لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۵

واکنش چین به درخواست ترامپ: مسئله کره شمالی صلح‌آمیز حل شود


شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین، (چپ) با همتای آمریکایی خود دونالد ترامپ
شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین، (چپ) با همتای آمریکایی خود دونالد ترامپ

در پی اعزام ناو هواپیمابر آمریکایی به آب‌های شبه‌جزیره کره و درخواست رئیس جمهوری آمریکا از چین برای همکاری جهت حل «مسئله» کره شمالی، رئیس جمهور چین از همتای آمریکایی خود خواست با این مسئله به شکل صلح‌آمیز برخورد کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شی جین‌پینگ، رئیس جمهوری چین، این درخواست را روز چهارشنبه، ۲۳ فروردین، در تماس تلفنی با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده مطرح کرد.

آقای ترامپ روز سه‌شنبه در پیامی توئیتری نوشته بود: «کره شمالی دنبال دردسر می‌گردد. اگر چین تصمیم بگیرد کمک کند عالی می‌شود. اگر نه، خودمان مشکل را بدون آنها حل می‌کنیم! ایالات متحده آمریکا.»

دونالد ترامپ در توئیتی مرتبط افزود: «برای رئیس جمهور چین توضیح دادم که اگر مسئله کره شمالی را حل کنند توافق تجاری با ایالات متحده برایشان شکل خیلی بهتری پیدا خواهد کرد.»

در واکنش به این پیام‌های رئیس جمهوری آمریکا، شی جین‌پینگ روز چهارشنبه در تماس تلفنی خود با دونالد ترامپ گفت: «چین خواهان حل موضوع از راه‌های صلح‌آمیز است و آماده است تا در مورد موضوع شبه‌جزیره کره، به ارتباطات و هماهنگی‌های خود با ایالات متحده ادامه دهد.»

رؤسای جمهور آمریکا و چین هفته گذشته برای نخستین بار در فلوریدای آمریکا دیدار کردند.

در آستانه این دیدار، رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا گفته بود که چین «درک کرده است» که برنامه هسته‌ای کره شمالی به چه حد خطرناکی رسیده و «موافقت کرده» که برای توقف این برنامه باید اقداماتی کرد.

روز چهارشنبه اما شبکه خبری سی‌ان‌ان نوشت که نشانه‌ای از تغییر سیاست چین در قبال کره شمالی دیده نمی‌شود و سخنان روز چهارشنبه رئیس جمهوری چین هم در راستای سیاست کلی چین در قبال پیونگ‌یانگ است.

با ادامه آزمایش‌های موشکی کره شمالی و قصد این کشور برای توسعه موشک‌های دوربردی که بتوانند به خاک اصلی آمریکا برسند، دولت آمریکا در روزهای اخیر یک ناو هواپیمابر را به همراه چندین ناو دیگر عازم آب‌های شبه‌جزیره کره کرد.

دونالد ترامپ در روزهای اخیر در مصاحبه‌ای با شبکه خبری «فاکس بیزنس» با اشاره به اعزام این ناو به سوی شبه‌جزیره کره گفت: «داریم یک ناوگان جنگی می‌فرستیم که بسیار قدرتمند است. زیردریایی‌هایی داریم که خیلی قوی هستند. به مراتب قوی‌تر از ناو هواپیمابر.»

یک روز پس از اعزام ناوگروه نظامی آمریکا به سوی شبه‌جزیره کره، دولت کره شمالی نسبت به «پیامدهای فاجعه‌بار» هرگونه «تحریک» جدید از سوی آمریکا هشدار داده و اعلام کرد که برای جنگ «آماده است».

XS
SM
MD
LG