لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۶

عربستان خواستار مذاکره درباره برنامه موشکی و «دخالت‌های منطقه‌ای» ایران شد


فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان
فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان

فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان، گفته است «موشک‌های بالستیک و مداخله‌های منطقه‌ای» جمهوری اسلامی باید با حضور کشورهای منطقه خاورمیانه مورد مذاکره قرار گیرد.

او در گفت‌وگو با شبکه العربیه، بار دیگر بر نگرانی کشورهای منطقه درباره رفتارهای حکومت ایران تاکید کرد و گفت: « منطقه به ثبات نمی‌رسد، مگر اینکه به دغدغه کشورهای منطقه توجه شود».

وزیر خارجه عربستان با تاکید بر اینکه اقدامات ایران در زمینه غنی‌سازی ۶۰ درصد و بحث وجود برنامه هسته‌ای غیرصلح آمیز، بحث «توافق طولانی مدت و قوی» را در جامعه جهانی مطرح کرده است، گفت باید در این توافق موضوع «موشک‌های بالستیک و مداخله‌های منطقه‌ای» جمهوری اسلامی نیز مورد توجه قرار گیرد.

درخواست حضور کشورهای منطقه در مذاکرات احتمالی مربوط به توافق جامع با ایران پیش از این هم از سوی مقام‌های عربستان سعودی مطرح شده است ولی با واکنش منفی تهران مواجه شد.

مقام‌های حکومت ایران بارها تاکید کرده‌اند که درباره برنامه موشکی حاضر به مذاکره نیستند.

درخواست مجدد برای مذاکره درباره این موضوعات در حالی مطرح شده است که در هفته‌های اخیر، گزارش‌هایی درباره مذاکره مستقیم بین ایران و عربستان منتشر شده است.

وزیر خارجه عربستان می‌گوید ریاض نسبت به نتیجه‌بخش بودن گفت‌وگوهای اخیر با ایران، «امیدوار» است.

نخستین‌بار روزنامه «فایننشال تایمز» روز ۲۹ فروردین گزارش داد که مقامات ارشد جمهوری اسلامی و عربستان سعودی، شش سال پس از قطع روابط دیپلماتیک بین دو کشور، اوایل ماه آوریل در بغداد مذاکرات «مستقیم» انجام دادند.

روزنامه نیویورک‌ تایمز اخیراً در گزارشی نوشت که دور دوم گفت‌وگوهای ایران و عربستان «احتمالاً در سطح سفرا» برگزار می‌شود.

خبرگزاری فرانسه، روز چهارشنبه، ۲۹ اردیبهشت به نقل از فیصل بن فرحان نوشته که «گفت‌و‌گوهای مقدماتی را شروع کرده‌ایم و با اینکه هنوز در مراحل اولیه هستیم، اما امیدواریم.»

او همچنین گفته که «اگر ایرانی‌ها متوجه شوند که منافع آنها در روابط خوب با همسایگان‌شان است، آن‌وقت من می‌توانم امیدوار باشم.»

وزیر خارجه عربستان در عین حال تاثیر تغییر رئیس‌جمهوری ایران در ماه‌های آینده را در سیاست خارجی این کشور، «حداقلی» دانست و گفت که این سیاست‌ها را رهبر جمهوری اسلامی تعیین می‌کند.

در حوزه رقابت‌های منطقه‌ای، در حال حاضر یکی از مهم‌ترین چالش‌های بین ایران و عربستان، جنگ داخلی در یمن است.

وزیر خارجه عربستان در گفت‌وگو با شبکه العربیه خبر داده است که «ابتکار» این کشور برای صلح با مخالفت شبه نظامیان حوثی مواجه شده و ابراز امیدواری کرده است که حوثی‌ها به جای «منابع دیگر طرف‌های منطقه‌ای» به منافع یمن پایبند باشند.

شبه نظامیان حوثی‌ یمن از سال ۹۴ بر بخش‌های زیادی از این کشور به‌ویژه صنعا، پایتخت، تسلط پیدا کرده‌اند. دولت قانونی یمن که در عدن، جنوب کشور، مستقر است از مارس ۲۰۱۵ با همکاری یک ائتلاف نظامی به رهبر عربستان وارد جنگ با حوثی‌ها شده است.

جنگ یمن که از آن به عنوان جنگ نیابتی ایران و عربستان سعودی یاد می‌شود، در طول شش سال گذشته به یکی از پیچیده‌ترین بحران‌ها در منطقه و در عرصه بین‌المللی تبدیل شده است.

جنگ یمن تاکنون بیش از ۱۳۰ هزار کشته برجای گذاشته است، از جمله ۱۳ هزار غیرنظامی که به‌دلیل حملات هوایی جان خود را از دست داده‌اند. ده‌ها هزار کودک نیز به دلیل قحطی جان باخته‌اند.

XS
SM
MD
LG