لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۳

صدور فرمان منع موقت ورود به آمریکا «تا هفته آینده عقب افتاد»


کاخ سفید آمریکا می‌گوید صدور فرمان اجرایی رئیس‌جمهوری آن کشور برای جلوگیری موقت از ورود شماری از شهروندان، از جمله ایرانیان، تا هفته آینده میلادی عقب افتاده‌است.

مقام‌های کاخ سفید پنج‌شنبه۱۱ اسفند ماه به وقت آمریکا گفته‌اند فرمان جدید تا هفته آینده صادر نخواهد شد.

فرمانی اولیه را دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده در نخستین هفته‌ای که هدایت دولت را برعهده گرفت صادر کرد: در هشتم بهمن ماه.

در فرمان اولیه‌ی رئیس‌جمهوری آمریکا ورود شهروندان ایران و شش کشور دیگر به مدت حداقل ۹۰ روز به خاک آمریکا متوقف شده و قرار بود وزارت امنیت داخلی آن کشور طی ۳۰ روز مشخص کند کدام یک از کشورها اطلاعات کافی در مورد شهروندان متقاضی روادید ارائه نمی‌کنند.

در ایالات متحده دیدگاه‌های مختلفی در مورد این فرمان مطرح شده‌است؛ از یک سو گروه‌هایی مانند اتحادیه آزادی‌های مدنی و شماری از سازمان‌های غیردولتی به مخالفت با آن پرداخته و آن را تبعیض‌آمیز توصیف کرده‌اند. شماری از فرهیختگان، محققان و هنرمندان ایالات متحده نیز خواستار بازنگری در آن شدند و آن را به ضرر منافع آمریکا نامیده‌اند.

از سوی دیگر اما موافقان و مدافعان فرمان منع موقت ورود، از آن به‌عنوان راهی موقتی برای بازبینی روادیدهای صادرشده برای شهروندان کشورهای موسوم به هفت‌گانه یاد کرده‌اند. آن‌ها می‌گویند ویزا حق نیست، بلکه امتیاز است. دونالد ترامپ نیز از این فرمان به عنوان راهی برای حفظ امنیت مردم و خاک ایالات متحده دفاع کرده‌است.

در میانه بهمن ماه یک قاضی فدرال در ایالت واشینگتن به لغو موقت این فرمان حکم داد و وزارت امنیت داخلی و وزارت خارجه آمریکا نیز ممنوعیت سفر اتباع هفت کشور از جمله ایرانیان را لغو کردند.

سپس آقای ترامپ و دولت او اعلام کردند که تغییراتی در فرمان اجرایی داده و آن را با ادله قضایی ارائه‌شده از سوی دادگاه سازگار می‌کنند.

اما صدور آن برای چندمین بار است که به تعویق می‌افتد.

مایک پنس، معاون اول رییس جمهوری آمریکا، روز چهارشنبه گفته بود فرمان اجرایی در روزهای آینده صادر خواهد شد.

XS
SM
MD
LG