لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۵

کارنامه آبان ماه ۹۷

تازه‌ترین رویدادهای صنفی و کارگری ایران در آبان ماه ۹۷ را هر روز در اینجا دنبال کنید.

۰۲:۴۰ ۳۰.۸.۱۳۹۷

تجمع دانشجویی برای حمایت از کارگران نیشکر هفت تپه

شماری از دانشجویان دانشگاه تهران روز سه شنبه در حمایت از کارگران شرکت نیشکر هفت تپه تجمع کردند.

بر اساس فیلم های انتشار یافته در شبکه های مجازی این دانشجویان با در دست داشتن پلاکاردهایی، با شعارهای «هفته تپه خوزستان، الگوی زحمتکشان»، «فرزندان کارگرانیم، کنارشان می‌مانیم» و «کارگر زندانی آزاد باید گردد» حمایت خود را از کارگران نیشکر هفت تپه ابراز داشتند.

این تجمع در ادامه اعتصاب و اعتراض کارگران شرکت نیشکر هفت تپه و بازداشت تعدادی از آنان برگزار شد.

تاکنون شماری از تشکل های کارگری همراه با معلمان و بازنشستگان از کارگران شرکتنیشکر هفت تپه حمایت کرده اند.

در حال حاضر، اسماعیل بخشی، محمد خنیفر، مسلم آرمند و حسن فاضلی، چهار تن از نمایندگان کارگران، در بازداشت به سر می برند و فرزانه زیلابی، وکیل کارگران، اعلام کرده که از محل نگهداری، وضعیت و سلامت موکلانش کاملا بی‌اطلاع است.

کارگران نیشکر هفت‌تپه در کنار تاکید بر لزوم پرداخت ۴ ماه دستمزد معوقه خود،‌ با اعلام آنچه بی‌کفایتی کارفرمای خصوصی شرکت می‌نامند، خواستار واگذاری مالکیت این واحد به کارگران و اداره آن از سوی یک شورای کارگری و یا بازگرداندن مالکیت شرکت به بخش دولتی با نظارت شورای کارگری هستند. آنها این موضوع را مهمترین خواسته خود می‌دانند.

این خواسته تاکنون با پاسخ منفی مقام‌های دولت حسن روحانی مواجه شده است.

۱۹:۰۴ ۲۹.۸.۱۳۹۷

راهپیمایی و تجمع در شوش؛ کارگران هفت‌تپه خواستار آزادی چهار همکار زندانی خود شدند

کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه روز سه‌شنبه و در شانزدهمین روز اعتصاب و اعتراض خود در شهر شوش راهپیمایی و تجمع کردند.

‌کارگران شرکت نیشکر هفت تپه روز سه شنبه ضمن راهپیمایی و تجمع در شهرستان شوش، ضمن بیان خواسته های صنفی خود خواستار آزادی کارگران زندانی شدند.

اراهپیمایی کارگران در شرایطی برگزار شد که دوشنبه شب، شماری از بازداشت‌شدگان،‌ به جز چهار تن، آزاد شده بودند. پیش از آن دست‌کم ۱۹ تن به دست ماموران امنیتی در روز یکشنبه بازداشت شده بودند.

بر اساس گزارش شبکه‌های مجازی متعلق به کارگران نیشکر هفت‌تپه، ‌تا عصر سه‌شنبه، وضعیت اسماعیل بخشی، محمد خنیفر، مسلم آرمند و حسن فاضلی، چهار تن از نمایندگان کارگران، مشخص نشده بود.

فرزانه زیلابی، وکیل کارگران، اعلام کرد که از محل نگهداری، وضعیت و سلامت موکلانش کاملا بی‌اطلاع است.

او با اشاره به اینکه پرونده این ۴ کارگر امنیتی اعلام شده است،‌ افزود: حرکت کارگران مسالمت آمیز و صنفی بوده و مصداق هیچ عنوان مجرمانه زیر مجموعه جرایم امنیتی نیست.

اما مصطفی نظری، دادستان عمومی و انقلاب شوش، در مصاحبه‌ با خبرگزاری دولتی ایرنا گفت: «افراد غیرکارگر بازداشت شده‌اند که همچنان در بازداشت به سر می‌برند».

این مقام قضایی همچنین عنوان کرد که اعتراض کارگران نیشکر هفت‌تپه، به توصیف وی، باعث اخلال در نظم و آسایش مردم و ایجاد ترافیک در سطح شهر شوش شده بود.

