لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۶

«ادامه اعتراض» در سیستان و بلوچستان به بازداشت روحانی اهل سنت


عکسی که به گفته وب‌سایت «کمپین فعالین بلوچ» اعتراض مردم به بازداشت روحانی اهل سنت را نشان می‌دهد.
عکسی که به گفته وب‌سایت «کمپین فعالین بلوچ» اعتراض مردم به بازداشت روحانی اهل سنت را نشان می‌دهد.

همزمان با گزارش چند وب‌سایت از ادامه اعتراض‌ها به بازداشت مولوی فضل الرحمن کوهی، روحانی اهل سنت، در شهرستان سرباز در استان سیستان و بلوچستان، وب‌سایت «کمپین فعالان بلوچ» نیز خبر داد که جلسه شورای تامین این شهرستان در این باره با حضور روحانیون اهل سنت تشکیل شده است.

بر اساس این گزارش، فرماندار و رئیس اطلاعات شهرستان سرباز روز پنج‌شنبه، ۱۷ فروردین، در این جلسه قول آزادی مولوی فضل الرحمن کوهی را داده و از روحانیون اهل سنت خواسته اند که اعتراض‌ها به این موضوع پایان یابد.

به گفته این وب‌سایت، حافظ عبدالله ملازهی، مدیر حوزه علیمه «منبع العلوم کوه ون» در این جلسه گفته که نمی توانیم به معترضان قول آزادی مولوی فضل الرحمن کوهی را بدهیم، «چون به وعده مقامات مسئول اعتماد نداریم».

این وب‌سایت در خبری دیگر اعلام کرد که مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، ابراز امیدواری کرده که مولوی فضل الرحمن کوهی به زودی آزاد شود.

در این وب‌سایت همچنین فیلم و عکس‌هایی از اعتراض به بازداشت این روحانی اهل سنت منتشر شده است.

در همین حال وب‌سایت حقوق بشری هرانا نیز خبر داد که در ادامه اعتراض‌ها در این منطقه، «بسیاری از تجار و مغازه‌داران شهرهای سرباز کلات، راسک، جکیگور، بیدلد و نصیرآباد، محل کسب خود را تعطیل کردند».

به گفته وب‌سایت سنی‌آن‌لاین، مولوی فضل الرحمن کوهی، امام‌ جمعه اهل سنت «پشامگ»، روز دوشنبه، ۱۴ فروردین، توسط دادگاه ویژه روحانیت مشهد «بازداشت» شده و همچنان در بازداشت به‌ سر می‌برد.

علی موحدی راد، دادستان عمومی و انقلاب زاهدان، اما به بازداشت این روحانی اهل سنت اشاره ای نکرده و تنها گفت که او پس از «چندین بار تذکر» درباره «مراقبت از حفظ وحدت» به دادگاه ویژه روحانیت احضار شده است.

بر اساس گزارش‌ها، روز چهارشنبه، ۱۶ فروردین، معترضان به بازداشت مولوی فضل الرحمن کوهی در مقابل فرمانداری سرباز تجمع کردند و تعدادی از معترضان نیز «با آتش زدن لاستیک و مسدود کردن جاده ترانزیتی ایرانشهر‌ـ‌چابهار» به بازداشت این روحانی اهل سنت اعتراض کردند.

در همین حال خبرگزاری فارس در یادداشتی با اشاره به «تجمع و تحصن و راه‌بندان» در این منطقه نوشت که «هیچ فرد عادی، استاندار و فرماندار، روحانی و مولوی و وکیل و وزیری حق ندارد پای خود را از چارچوب قانون فراتر بگذارد و دست آخر بر این مدعا باشد که نظام در برابرش سکوت اختیار کند».

وب‌سایت «کمپین فعالان بلوچ» همچنین خبر داد که برخی از روحانیون معترض به بازداشت مولوی فضل الرحمن کوهی از جمله مولوی امین آسکانی، معاون وی و مولوی عبدالجلیل نعمانی، مدیر مدرسه تعلیم القران شهر سرباز، «تهدید به احضار» شده اند.

وب‌سایت «کمپین فعالان بلوچ» پیش از این سخنانی را از مولوی فضل‌الرحمن کوهی منتشر کرده که در آن از «برنامه سپاه برای اعطای کارت معافیت خدمت سربازی و پرداخت چهار میلیون پول برای علمای اهل سنت که تفریحی به سوریه می روند» انتقاد شده بود.

بر اساس این گزارش، این روحانی اهل سنت گفته بود که «هر عالم و مولوی که به سوریه برود او عالم و مولوی نیست، بلکه ظالم هست».

XS
SM
MD
LG