تماس‌های تلفنی‌اش با سفیر روسیه در واشینگتن به دولت ترامپ از مقام خود استعفا داده بود.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، هر گونه ارتباط یا کمک روسیه به کمپین انتخاباتی خود را قاطعانه رد کرده است.

XS
SM
MD
LG