لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۳

مرور هفتگی رسانه‌های آلمان؛ آمار پناهجویان جدید ایرانی و جنگ‌زدگان اوکراینی در آلمان


سرمایه‌گذاری مشترک صنایع تسلیحاتی راین متال آلمان با یک شرکت دولتی اوکراینی در راه‌اندازی تأسیساتی برای تعمیر و نگهداری و ساخت تانک، آغاز به کار یک مرکز تعمیر و نگهداری تجهیزات نظامی اوکراین در مرز رومانی و اقامت بیش از یک میلیون جنگ‌زدهٔ اوکراینی در آلمان ازجمله موضوعات مورد توجه رسانه‌های آلمان در هفته گذشته بود. کنسرت بهاری کیهان کلهر با عنوان «آواهای امید» در هفت شهر اروپا هم آخرین موضوع مرور هفتگی رسانه‌های آلمان است.

آلمان میزبان بیشترین پناهجویان اوکراینی

بر پایهٔ تازه‌ترین داده‌های اداره کل آمار اتحادیه اروپا، یورواستات، در حال حاضر بیش از یک میلیون و ۷۰ هزار جنگ‌زدهٔ اوکراینی در شهرهای آلمان به سر می‌برند. به عبارتی، ۲۷ درصد کل پناهندگان اوکراینی در اتحادیه اروپا در آلمان اقامت دارند. لهستان و جمهوری چک نیز پس از آلمان، رتبه‌های دوم و سوم را دارا هستند.

به گزارش یورواستات، ۹۸ درصد جنگ‌زدگان ثبت‌شده در اروپا شهروندان اوکراینی هستند که ۴۷ درصدشان را زنان بزرگسال و یک‌سوم آن‌ها را نیز کودکان تشکیل می‌دهند. همین آمار می‌گوید هم‌اینک در مجموع سه میلیون و ۹۰۰ هزار اوکراینی در کشورهای پناهنده‌پذیر اتحادیه اروپا زندگی می‌کنند.

برخلاف پناهجویان عادی، شهروندان جنگ‌زدهٔ اوکراینی به‌محض ورود به هر کشور اروپایی بدون آن‌که مراحل طولانی و پیچیدهٔ پناهندگی را پشت سر بگذارند، در خانه‌ها، هتل‌ها، اقامتگاه‌های اضطراری، چادرها، سالن نمایشگاه‌ها و حتی سالن ورزشی دبستان‌ها و دبیرستان‌ها اسکان می‌یابند.

به‌گفتهٔ وزیر کشور آلمان، از هر ۱۰ پناهجویی که از سال گذشته وارد این کشور شده، هشت نفر اوکراینی بوده‌اند. او با این حال بدون آن‌که از شمار بالای این دسته از پناهجویان ابراز نارضایتی کند، یادآور شده که مرزهای آلمان همچنان به روی همهٔ اوکراینی‌ها باز است.

افزون بر این، آلمان به‌عنوان پناهنده‌پذیرترین کشور اروپایی در چهار ماه اول سال جاری میلادی نیز نزدیک به ۱۰۲ هزار پناهجوی عادی را پذیرا شده که چهار هزار و ۳۸۱ تن از آن‌ها ایرانی هستند. به این ترتیب، شمار پناهجویان ایرانی در آلمان طی چهار ماه اول سال جاری در مقایسه با زمان مشابه سال پیش سه برابر افزایش یافته است.

سرمایه‌گذاری مشترک نظامی آلمان و اوکراین

گروه تسلیحاتی راین متال، بزرگ‌ترین کارخانهٔ تولیدکننده تانک‌های لئوپارد و انواع سازوبرگ سنگین نظامی در آلمان، اعلام کرد در چارچوب یک سرمایه‌گذاری مشترک، پیمانی را با اوکراین به‌منظور راه‌اندازی تأسیساتی برای تعمیر، نگهداری و ساخت تانک امضا کرده است.

بر پایهٔ این طرح که قرار است از دو ماه دیگر به مرحلهٔ اجرا درآید، ابتدا از تانک‌ها و تجهیزات سرازیرشده از کشورهای غربی به اوکراین نگهداری می‌شود و در مرحلهٔ بعد نوبت به ساخت و تولید تانک می‌رسد. بر اساس این قرارداد، گروه تسلیحاتی راین متال آلمان، با در اختیار گرفتن سهام ۵۱درصدی شرکت جدید، مدیریت امور این شرکت را نیز در دست می‌گیرد.

آرمین پاپرگر، رئیس صنایع تسلیحاتی راین متال در شهر دوسلدورف، دو ماه پیش در گفت‌وگو با هفته‌نامهٔ آلمانی اشپیگل از این طرح پرده برداشت و گفت مذاکرات سازنده‌ای با مقام‌های مسئول اوکراین انجام شده و قرار است در ماه مه تصمیم نهایی دربارهٔ احداث این کارخانه اعلام شود. به‌گفتهٔ آقای پاپرگر، این شرکت پس از راه‌اندازی از ظرفیتی برخوردار خواهد شد که می‌تواند سالانه ۴۰۰ دستگاه تانک جدید پنتر و یا پلنگ در اوکراین تولید کند.

