لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۲

پیش‌بینی رهبر جمهوری اسلامی: تحریم‌ها حالاحالاها ادامه خواهد داشت


رهبر جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه مدعی شد که اعتراضات روزهای اخیر «کارهای امنیتی» بوده و اعتراضات «مردمی» نبوده است.

آیت الله خامنه‌ای گفت: «هم دوستان و هم دشمنان بدانند، ما در عرصه‌ی جنگ نظامی و سیاسی و امنیتی دشمن را عقب زدیم.»

وی اضافه کرد: «همین کارهای این چند روز کارهای امنیتی بود، مردمی که نبود. در عرصه‌های مختلف دشمن را عقب زدیم و به توفیق الهی در عرصه‌ی جنگ اقتصادی هم به‌طور قاطع دشمن را عقب خواهیم زد.»

آیت‌الله خامنه‌ای روز یکشنبه نیز اعتراضات به افزایش قیمت بنزین را «کار اشرار، کینه‌ورزان و انسان‌های ناباب» دانسته بود.

مقامات جمهوری اسلامی پیش از این نیز اعتراض‌های مردمی مشابه از جمله اعتراض‌های دی ماه را به کشورهای خارجی نسبت داده‌اند.

از جمله در اعتراضات دی ماه ۹۶ محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفته بود که این اعتراض‌ها «عملیاتی ست که طراحی آن چند ماه پیش در اربیل» انجام گرفته است. آقای رضایی بدون ارائه شواهد یا مستندات، شرکت‌کنندگان در این جلسه را «یک مقام سازمان سی.آی.ای، رئیس دفتر پسر صدام، برادرزن صدام، نماینده‌ای از عربستان و نماینده سازمان مجاهدین خلق اعلام کرده بود»

نیچروان بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان عراق اما ادعای دست داشتن این اقلیم در اعتراض‌های سراسری در ایران را رد کرد و آن را «کمدی» خواند.

بررسی‌های رادیو فردا نشان می‌دهد که در جریان اعتراض‌های اخیر ایران ۱۰۶ نفر در شهرهای مختلف کشته شده‌اند. این آمار با ارزیابی اخیر سازمان عفو بین‌الملل که گفته است ۱۰۶ نفر در ۲۱ شهر ایران کشته‌ شده‌اند، مطابقت دارد.

رهبر جمهوری اسلامی همچنین گفت که تحریم آمریکا علیه ایران «حالاحالاها» و حتی در صورت انتخابات نشدن دوباره دونالد ترامپ ادامه خواهد داشت.

آیت الله خامنه‌ای تاکید کرد: «اینکه ما برای نجات اقتصاد کشور، چشم امید به تمام شدن تحریم داشته باشیم یا اینکه این شخصِ [رئیس‌جمهور فعلی آمریکا] نباشد، اینها تأثیری ندارد.»

وی اضافه کرد: «حالا بعضی زرنگی میکنند و تحریم را دور می‌زنند، دستشان درد نکند اما کار اصلی مصون‌سازی کشور از تحریم است.»

سخنان رهبر جمهوری اسلامی در حالی بیان شده که حسن روحانی، رئیس‌ جمهوری ایران، روزسه‌شنبه ۲۱ آبان ضمن اذعان به فشار تحریم‌ها بر دولت خود گفته بود که اعتماد به دونالد ترامپ کار سختی «بوده» و اگر رئیس جمهور دیگری بود ایران مذاکره می‌کرد.

وی گفته بود که «با وجود برخی درآمدهای متفرقه، درآمدی که می‌تواند کشور را اداره کند، پول نفت است».

ایران تا قبل از تحریم‌های یک سال گذشته ایالات متحده، بیش از ۲.۵ میلیون بشکه در روز نفت صادر می‌کرد و برای بودجه امسال فروش یک‌ونیم میلیون بشکه نفت پیش‌بینی شده است.

با این حال حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، روز سه‌شنبه ۱۴ آبان گفته بود که فروش نفت ایران تا ۲۰ برابر کاهش یافته است.

وی میزان صادرات نفت ایران را دقیقا عنوان نکرد، اما با میزان افت «۲۰ برابری» که اشاره کرده، احتمالا صادرات روزانه نفت ایران به ۱۲۵ هزار بشکه رسیده است.

ایران ماه اوت نیز در کل ۱۶۰ هزار بشکه نفت صادرات داشت. این رقم در ماه ژوئیه ۳۶۵ هزار بشکه بود.

XS
SM
MD
LG