لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۳

ژنرال آمریکایی: ائتلاف احتمالاً در تلفات غیرنظامیان «الجدیده» در موصل نقش داشته است


ژنرال استفن تونسند، فرمانده عملیات مشترک علیه «حکومت اسلامی»، هشتم فروردین ماه در کنفرانس خبری‌ِ وزارت دفاع ایالات متحده شرکت کرده
ژنرال استفن تونسند، فرمانده عملیات مشترک علیه «حکومت اسلامی»، هشتم فروردین ماه در کنفرانس خبری‌ِ وزارت دفاع ایالات متحده شرکت کرده

یک مقام ارشد ارتش آمریکا می‌گوید ائتلاف به رهبری آن کشور «احتمالا» در جریان حمله هوایی که به کشته‌شدن غیرنظامیان در منطقه الجدیده موصل انجامیده، نقش داشته‌است.

ژنرال استفن تونسند، فرمانده عملیات مشترک علیه «حکومت اسلامی»، هشتم فروردین ماه در جریان کنفرانس خبری‌ِ وزارت دفاع ایالات متحده گفته است «برآوردهای اولیه نشان می‌دهد ما احتمالا در این تلفات نقش داشته‌ایم».

مقام‌های ائتلاف پیش از این تأیید کرده بودند که نیروهای آن‌ها در محلی در غرب موصل در ۱۷ مارس (۲۷ اسفند) حمله هوایی انجام داده‌اند.

بنا بر گزارش‌ها، این محل همان مکانی بود که شاهدان عینی می‌گویند ده‌ها غیرنظامی در آن بر اثر حمله‌ای جان باخته‌اند.

مقام‌های ایالات متحده گزارش‌ها مبنی بر این‌که در منطقه تلفات غیرنظامی رخ داده را تأیید نکرده‌، اما از آغاز تحقیقات در مورد آن خبر داده بودند.

بنا بر گزارشی دیگر از محل، در نزدیکی ساختمان‌هایی که غیرنظامیان در آن بودند، خودرویی مملو از مواد منفجره متعلق به گروه داعش قرار داشته که هدف قرار گرفته و ظاهرا انفجار آن به ویرانی سرپناه غیرنظامیان، انجامیده‌است.

ژنرال تونسند، روز سه‌شنبه در واکنش به بیاینه اخیر سازمان عفو بین‌الملل در مورد وقوع کوتاهی در حراست و حفاظت از جان غیرنظامیان، این اظهارات را رد کرده‌است.

سازمان عفو بین‌الملل از ائتلاف به رهبری آمریکا خواسته است در جریان نبردها علیه گروه موسوم به حکومت اسلامی‌در موصلِ عراق، از جان غیرنظامیان حفاظت کند.

سازمان ملل متحد هشتم فروردین اعلام کرد بیش از ۳۰۰ غیرنظامی در شهر موصل، از زمان آغاز مرحله تازه نبردها که برمناطق پرازدحام غرب این شهر متمرکز است، جان خود را از دست داده‌اند.

عملیات بازپس‌گیری موصل از داعش، با حضور ارتش عراق، پیش‌مرگه‌های کرد آن کشور و شبه‌نظامیان متحد دولت در بغداد و حمایت ائتلاف به رهبری آمریکا از مهر ماه آغاز شد. حیدر عبادی، نخست‌وزیر عراق، اول اسفند ماه، رسما از آغاز عملیات در غرب این شهر خبر داد. تصرف غرب موصل از سوی ارتش عراق، به‌‌معنی آزادسازی کامل شهر است. اما نگرانی‌هایی در مورد وضعیت غیرنظامیانی که در این منطقه پرجمعیت گیر افتاده‌اند، مطرح شده‌است.

نیروهای عراقی و ائتلاف به‌تازگی گفته‌اند قصد دارند راهکارهای تازه‌ای را برای جلوگیری از کشته‌شدن غیرنظامیان در پیش گیرند.

موصل، مهم‌ترین شهر عراق است که در جریان پیشروی‌های سه سال پیش گروه موسوم به حکومت اسلامی، به تصرف آن درآمد. گروه موسوم به حکومت اسلامی طی این زمان، در این شهر و مناطق اطراف آن دست به انجام اعمال مختلفی زد؛ از جمله استفاده از سلاح‌های شیمیایی علیه نیروهای نظامی و غیرنظامیان عراق، گردن‌زدن پیش‌مرگه‌های کرد و کسانی که از نظر این گروه مظنون بودند، حل کردن شهروندان در اسید، استفاده از ساکنان مناطق به‌عنوان سپر انسانی، یا تخریب آثار باستانی.

XS
SM
MD
LG