پیشتر بر اساس فیلم‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، اسماعیل بخشی، یکی از نمایندگان کارگران، در سخنرانی‌های خود برای کارگران از آنان خواسته بود که آرامش خود را حفظ و به طور مسالمت آمیز راهپیمایی کنند.

در همین حال، علیرضا محجوب، دبیرکل خانه کارگر و نماینده مجلس، روز سه‌شنبه در مراسم بزرگداشت تصویب قانون کار در تهران با اشاره به مشکلات کارگران نیشکر هفت‌تپه گفت: «اعتراض صنفی نباید مورد برخورد قرار بگیرد و حق اعتراض صنفی در قانون اساسی آمده است».

اشاره او به اصل ۲۷ قانون اساسی بود که می‌گوید: تشكيل اجتماعات و راهپيمايی‌ها، بدون حمل سلاح، به شرط آن كه مخل به مباني اسلام نباشد آزاد است.

علی ساری،‌عضو کمیسیون اجتماعی مجلس،‌هم در مصاحبه ای با وبسایت عصر جنوب با اشاره به مشکلات ناشی از واگذاری ها برای کارگران گفت: آنها چاره‌ای جز رو آوردن به سمت اعتراضات مدنی در پیش‌روی خود نمی‌بینند.

در این حال، بازداشت ها انعکاس گسترده ای داشته است. در کنار بازتاب وسیع اخبار این اعتراض ها و انتقادها از برخوردهای امنیتی و قضایی با کارگران نیشکر هفت تپه در شبکه های اجتماعی،‌ سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه،‌ کمیته پیگیری ایجاد تشکل‌های کارگری،‌ سندیکای کارگران فلزکار مکانیک، اتحادیه پیشکوستان کارگری، کانون عالی شوراهای اسلامی کار و خانه کارگر خواستار آزادی بازداشت شدگان شده اند.

کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران نیز در روزهای اخیر در حمایت از کارگران هفت تپه و بازداشت شدگان شعارهایی داده اند.

همچنین شماری از معلمان و دانشجویان در برخی از مناطق ایران نیز همبستگی خود را با کارگران نیشکر هفت تپه اعلام کرده‌اند. در این ارتباط، ‌شماری از دانشجویان دانشگاه تهران روز سه‌شنبه در تجمعی در حمایت از کارگران نیشکر هفت‌تپه شعار دادند.

کارگران نیشکر هفت‌تپه در کنار تاکید بر لزوم پرداخت ۴ ماه دستمزد معوقه خود،‌ با اعلام آنچه بی‌کفایتی کارفرمای خصوصی شرکت می‌نامند، خواستار واگذاری مالکیت این واحد به کارگران و اداره آن از سوی یک شورای کارگری و یا بازگرداندن مالکیت شرکت به بخش دولتی با نظارت شورای کارگری هستند. آنها این موضوع را مهمترین خواسته خود می‌دانند.

این خواسته تاکنون با پاسخ منفی مقام‌های دولت حسن روحانی مواجه شده است.

۰۴:۱۱ ۲۹.۸.۱۳۹۷

انتقاد یک تشکل صنفی معلمان از برخوردهای امنیتی با فرهنگیان

شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران روز دوشنبه در نامه سرگشاده ای به وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد که نهادهای امنیتی به ویژه وزارت اطلاعات و حراست آموزش و پرورش دستکم ۱۳ معلم را بازداشت، بیش از ۳۰ تن را احضار و بازجویی و ۱۰۰ تن دیگر را هم تهدید کرده اند.

این شورا در نامه خود محمد بطحایی را "بیگانه با مولفه های معلمی" توصیف کرد و افزود: "چرا در آموزش و پرورش، فضای فعالیت برای تشکل های صنفی و امکان تشکل یابی برای معلمان تا این اندازه تنگ، نا امن و هزینه آور است؟".

شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران با اعلام اینکه "اگر شرایط امروز ضد تشکل یابی است، دولت و کسانی که این اوضاع را رقم زده اند، باید پاسخگو باشند، نوشت:"همه دولت های چهار دهه اخیر، تشکل یابی معلمان را به شدت سرکوب کرده اند".

در سالیان گذشته، گزارش هایی در مورد برخوردهای امنیتی - قضایی با معلمان و فعالان صنفی معلمان منتشر شده است.

