لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۹

ایران حمله آمریکا به خاک سوریه را «نقض حقوق بین‌الملل» خواند


ایران می‌گوید حمله آمریکا به «تقویت تروریست‌ها» خواهد انجامید.
ایران می‌گوید حمله آمریکا به «تقویت تروریست‌ها» خواهد انجامید.

سخنگوی وزارت خارجه ایران حمله آمریکا به پایگاه هوایی ارتش سوریه را «خطرناک، مخرّب و نقض حقوق بین‌الملل» خوانده و ضمن محکوم کردن «شدید» آن تاکید کرد که این اقدام «به تقویت تروریست‌ها و پیچیدگی اوضاع در سوریه و منطقه خواهد افزود».

جمهوری اسلامی در کنار روسیه حامی اصلی حکومت بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، است و در خاک این کشور از زمان آغاز جنگ داخلی نیروی نظامی داشته است، نیروهایی که خود می‌گوید فقط نقش «مستشاری» دارند.

در همین حال یک مقام سفارت ایران در سوریه نیز اخبار منتشر شده مبنی بر انتقال خانواده‌ دیپلمات‌های ایرانی از دمشق، پایتخت سوریه، به جنوب بیروت پس از حمله آمریکا را «نادرست» خوانده و تکذیب کرد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران صبح روز جمعه، ۱۸ فروردین، حمله موشکی آمریکا به یک پایگاه هوایی در سوریه را «شدیدا» محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، بهرام قاسمی در عین محکوم کردن دوباره حمله شیمیایی در استان ادلب سوریه اعلام کرد که جمهوری اسلامی «همزمان استفاده از این بهانه برای اقدامات یک‌جانبه را خطرناک، مخرّب و نقض اصول آمره حقوق بین‌الملل می داند».

وی تاکید کرد که به اعتقاد جمهوری اسلامی، این گونه اقدامات «به بهانه» حمله شیمیایی «مشکوک» در ادلب سوریه که «زمان بندی، عاملین و منتفعینِ از آن کاملا در پرده ای از ابهام قرار دارد، به تقویت تروریست های رو به زوال و پیچیدگی اوضاع در سوریه و منطقه خواهد افزود».

حکومت سوریه و حامیانش از شش سال پیش تاکنون از مخالفان این حکومت همواره به عنوان «تروریست» یاد کرده‌اند، گرچه در کنار این گروه‌ها، گروه «تروریستی» داعش نیز طی این سال‌ها فعال بوده است.

وزارت خارجه ایران روز چهارشنبه هم پس از حمله شیمیایی در ادلب از آن چه «بی‌توجهی به لزوم خلع سلاح شیمیایی» گروه‌های مخالف دولت سوریه خوانده شد ابراز نگرانی کرده بود.

این در حالی است که گزارش‌ها حاکی از «شواهد فزاینده» از این نکته است که حکومت بشار اسد خود دست به حمله شیمیایی علیه مردم این کشور زده است.

بنا به گفته مقام‌های ایالات متحده، ارتش این کشور اقدام به پرتاب ده‌ها موشک کروز به یک پایگاه هوایی در خاک سوریه کرده‌ است. این حمله اندکی پس از انتشار گزارش‌ها در مورد حمله شیمیایی به خان ‌شیخون انجام شد.

در همین حال روسیه متحد اصلی ایران در حمایت از بشار اسد نیز از اقدام آمریکا انتقاد کرده است.

رئیس کمیته امور دفاعی و امنیتی شورای فدراسیون روسیه گفت که حمله هوایی به سوریه از طرف آمریکا، توافق ژنو را با خطر روبه‌رو کرده و «روابط تیره فعلی بین روسیه و آمریکا، پس از این حمله، تا حدودی، بدتر خواهد شد».

در مقابل عربستان سعودی که از مخالفان بشار اسد حمایت می کند اعلام کرد که این کشور از عملیات نظامی ایالات متحده و حمله موشکی به پایگاه دولت سوریه در حمص «کاملا حمایت» می‌کند.

دولت بریتانیا نیز «کاملا» از حمله هوایی به حمص حمایت کرده و گفت که «واکنشی مناسب به حمله شیمیایی وحشیانه توسط حکومت سوریه بود».

شورای ملی سوریه، ائتلافی عمده از مخالفان بشار اسد، ضمن استقبال از حمله موشکی انجام شده به پایگاه هوایی دولت سوریه، خواستار ادامه آن تا توقف حملات هوایی دولتی و توقف «استفاده از سلاح‌های منع‌شده از سوی جامعه جهانی» شد.

تکذیب خبر انتقال خانواده‌ دیپلمات‌های ایرانی از دمشق به جنوب بیروت

در همین حال یک دیپلمات در سفارت ایران در سوریه اخبار منتشر شده مبنی بر انتقال خانواده‌ دیپلمات‌های ایرانی از دمشق به جنوب بیروت پس از حمله آمریکا را «نادرست» خوانده و تکذیب کرد.

این دیپلمات ایرانی که نام او ذکر نشده در مصاحبه با خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا گفت که دیپلمات های ایرانی «در سوریه به همراه خانواده‌هایشان در دمشق مستقر هستند و روند فعالیت عادی در سفارت ایران در این کشور در جریان است».

صبح روز جمعه برخی از رسانه ها اعلام کردند که در پی حمله آمریکا به سوریه خانواده‌های دیپلمات های ایرانی از دمشق به جنوب بیروت منتقل شده اند.

XS
SM
MD
LG