لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۵

مایکل فلین،‌ مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ، استعفا کرد


فلین
فلین

در پی انتشار گزارش‌ها در مورد «تماس» مایکل فلین، مشاور امنیت ملی رئیس‌ جمهوری آمریکا با سفیر روسیه و «گفت‌وگو در مورد تحریم‌های اعمال‌شده»، او روز دوشنبه استعفا کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس، مایکل فلین در نامه کناره‌گیری خود اذعان کرده است که در فاصله بین دوره انتقالی دولت ترامپ با دولت گذشته، تماس‌های متعددی با سفیر روسیه در آمریکا داشته و به مایک پنس، معاون رئیس جمهوری اطلاعات «ناقصی» در خصوص محتوای این تماس‌ها ارائه کرده است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، ژنرال بازنشسته کیت کلاگ را به عنوان جانشین آقای فلین در سمت مشاور امنیت ملی، معرفی کرده‌است تا در نهایت مشاور امنیت ملی تازه خود را انتخاب کند.

کاخ سفید پیش از کناره‌گیری مایکل فلین اعلام کرده بود که «در حال ارزیابی» موضوع تماس‌های او با سفیر روسیه است.

یک مقام کاخ سفید پیشتر به آسوشیتدپرس گفته بود، فلین، خصوصی از مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری، عذرخواهی کرده‌است.

موضوع این عذرخواهی برمی‌گردد به گفته‌های آقای فلین به آقای پنس، در این مورد که او در ارتباط با تحریم‌های دولت ایالات متحده علیه مسکو، با سفیر روسیه در واشینگتن «گفت‌وگویی نکرده‌است». معاون آقای ترامپ هم بر پایه همین گفته‌ها، به‌طور علنی گفت‌وگوها را رد کرده بود. پس از این اما فلین به کاخ سفید گفته بود که موضوع تحریم‌ها شاید مطرح شده بود.

شان اسپایسر، سخنگوی کاخ سفید به خبرنگاران گفته‌ بود، ترامپ در مورد صحبت‌های ردوبدل‌شده بین پنس و فلین، با معاون خود گفت‌وگو کرده بود و در مورد مذاکره فلین و سفیر روسیه «به هیچ‌وجه» اطلاعی نداشته است.

بر پایه گزارش‌های مختلف، گفته می‌شود آقای فلین با سرگئی کیسلیاک، سفیر روسیه، در تماس بوده و این تماس‌ها، با تحریم‌های اعمال‌شده از سوی اوباما، «همزمان بوده‌است».

موضوع تحریم‌ها، به هفته‌های پایان ریاست‌جمهوری باراک اوباما باز می‌گردد که دولت ایالات متحده، بر پایه اتهام‌های مطرح‌شده از سوی نهادهای اطلاعاتی خود علیه دخالت‌های سایبری روسیه در انتخابات آمریکا، تصمیم به اعمال تحریم‌هایی علیه مسکو گرفت؛ از جمله شماری از دیپلمات‌های روسیه را اخراج کرد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری فعلی ایالات متحده پیش از این با پذیرفتن اتهام‌های وارد شده به مسکو، قول داده بود که در آغاز دوره ریاست‌جمهوری خود دست به انتشار گزارشی در مورد دخالت‌های سایبری خواهد زد. آقای ترامپ در عین حال از اینکه روسیه دست به اقدام متقابل در مقابل اقدام دولت اوباما نزده، از ولادیمیر پوتین تمجید کرده بود.

ترامپ خود در دی ماه گذشته در مصاحبه‌ای با روزنامه وال‌استریت‌جورنال گفته بود تحریم‌ها علیه روسیه برای مدتی باقی خواهد ماند. او در عین حال افزوده بود «اگر شما با هم کنار بیایید، و اگر واقعا روسیه به ما کمک کند، دیگر چرا کسی باید تحریم شود، اگر کسی دارد کارهای بزرگ انجام می‌دهد». در آن زمان خبرگزاری‌ها، از جمله رویترز، گفته بودند اشاره تلویحی آقای ترامپ به کمک احتمالی روسیه در مسائلی مانند با نبرد تروریسم و دیگر اهداف واشینگتن است.

رئیس‌جمهوری ایالات متحده، اخیرا در گفت‌وگویی با رئیس‌جمهوری اوکراین، نیز گفته است «با همکاری اوکراین، روسیه و دیگر طرف‌های دخیل، کمک خواهیم کرد تا صلح در مرزهای (اوکراین و روسیه) برقرار شود».

در موقیعت‌های دیگری نیز رئیس‌جمهوری آمریکا گفته است «علاقه پوتین برای داشتن روابط حسنه با دولت آینده [آمریکا] یک سرمایه ارزشمند در سیاست خارجی محسوب می‌شود». او با این‌حال اضافه کرده است که به رغم امیدواری به آینده روابط، مطمئن نیست که با پوتین روابط نزدیکی خواهد داشت.

در واکنش به گزارش‌های منتشرشده اخیر در مورد آقای فلین، شماری از نمایندگان هر دو حزب جمهوری‌خواه و دمکرات به انتقاد از مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ پرداخته‌اند. نانسی پلوسی، رهبر اقلیت دمکرات در مجلس نمایندگان خواستار کنار گذاشتن آقای فلین شده بود چرا که «نمی‌شود اطمینان داشت او [مصالح] پوتین را بر آمریکا ترجیح ندهد». سناتور جمهوری‌خوان سوزان کالینز، نیز گفته بود نمی‌تواند تصور کند که مایک پنس، پس از وقایع اخیر، به مایکل فلین اعتماد داشته باشد.

کلیان کانوی، از مشاوران ارشد آقای ترامپ، روز دوشنبه گفته بود، رئیس‌جمهوری به معاون خود «اطمینان کامل» دارد. آقای فلین در جریان کنفرانس خبری ترامپ و نخست‌وزیر کانادا، پیش از انتشار خبر درخواست کناره‌گیری‌اش، در ردیف اول حضور داشت.

XS
SM
MD
LG