لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۴

اسحاق جهانگیری به نفع حسن روحانی از صحنه انتخابات ریاست‌جمهوری کنار رفت


حسن روحانی (راست) و اسحاق جهانگیری
حسن روحانی (راست) و اسحاق جهانگیری

اسحاق جهانگیری نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری روز سه‌شنبه ۲۶ اردیبهشت به نفع حسن روحانی از ادامه این رقابت‌ها انصراف داد و خواستار رای به رییس‌جمهوری اسلامی ایران شد.

کانال تلگرامی ستاد حسن روحانی عصر سه‌شنبه به نقل از اسحاق جهانگیری نوشت که «من از همه می‌خواهم به روحانی رای بدهیم. من از همه می‌خواهم به شهرها و روستاها بروید و با مردم گفت‌وگو کنید. احساس می کنم وظیفه‌ای که بر دوشم بوده به پایان رسیده پس همراه با شما به روحانی رای می‌دهیم».

خبرگزاری ایسنا نیز بیانیه آقای جهانگیری را منتشر کرد که وی در آن گفته است: تصمیم بر این بود که «با صلاحدید بزرگان اصلاحات و رایزنی با جناب آقای دکتر روحانی در آخرین لحظه‌های ثبت‌نام، نامزد ریاست‌جمهوری شوم و همان‌گونه که در آن زمان اعلام کردم برای تبیین وضعیت کشور در آغاز راه و مسیری که طی کردیم و راهی که پیمودیم و ارائه چشم‌انداز پیش‌رو، وارد عرصه رقابت‌ها شدم».

وی افزوده است: «اکنون که دوره تبلیغات رو به پایان است و بحمدالله جناب آقای دکتر روحانی با عبور از میان همه بداخلاقی‌ها و بی‌انصافی‌ها توانسته است در معرض اقبال چشمگیر ملت قرار گیرد من بار این مسئولیت را از خود برداشته می‌دانم و با اعلام کناره‌گیری از کاندیداتوری، تمام توان خود را در خدمت حمایت از دکتر روحانی و پیشبرد برنامه‌های آینده ایشان قرار می‌دهم».

پیشتر شورای‌عالی سیاست گذاری اصلاح‌طلبان با انتشار نامه‌ای به آقای جهانگیری از او خواسته بود «تا برای ادامه راه، به نفع روحانی کناره‌گیری کند».

این شورا که نماینده احزاب و گروه‌های موسوم به اصلاح‌طلب است، گفته بود: «تردیدی وجود ندارد که آن برادر عزیز بیش از هر کس دیگر ضرورت اجماع اصلاح‌طلبانه را احساس می‌کنید همان‌گونه که متعهدانه در صحنه حاضر شدید انشاءالله با طیب خاطر این پیشنهاد را خواهید پذیرفت».

اسحاق جهانگیری ۶۰ ساله معاون اول حسن روحانی، رییس‌جمهوری اسلامی، است و برای آنچه که کمک به وی در جریان رقابت‌های دوازدهم خوانده شده وارد عرصه انتخابات شد.

وی در سه مناظره انتخاباتی که با حضور پنج نامزد دیگر برگزار شد، به شدت به برنامه‌های انتخاباتی ابراهیم رئیسی و بویژه محمدباقر قالیباف، نامزدهای اصولگرایان، حمله کرد و از آنها خواست تا مشخص کنند قرار است پول افزایش یارانه‌ها را از چه منبعی تامین کنند.

آقای قالیباف که روز دوشنبه به نفع ابراهیم رئیسی از ادامه رقابت‌ها انصراف داد، در مناظره نخست، اسحاق جهانگیری را متهم کرد که نامزد پوششی حسن روحانی است و افزود: «این هم از پدیده‌های عجیب است که جنابعالی به عنوان معاون محترم رییس‌جمهور، نامزد شدید و آمده‌اید و در حقیقت... البته حق شهروندی شما هست، شما می‌گویید که ما رقیبیم ولی مردم باید قضاوت کنند. صداقت شما در چند روز آینده معلوم خواهد شد که آیا در آینده هستید یا نه».

در حال حاضر چهار نامزد در عرصه رقابت‌ها باقی مانده‌اند. مصطفی هاشمی‌طبا که دیدگاهش به حسن روحانی و اسحاق جهانگیری نزدیک است گفته که به آقای روحانی رای خواهد داد ولی انصراف نمی‌دهد. مصطفی میرسلیم، نامزد حزب موتلفه، نیز گفته که از انتخابات کناره‌گیری نمی‌کند.

ابراهیم رئیسی به عنوان نامزد اصلی اصولگرایان در این انتخابات حاضر است. حسن روحانی نیز که برای دور بعدی ریاست‌جمهوری نامزد شده، مورد حمایت بسیاری از گروه‌های اصلاح‌طلب، «اعتدال‌گرا»، و چهره‌های هنری و ورزشی است.

انتخابات دوازدهم ریاست‌جمهوری ایران همراه با انتخابات شهر و روستا و میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی روز ۲۹ اردیبهشت برگزار می‌شود.

XS
SM
MD
LG