لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۸

ابراز تردید نماینده مجلس درباره بی‌طرفی سپاه در انتخابات در پی بازداشت‌های اخیر


محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس
محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس

محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس، در نامه‌ای به فرمانده سپاه پاسداران اعلام کرد که بازداشت مدیران چند کانال سیاسی تلگرامی «موجی از نگرانی» مبنی بر «التزام» نداشتن به وعده دخالت نکردن این نهاد در انتخابات را «برانگیخته است».

به این ترتیب این نماینده مجلس به طور غیرمستقیم سپاه پاسداران را مسئول بازداشت‌هایی معرفی می‌کند که در دو هفته اخیر رخ داده‌اند.

این در حالی است که سپاه پاسداران هنوز به این اخبار واکنشی نشان نداده است.

به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، آقای صادقی روز شنبه، ۲۸ اسفند، در نامه خود به محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران، سخنان روزهای اخیر او را یادآوری کرده است مبنی بر این که «احدی در سپاه چه از پاسداران و چه از فرماندهان حق دخالت سیاسی و جناحی در انتخابات و تخریب کاندیداها را ندارند».

این نماینده مجلس تاکید کرد که این سخنان در آستانه دو انتخابات مهم پیش‌رو «مایه‌ امیدواری بسیار در میان دلسوزان نظام و انقلاب» شد.

با این حال او می‌نویسد که در مقابل بازداشت مدیران تعدادی از کانال‌های تلگرامی با گرایش‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان و حامیان دولت به دست سازمان اطلاعات سپاه پاسداران «موجی از نگرانی در جامعه نسبت به التزام عملی این نهاد به این سیاست‌ها را برانگیخته است».

در روزهای گذشته ۱۲ تن از مدیران کانال‌های تلگرامی و تعدادی از روزنامه‌نگاران از جمله مراد ثقفی، احسان مازندرانی و هنگامه شهیدی بازداشت شده‌اند.

این نماینده مجلس تاکید کرد که «بیشتر» فضای رسانه‌ای کشور، از جمله صداوسیما و همچنین خبرگزاری‌ها، کانال‌های تلگرامی و شبکه‌های اجتماعی منتسب به سپاه پاسداران «با برخورداری از منابع مالی عمومی در گستره وسیعی در حال فعالیت علیه اصلاح‌طلبان و حامیان دولت هستند».

آقای صادقی روز پنج‌شنبه، ۲۶ اسفند، نیز با اشاره به این بازداشت‌ها از حسن روحانی و صادق لاریجانی، روسای‌ قوای مجریه و قضاییه، به خاطر «سکوت»، «بی‌تفاوتی» و «پاسخگو نبودن» مقابل «تعدی به حقوق شهروندان» انتقاد کرده بود.

در روزهای گذشته نیز حسام‌الدین آشنا، مشاور حسن روحانی، و تعدادی از اعضای فراکسیون امید مجلس به بازداشت‌های اخیر واکنش نشان داده و آن را با موضوع انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ مرتبط دانسته اند.

در همین حال محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید، در مطلبی در آستانه سال جدید، با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری و شوراها در سال ۹۶ نوشت که «متاسفانه برخی برخوردهای اخیر با فعالان رسانه‌ای، کشور را به مسیر امنیتی شدن پیش می‌برد که به هیچ وجه با منافع ملی سازگار نیست».

وی اضافه کرد: «به‌ویژه که در آستانه عید نوروز انتظار می رود حتی کسانی که در حبس هستند نیز حداقل با اتخاذ تدابیری در کنار خانواده‌های خود باشند.»

روز جمعه نیز الیاس حضرتی، عبدالکریم حسین‌زاده،‌ بهرام پارسایی و محمدعلی وکیلی، چهار نماینده مجلس، در نامه‌ای مشترک به حسن روحانی، بازداشت‌های اخیر در «آستانه سال نو و تعطیلی مجلس شورای اسلامی و سفرهای نوروزی» را «شائبه‌برانگیز» توصیف کردند.

علی مطهری، نایب رئیس مجلس، پیشتر در روز چهارشنبه، ۲۵ اسفند، به وزیر اطلاعات ایران به دلیل بازداشت مدیران کانال‌های تلگرامی و حبس دوباره احسان مازندرانی، مدیرمسئول سابق روزنامه فرهیختگان، هشدار داده و او را تهدید به استیضاح کرده بود.

در روزهای گذشته ۱۲ تن از مدیران کانال‌های تلگرامی و تعدادی از روزنامه‌نگاران از جمله مراد ثقفی، احسان مازندرانی و هنگامه شهیدی بازداشت شده‌اند.

وب‌سایت خبری زیتون نیز روز شنبه خبر داد که رامین کریمیان، پژوهشگر و مترجم، درخانه خود بازداشت شده است.

آقای کریمیان چند کتاب در حوزه علوم اجتماعی ترجمه کرده و از همکاران نشریه گفتگو است که مراد ثقفی، مدیر مسئول آن، نیز بازداشت شده است.

در ماه‌های گذشته نیز تعدادی از روزنامه‌نگاران بازداشت شده اند.

طاهره ریاحی، دبیر سرویس اجتماعی خبرگزاری برنا، خبرگزاری وابسته به دولت، نیز روز هفتم دی، از سوی «مأموران وزارت اطلاعات» بازداشت شد و بر اساس گزارش‌ها همچنان زندانی است.

در همین حال تعدادی از وب‌سایت‌ها روز چهارم بهمن‌ماه خبر داده بودند که زینب کریمیان، خبرنگار سابق خبرگزاری‌های ایرنا و مهر و همکار یک برنامه تلویزیونی و صالح دلدم، تهیه‌کننده و کارگردان جوان سینما، نیز بازداشت شده‌اند.

XS
SM
MD
LG