در حال حاضر، اسماعیل عبدی، محمود بهشتی لنگرودی، محمد حبیبی، روح الله مردانی و عبدالرضا قنبری به اتهام های امنیتی در زندانند.

شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران در بخش دیگری از نامه خود نوشت: "در نگرش بدنه قدرت، آموزش و پرورش باید ضعیف و درمانده باشد و فعالان صنفی فرهنگی نیز باید اسیر نگاه های امنیتی و برخوردهای قهری و زندان و تبعید باشند.

این شورا همچنین از وضعیت معیشتی معلمان و افت کیفیت آموزشی و افزایش کودکانی که ترک تحصبل می کنند، خواستار پابان روند پرونده سازی و سرکوب و بازداشت معلمان و تامین بودجه عادلانه برای تحقق مطالبات صنفی و آموزشی شد.

تشکل ها و فعالان صنفی معلمان در سالیان اخیر بارها از پولی شدن مدارس انتقاد کرده و با اشاره به اصل سی ام قانون اساسی، بر لزوم رایگان بودن آموزش تاکید کرده اند.

۰۳:۰۴ ۲۹.۸.۱۳۹۷

"تنش کارگری" باعتث تعطیلی یک روزه مجتمع پتروشیمی مسجد سلیمان شد

سرپرست فرمانداری مسجدسلیمان گفت: مجتمع پتروشیمی این شهرستان به دلیل "تنش کارگری بین یک کارگر ایرانی و سرکارگر چینی"، در روز دوشنبه تعطیل شد.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، اردوان قنبری با رد برخی شایعات درباره درگیری تعداد زیادی از کارگران چینی و ایرانی در پتروشیمی مسجدسلیمان افزود: "روز یکشنبه در پی تذکر سرکارگر چینی مبنی بر رعایت اصول ایمنی هنگام کار به یک جوشکار ایرانی، درگیری فیزیکی مختصری به وجود آمد".

وی ادامه داد: "این درگیری منجر به شکستن سر کارگر ایرانی شد که مراحل درمانی وی به‌صورت سرپایی انجام و مرخص شد".

سرپرست فرمانداری مسجدسلیمان با اشاره به اینکه درباره این حادثه برخی مشغول "فضاسازی" هستند، گفت: "این حادثه به‌منظور تذکر انضباطی و رعایت موارد ایمنی در هنگام کار بوده است اما در هر صورت موضوع باید از طریق دادستانی پیگیری شود".

اردوان قنبری در عین حال اشاره کرد که شماری از کارگران ایرانی پتروشیمی مسجد سلیمان روز دوشنبه با تاثیر گرفتن از این فضاسازی‌ها در مقابل محل کار خود تجمع کردند و گفت: "این تجمع مانع ورود کارکنان چینی به داخل کارگاه شد که در نهایت پتروشیمی اعلام تعطیلی کرد".

وی ادامه داد: همچنین به‌دلیل ایجاد این تنش در محل کار، سرکارگر چینی از سوی پیمانکاران این کشور که مسئولیت بخشی از ساخت و اجرای پروژه پتروشیمی مسجدسلیمان را بر عهده دارند، اخراج شد.

سخنان سرپرست فرمانداری مسجد سلیمان پس از انتشار خبری در شبکه های مجازی در مورد درگیری در پتروشیمی این شهر به دلیل کتک زدن یک جوشکار ایرانی از سوی چهار تبعه چین ابراز شد.

۰۲:۵۱ ۲۹.۸.۱۳۹۷

آزادی اکثر بازداشت شدگان در شوش؛ چهار کارگر هنوز در زندان هستند

گزارش ها حاکی از آزادی اکثر بازداشت شدگان روز یکشنبه در شهر شوش است. با این همه، چهار تن از کارگران بازداشتی هنوز آزاد نشده اند.

به نوشته "کانال رسمی کارگران هفت تپه"، اسماعیل بخشی، مسلم آرمند، محمد خنیفر و حسن فاضلی هنوز در بازداشت به سر می برند.

بر اساس این گزارش، سایر بازداشت شدگان با قید وکالت و فیش حقوقی آزاد شده اند.

آزادی اکثر بازداشت شدگان پس از راهپیمایی و تجمع کارگران معترض شرکت نیشکر هفت تپه در روز دوشنبه انجام شده است.

مقام های جمهوری اسلامی ایران تاکنون دلیل بازداشت های روز یکشنبه را اعلام نکرده اند.

