لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۶

نیکی هیلی: آمریکا آماده اقدامات بیشتر علیه حکومت سوریه است


سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد به بشار اسد هشدار داد که ایالات متحده آماده اقدامات بیشتر علیه حکومت سوریه است، اما امیدوار است که نیازی به این مسئله نباشد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، نیکی هیلی روز جمعه ۱۸ فروردین در نشست شورای امنیت سازمان ملل با دفاع از حمله موشکی ایالات متحده به یک پایگاه نظامی در سوریه، این اقدام را «کاملا موجه» دانست و تاکید کرد وقتی جایی سلاح شیمیایی به کار برده می‌شود، آمریکا دست روی دست نخواهد گذاشت.

به گفته وی، این جزو منافع ملی و حیاتی ایالات متحده است که ایجاب می‌کند مانع استفاده از سلاح شیمیایی در جنگ‌ها شود.

ایالات متحده در واکنش به حمله شیمیایی مرگبار اخیر در شهرک خان شیخون سوریه، بامداد جمعه پایگاه هوایی «شعیرات» در استان حمص را هدف موشک‌های خود قرار داد، پایگاهی که آمریکا می‌گوید حکومت بشار اسد از آن در حمله شیمیایی استفاده کرده است.

به دنبال این رخداد روسیه خواستار برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل متحد شد و اقدام آمریکا را محکوم کرد. اما نیکی هیلی در سخنان روز جمعه خود عنوان کرد که روسیه همراه با ایران در قبال «قساوت‌های اسد» مسئول است و اکنون جهان منتظر است ببیند آیا روسیه به مسئولیت خود عمل می‌کند یا نه.

گزارش رویترز بیان می‌کند که جانشین نماینده روسیه در سازمان ملل نیز در نشست روز جمعه شورای امنیت به شدت از حمله آمریکا به سوریه انتقاد کرد و آن را «نقض شرم‌آور قوانین بین‌المللی» و به مثابه «اقدام متجاوزانه» دانست که «عواقب آن برای امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی می‌تواند به شدت جدی باشد».

ولادیمیر سافرانکوف تاکید کرد که روسیه همچنان کنار حکومت سوریه می‌ایستد و آن را نیروی اصلی در مقابله با تروریسم می‌داند.

مسکو می‌گوید، این مخالفان بشار اسد هستند که در پایگاه خود تسلیحات شیمیایی داشتند و ارتش سوریه این پایگاه را هدف قرار داده بود که در نتیجه آن ماده کشنده شیمیایی در محیط پخش شده است.

XS
SM
MD
LG