لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۳

دونالد ترامپ اتهام ارتباط اعضای ستاد انتخاباتی‌اش با روسیه را رد کرد


دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا
دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا

رییس‌جمهوری آمریکا روز چهارشنبه ۲۷ بهمن اتهام ارتباط برخی از اعضای ستاد تبلیغاتی‌اش با روسیه را «بی‌اساس» خواند و درز احتمالی اطلاعات از اف‌بی‌آی و آژانس امنیت ملی کشورش را «غیرقانونی» دانست.

اظهارات دونالد ترامپ دو روز بعد از استعفای مایکل فلین، مشاور امنیت ملی‌اش، صورت می گیرد که بعد از هفته‌ها جنجال بر سر گفت‌وگوهایش با سفیر روسیه در واشینگتن هدف انتقادات زیادی بود.

رسانه های آمریکا از جمله سی‌ان‌ان در گزارش‌های اخیر خود گفته‌اند که علاوه بر آقای فلین، یکی دیگر از مشاوران ارشد رییس‌جمهوری و رییس ستاد انتخاباتی او یعنی پل مانفورت نیز با طرف‌های روسی در تماس بوده است.‌

دونالد ترامپ آمریکا بامداد روز چهارشنبه در چند توئیت به گزارش‌ رسانه‌های آمریکا درباره ارتباط برخی از اعضای ستاد تبلیغاتی‌اش با روسیه حمله کرد و نوشت: «گفته‌های بی‌اساس درباره ارتباط با روسیه صرفا تلاشی برای لاپوشانی بسیاری از اشتباهاتی است که کمپین بازنده هیلاری کلینتون مرتکب شده بود».

روزنامه نیویورک تایمز روز سه‌شنبه به نقل از چهار مقام آمریکایی که نام‌شان فاش نشده است گزارش داده بود که برخی از اعضای ستاد تبلیغاتی دونالد ترامپ در جریان مبارزات انتخاباتی پارسال با ماموران اطلاعاتی روسیه در تماس بوده‌اند.

این روزنامه نوشته که ماموران اطلاعاتی آمریکا از طریق شنود مکالمات ستاد آقای ترامپ به این ارتباط پی برده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا در ماه ژانویه نتیجه‌گیری کردند که روسیه در روند انتخاباتی آمریکا مداخله کرده است، حداقل برای اینکه دونالد ترامپ، نامزد جمهوریخواهان، برنده رقابت‌ها شود.

سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا پیشتر اعلام کرده بودند که ماموران دولت روسیه تلاش کرده‌اند با هک ایمیل‌های حزب دمکرات بر انتخابات آمریکا تاثیر بگذارند.

ای‌میل‌های حزب دمکرات از سوی وب‌سایت ویکی‌لیکس منتشر شدند.

به نوشته نیویورک تایمز، سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا هنوز به مدرکی دست نیافته‌اند که نشان دهد، ستاد تبلیغاتی دونالد ترامپ در هک ای‌میل‌های حزب دمکرات با ماموران روس همکاری داشته است.

دونالد ترامپ در یکی از توئیت‌های روز چهارشنبه خود، از روزنامه‌های نیویورک تایمز و واشینگتن پست و شبکه‌های خبری «سی‌ان‌ان» و «ام‌اس‌ان‌بی‌سی» نیز به تندی انتقاد کرد. وی با این حال، از شبکه فاکس نیوز تجلیل کرد.

او نوشت: «رسانه‌های جعلی با تئوری‌های توطئه و نفرت کور به شدت می‌تازند. تلویزیون‌های ام‌اس‌ان‌بی‌سی و سی‌ان‌ان قابل تماشا نیستند. فاکس‌فرندز عالی است!»

آقای ترامپ همچنین سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا را متهم به درز اطلاعات کرد و به طور مشخص انگشت اتهام را به سوی آژانس امنیت ملی و پلیس فدرال نشانه رفت.

وی در توئیتی نوشت: «اطلاعات به صورت غیرقانونی به نیویورک تایمز و واشینگتن‌پست داده شده است، از سوی جامعه اطلاعاتی (آژانس امنیت ملی و اف‌بی‌آی؟)».

مشاور امنیت ملی آقای ترامپ روز دوشنبه از مقام خود استعفاء داد و سخنگوی کاخ سفید تایید کرد که وی معاون رییس‌جمهوری و سایر مقام‌های دولت ترامپ را درباره تماس‌های خود با سفیر روسیه گمراه کرده بود.

دولت روسیه تماس فلین با سفیر آن کشور را تایید کرده ولی این گزارش که مضمون گفت‌وگوهای آنها لغو تحریم‌ها علیه روسیه بوده را تکذیب کرده است.

XS
SM
MD
LG