پیش از این، گزارش‌ها حاکی از بازداشت دستکم ۱۹ تن، از جمله ۱۶ کارگر، دو مدیر و یک خبرنگار، در ارتباط با اعتراض صنفی کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه در روز یکشنبه بود.

این بازداشت ها، انتقاد شماری از تشکل های کارگری مانند سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه، کمیته پیگیری برای ایجاد تشکل های کارگری، سندیکای کارگران فلزکار مکانیک و اتحادیه پیشکسوتان کارگری را به همراه داشت. همچنین کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران در ارهپیمایی اعتراضی خود در شعارهایی خواستار آزادی بازداشتی ها شده بودند.

کارگران نیشکر هفت‌تپه همچنین با اعلام آنچه بی‌کفایتی کارفرمای خصوصی شرکت می‌نامند، خواستار واگذاری مالکیت این واحد به کارگران و اداره آن از سوی یک شورای کارگری و یا بازگرداندن مالکیت شرکت به بخش دولتی و نظارت شورای کارگری بر اداره آن هستند.

خواسته صنفی دیگر کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه،‌ پرداخت چهار ماه دستمزد معوقه هزاران کارگر این واحد کشاورزی - صنعتی است.

مقام‌های دولتی وعده داده اند که دستمزد معوقه کارگران در چند روز آینده پرداخت خواهد شد.

۱۲:۴۳ ۲۸.۸.۱۳۹۷

بست‌نشینی در مقابل دادگاه شوش؛ کارگران هفت‌تپه خواستار آزادی بازداشتی‌های روز یکشنبه شدند

کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه روز دوشنبه و در پانزدهمین روز اعتراض صنفی خود در شوش راهپیمایی کردند و در مقابل دادگاه این شهرستان خواستار آزادی همکاران زندانی خود شدند.

به گزارش کانال‌های تلگرامی متعلق به کارگران هفت‌تپه، آنان در مقابل دادگاه شوش بست نشستند.

پیش از این، گزارش‌ها حاکی از بازداشت دستکم ۱۹ تن، از جمله ۱۶ کارگر، دو مدیر و یک خبرنگار، در ارتباط با اعتراض صنفی کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه در روز یکشنبه بود.

کارگران نیشکر هفت‌تپه همچنین با اعلام آنچه بی‌کفایتی کارفرمای خصوصی شرکت می‌نامند، خواستار واگذاری مالکیت این واحد به کارگران و اداره آن از سوی یک شورای کارگری و یا بازگرداندن مالکیت شرکت به بخش دولتی و نظارت شورای کارگری بر اداره آن هستند.

خواسته صنفی دیگر کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه،‌ پرداخت چهار ماه دستمزد معوقه هزاران کارگر این واحد کشاورزی - صنعتی است.

مقام‌های دولتی وعده داده اند که دستمزد معوقه کارگران در چند روز آینده پرداخت خواهد شد.

۲۳:۴۸ ۲۷.۸.۱۳۹۷

شمار بازداشت شدگان در ارتباط با اعتراض کارگران نیشکر هفت تپه به ۱۹ تن رسید

گزارش ها از هفت تپه و شوش حاکی از بازداشت دستکم ۱۹ تن در ارتباط با اعتراض های کارگران شرکت نیشکر هفت تپه است.

به گزارش کانال رسمی کارگران هفت تپه، ۱۶ تن از بازداشت شدگان از جمله اسماعیل بخشی، محسن آرمند، محمد خنیفر، پویا بشمه، سعید منصوری، جلیل احمدی، ایمان خضری و عظیم سرخه از نمایندگان کارگری بازداشت شده در روز یکشنبه هستند.

از دیگر نمایندگان کارگری، مهدی داوودی، سعید الکثیر، علیزاده، امید آزادی، حسن فاضلی، سمیر احمدی، عماد کثیر و محمود سعدی هستند که روز یکشنبه به دست ماموران امنیتی بازداشت شده اند.

همچنین دو تن از مدیران بخش های شرکت نیشکر هفت تپه؛ خالد تمیمی و سلامت نیا همراه با یک خبرنگار زن بازداشت شده اند. نام این خبرنگار در کانال تلگرامی کارگران هفت تپه، سپیده غلیان اعلام شده است.

هنوز دلیل بازداشت ها و اتهام بازداشت شدگان از سوی مقام های رسمی اعلام نشده است.

