لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۵

رئیس کمیسیون مجلس: روسیه و ایران در برابر حمله آمریکا «آرام نمی‌نشینند»


در ادامه واکنش مقامات جمهوری اسلامی به حمله آمریکا به سوریه، تعدادی از نمایندگان مجلس از جمله رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، حمله به پایگاه هوایی ارتش سوریه را «خلاف منشور سازمان ملل» خوانده و اعلام کردند که روسیه و ایران در برابر این اقدام «آرام نمی‌نشینند».

در همین حال تعدادی از امامان جمعه نیز هدف از این حمله را اقدامی برای «تقویت جبهه تروریست‌های منطقه» توصیف کردند.

علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، روز جمعه، ۱۸ فروردین، حمله آمریکا به پایگاهی هوایی در سوریه را «نابخردانه» خواند.

وی در مصاحبه با وب‌سایت خانه ملت، وابسته به مجلس، تاکید کرد که این اقدام «بدون تردید تبعات جدی به دنبال خواهد داشت، چرا که کشورهایی مثل روسیه و ایران در برابر این اقدامات خلاف مصالح منطقه آرام نمی‌نشینند».

آقای بروجردی همچنین گفت که این اقدام مغایر شعار دونالد ترامپ در زمان انتخابات ریاست جمهوری است و «نشان از افول» او دارد.

وی همچنین دست داشتن نیروهای بشار اسد در حمله شیمیایی در استان ادلب را «ادعای واهی» خواند و تاکید کرد که گروهی که «برنده جنگ است دست به چنین اقدامی نمی‌زند».

حسین امیرعبداللهیان، دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین الملل، نیز حمله آمریکا به پایگاه هوایی ارتش سوریه را «مغایر حقوق بین الملل و منشور سازمان ملل» دانسته و تاکید کرد که این اقدام «افراط‌گرایی و تروریسم را در منطقه تقویت می‌کند».

وی اضافه کرد: «این اقدام تلاش‌ها برای راه حل سیاسی را نادیده گرفت و نشان داد کماکان اولویت آمریکا مبارزه با داعش نیست.»

آقای امیر عبداللهیان همچنین گفت که اتهام کاربرد سلاح شیمیایی از سوی دولت بشار اسد، در شرایطی که سوریه پیش از این «خلع سلاح شیمیایی» شده، «نیازمند بررسی دقیق سازمان منع گسترش سلاح شیمیایی و سازمان ملل بود».

سخنان مقامات جمهوری اسلامی در حالی بیان شده است که گزارش‌ها به نقل از کارشناسان از جمله در روزنامه گاردین حاکی از «شواهد فزاینده» از این نکته است که حکومت بشار اسد خود دست به حمله شیمیایی علیه مردم این کشور زده است.

ساعتی پیشتر بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، نیز حمله آمریکا به پایگاه هوایی ارتش سوریه را «خطرناک، مخرّب و نقض حقوق بین‌الملل» خوانده و ضمن محکوم کردن «شدید» آن تاکید کرده بود که این اقدام تنها «به تقویت تروریست‌ها و پیچیدگی اوضاع در سوریه و منطقه خواهد افزود».

تعدادی از نمایندگان مجلس از جمله کمال دهقانی فیروزآبادی، نایب رئیس و حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، نیز حمله آمریکا به پایگاه هوایی سوریه را «تجاوزی آشکار و خلاف قوانین بین‌المللی» خواندند.

مرتضی صفاری، دیگر عضو این کمیسیون، نیز در مصاحبه با خبرگزاری کار ایران، ایلنا، گفت که ایالات متحده بعد از روی کار آمدن آقای ترامپ «وجهه خود را از دست داده است، به همین دلیل به فکر تغییر ذائقه سیاسی در جهان است».

در همین حال محمد امامی کاشانی، امام جمعه تهران، در واکنش به این اقدام گفت: «تروریست ها و اسرائیل را شما زاییده اید و بزرگ کرده اید و حالا دروغ می گویید که دولت سوریه از سلاح شیمیایی استفاده کرده است.»

وی اضافه کرد: «دنیا دیوانه شده است... می‌گویند سوریه شیمیایی زده است. چقدر آدم پررو و دروغگو و چه دنیای دیوانه‌ای است که این همه دروغ بگوید.»

علیرضا اعرافی، امام جمعه قم، نیز هدف از این حمله را «تقویت جبهه تروریست‌های منطقه» دانسته و گفت که رئیس جمهور جدید آمریکا این کشور را «در همان منجلاب و باتلاق گذشتگان خود فرو» می برد.

جمهوری اسلامی در کنار روسیه حامی اصلی حکومت بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، است و در خاک این کشور از زمان آغاز جنگ داخلی نیروی نظامی داشته است، نیروهایی که خود می‌گوید فقط نقش «مستشاری» دارند.

ساعاتی پس از حمله موشکی سحرگاه جمعه آمریکا به پایگاهی هوایی در سوریه، روسیه، دیگر متحد ایران در حمایت از بشار اسد، با انتقاد شدید از این حمله برای برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت درخواست داد.

در مقابل ترکیه با حمایت از این حمله خواهان برقراری فوری منطقه پرواز ممنوع در سوریه شده است.

برخی از دیگر متحدان آمریکا، از جمله بریتانیا، عربستان سعودی و استرالیا از این اقدام استقبال کرده‌اند و از جمله بریتانیا این حمله را «واکنشی مناسب به حمله شیمیایی وحشیانه توسط حکومت سوریه» ارزیابی کرده است.

شورای ملی سوریه، ائتلافی عمده از مخالفان بشار اسد، نیز ضمن استقبال از حمله موشکی انجام شده به پایگاه هوایی دولت سوریه، خواستار ادامه آن تا توقف حملات هوایی دولتی و توقف «استفاده از سلاح‌های منع‌شده از سوی جامعه جهانی» شد.

XS
SM
MD
LG