پیشتر غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان، به خبرگزاری دولتی ایرنا گفته بود که چهار تن بازداشت شده اند و "بقیه موارد را بعداً به‌صورت رسمی اعلام می‎کنیم".

وی در گفت و گوی خود با خبرگزاری دولتی ایرنا، اشاره ای به اسامی بازداشت شدگان و اتهام آنان نکرده بود.

این بازداشت ها در شرایطی انجام شده اند که دادستان عمومی و انقلاب شوش به وکیل کارگران بازداشتی گفته است که "گزارشی در این زمینه به دست او نرسیده است".

کانال رسمی کارگران هفت تپه در بیانیه خود اشاره کرد که خانواده های بازداشت شدگان به شدت نگرانند و خواستار آزادی فوری فرزندان و همسران خود هستند.

پیشتر، یگان های ویژه در بامداد روز شنبه در محوطه هفت تپه و شهرستان شوش مستقر شده بودند. اما گزارش ها حاکی از خروج نیروهای این یگان از شوش در روز یکشنبه بود.

اسماعیل بخشی پیش از بازداشت در یک سخنرانی که فیلم آن در شبکه های اجتماعی انتشار یافت با انتقاد از دولت برای اعزام نیروهای یگان ویژه به منطقه خطاب به آنان گفته بود که چرا اسلحه خود را به سوی مردم گرفته اند و اعلام کرده بود که کارگران نیشکر هفت تپه خواسته های صنفی دارند.

او این سخنان را در پی بسته شدن درهای شرکت از سوی یگان ویژه ابراز داشته بود.

کارگران نیشکر هفت‌تپه با اعلام آنچه بی‌کفایتی کارفرمای خصوصی شرکت می‌نامند، خواستار واگذاری مالکیت این واحد به کارگران و اداره آن از سوی یک شورای کارگری و یا بازگرداندن مالکیت شرکت به بخش دولتی و نظارت شورای کارگری بر اداره آن هستند.

خواسته صنفی دیگر کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه،‌ پرداخت چهار ماه دستمزد معوقه هزاران کارگر این واحد کشاورزی - صنعتی است.

۱۹:۲۶ ۲۷.۸.۱۳۹۷

سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه: بیش از ۱۰ تن از نمایندگان کارگری هفت تپه بازداشت شده اند

سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت تپه روز یکشنبه اعلام کرد که بیش از ۱۰ تن از نمایندگان کارگران و یک خبرنگار زن در دو مرحله به دست ماموران امنیتی در شهرستان شوش بازداشت شده اند.

بر اساس بیانیه این سندیکا، اسماعیل بخشی، محسن آرمند و محمد خنیفر از جمله بازداشت شدگان هستند که به "مکان نامعلومی" منتقل شده اند.

این تشکل صنفی از مراجعه وکیل کارگران به دادستانی خبر داده و نوشته است که دادستان عمومی و انقلاب شوش گفته است که "گزارشی به دست او نرسیده است".

پیشتر غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان، روز یکشنبه از بازداشت چهار تن در جریان اعتراض های کارگران نیشکر هفت تپه خبر داده و گفته بود: "بقیه موارد را بعداً به‌صورت رسمی اعلام می‎کنیم".

وی در گفت و گوی خود با خبرگزاری دولتی ایرنا، اشاره ای به اسامی بازداشت شدگان نکرده و توضیحی نیز درباره آنچه "بقیه موارد" نامید، نداده بود.

بر اساس گزارش ها، کارگرانی که در چهاردهمین روز اعتراض صنفی خود در شوش راهپیمایی و تجمع کرده اند، خواستار آزادی بازداشت شدگان شده اند.

پیش از این، یگان های ویژه در بامداد روز شنبه در محوطه هفت تپه و شهرستان شوش مستقر شده بودند. اما گزارش ها حاکی از خروج نیروهای این یگان از شوش در روز یکشنبه بود.

اسماعیل بخشی پیش از بازداشت در یک سخنرانی که فیلم آن در شبکه های اجتماعی انتشار یافت با انتقاد از دولت برای اعزام نیروهای یگان ویژه به منطقه خطاب به آنان گفته بود که چرا اسلحه خود را به سوی مردم گرفته اند و اعلام کرده بود که کارگران نیشکر هفت تپه خواسته های صنفی دارند.

او این سخنان را در پی بسته شدن درهای شرکت از سوی یگان ویژه ابراز داشته بود.

کارگران نیشکر هفت‌تپه با اعلام آنچه بی‌کفایتی کارفرمای خصوصی شرکت می‌نامند، خواستار واگذاری مالکیت این واحد به کارگران و اداره آن از سوی یک شورای کارگری و یا بازگرداندن مالکیت شرکت به بخش دولتی و نظارت شورای کارگری بر اداره آن هستند.

خواسته صنفی دیگر کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه،‌ پرداخت چهار ماه دستمزد معوقه هزاران کارگر این واحد کشاورزی - صنعتی است.

۱۸:۵۵ ۲۷.۸.۱۳۹۷

"مزد تعیین شده تنها ۳۷ درصد از هزینه‌های سبد معیشت کارگران را پوشش می‌دهد"

محمدرضا تاجیک، رئیس مجمع نمایندگان کارگری استان تهران، روز یکشنبه اعلام کرد که در حال حاضر، "مزد تعیین شده تنها ۳۷ درصد از هزینه‌های سبد معیشت کارگران را پوشش می‌دهد".

به گزارش خبرگزاری ایلنا، او افزود که در ابتدای شهریور ماه، قیمت سبد معیشت به سه میلیون و ۴۷۰ هزار تومان رسید و خواستار افزایش دستمزد کارگران شد.

در حال حاضر، حداقل دستمزد ماهانه کارگران یک میلیون و ۱۱۵ هزار تومان است.

محمدرضا تاجیک در عین حال اشاره کرد که "حتی اگر ۱۰۰ درصد افزایش دستمزد را داشته باشیم، بازهم نسبت به هزینه‌های سبد معیشت، عقب هستیم و کارگران هر روز فقیر‌تر می‌شوند".

۱۸:۴۶ ۲۷.۸.۱۳۹۷

استاندار خوزستان از بازداشت چهار تن در ارتباط با اعتراض های صنفی کارگران نیشکر هفت تپه خبر داد

غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان، روز یکشنبه از بازداشت چهار تن در جریان اعتراض های کارگران نیشکر هفت تپه خبر داد و گفت: "بقیه موارد را بعداً به‌صورت رسمی اعلام می‎کنیم".

وی در گفت و گوی خود با خبرگزاری دولتی ایرنا، اشاره ای به اسامی بازداشت شدگان نکرد و توضیحی نیز درباره آنچه "بقیه موارد" نامید، نداد.

پیشتر سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت تپه روز یکشنبه از بازداشت اسماعیل بخشی و مسلم آرمند، از نمایندگان کارگری این واحد کشاورری - صنعتی و یک خبرمگار زن به دست ماموران امنیتی خبر داده و گفته بود که آنها به اداره امنیت شهرستان شوش منتقل شده اند.

بر اساس گزارش ها، کارگرانی که در چهاردهمین روز اعتراض صنفی خود در شوش راهپیمایی و تجمع کرده اند، خواستار آزادی بازداشت شدگان شده اند.

پیشتر، یگان های ویژه در بامداد روز شنبه در محوطه هفت تپه و شهرستان شوش مستقر شده بودند. اما گزارش ها حاکی از خروج نیروهای این یگان از شوش در روز یکشنبه بود.

اسماعیل بخشی پیش از بازداشت در یک سخنرانی که فیلم آن در شبکه های اجتماعی انتشار یافت با انتقاد از دولت برای اعزام نیروهای یگان ویژه به منطقه خطاب به آنان گفته بود که چرا اسلحه خود را به سوی مردم گرفته اند و اعلام کرده بود که کارگران نیشکر هفت تپه خواسته های صنفی دارند.

او این سخنان را در پی بسته شدن درهای شرکت از سوی یگان ویژه ابراز داشته بود.

کارگران نیشکر هفت‌تپه با اعلام آنچه بی‌کفایتی کارفرمای خصوصی شرکت می‌نامند، خواستار واگذاری مالکیت این واحد به کارگران و اداره آن از سوی یک شورای کارگری و یا بازگرداندن مالکیت شرکت به بخش دولتی و نظارت شورای کارگری بر اداره آن هستند.

خواسته صنفی دیگر کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه،‌ پرداخت چهار ماه دستمزد معوقه هزاران کارگر این واحد کشاورزی - صنعتی است.

بیشتر

XS
SM
MD
LG