رئیس راین متال سپس یادآور شده که برای جلوگیری از حملات احتمالی روسیه، این تأسیسات به سامانهٔ پدافند هوایی نیز مجهز می‌شود. از سویی، راین متال همچنین اعلام کرد پیش از این هم یک مرکز تعمیر و نگهداری و تدارکاتی درشهر مرزی ساتوماره در شمال رومانی به راه انداخته است. این مرکز که به ایستگاه ارائه خدمات فنی و پشتیبانی نیز موسوم است، تانک‌ها و آن دسته از خودروهای نظامی که از آلمان و یا دیگر کشورهای غربی وارد ذخائر نظامی اوکراین شده، در صورت آسیب‌دیدگی در جنگ، به این مرکز انتقال می‌یابند و پس از تعمیرات لازم، دوباره رهسپار جبهه‌های جنگ می‌شوند.

به‌گفتهٔ آرمین پاپرگر، رئیس صنایع تسلیحاتی راین متال، نفربرهای زرهی و یا کامیون‌های نظامی نیز در این مرکز تعمیر و سرویس می‌شوند.

تور بهاری کیهان کلهر

کیهان کلهر، آهنگساز و نوازنده سرشناس، مانند سال پیش بار دیگر وارد اروپا شده تا کنسرت‌های امسال خود را از قاره سبز آغاز کند. «آوا‌های امید» عنوان هفت کنسرت تازه این هنرمند است که اولین آن در سوم خرداد ماه جاری در فستیوالی در پرتغال برگزار شد. در این گشت هنری که تا سیزدهم خرداد ادامه دارد، دو هنرمند موسیقی، کیا طبسیان و بهنام سامانی، نیز به‌ترتیب با سازهای سه‌تار و تنبک کیهان کلهر را همراهی می‌کنند.

در این گونه کنسرت‌ها گهگاه دیده شده آقای کلهر در لابه‌لای بداهه‌نوازی‌ها قطعهٔ آوازی کردی هم خوانده است. این هنرمند سرشناس موسیقی، علاوه بر ساز تخصصی‌اش کمانچه، دستی هم در نواختن تنبور، سه‌تار و ساز ابداعی خودش شاه‌کمان دارد.

کیهان کلهر که آذرماه امسال ۶۰ ساله می‌شود، در راستای شناساندن موسیقی ایرانی به دیگر فرهنگ‌ها نیز تلاش فراوان کرده و تاکنون با چندین گروه سرشناس بین‌المللی ازجمله یویوما از چین، بروکلین رایدر از آمریکا، ارکستر فیلارمونیک نیویورک، گروه هلندی رامبرانت، گروه عالم قاسم‌اف از جمهوری آذربایجان و گروه هندی شجاعت حسین خان همکاری داشته است.

کیهان کلهر در پایان یکی از کنسرت‌هایش با این گروه هندی در آلمان در گفت‌وگو با رادیوفردا گفته بود یکی از دلایلی که دوست دارد موسیقی تلفیقی اجرا کند، این است که به‌عنوان مثال موسیقی هند پنجاه شصت سال است در کشورهای غربی شناخته‌شده است، موسیقی ایرانی اما کمتر. بنابراین از طریق همکاری با این‌گونه گروههای بین‌المللی می‌توان تا حدودی به یک گروه تماشاگر متفاوت دست یافت.

علاوه بر گروه‌های یادشدهٔ بین‌المللی، کیهان کلهر در ۲۰ سال اخیر همراه با اردال ارزنجان، نوازندهٔ معروف ترکیه‌ای ساز باغلاما، هم تاکنون ده‌ها کنسرت در داخل و خارج ایران برگزار کرده و این‌گونه همکاری‌ها همچنین سبب شده ساز باغلاما که در ایران چندان شناخته‌شده نبود، مورد توجه هنردوستان قرار گیرد و حتی برخی جوانان ایرانی برای فراگیری این ساز راهی ترکیه شده‌اند.

کیهان کلهر که این روزها همراه با کیا طبسیان و بهنام سامانی سرگرم اجرای کنسرت بهاری «آواهای امید» در هفت شهر اروپاست، اواخر اسفند پارسال به‌دلیل حمایت از جنبش اعتراضی «زن زندگی آزادی» نامش از سوی دستگاه قضایی جمهوری اسلامی در لیست هنرمندانی ازجمله ترانه علیدوستی بازیگر، اصغر فرهادی کارگردان و منیژه حکمت فیلمساز و مهدی یراحی خواننده قرار گرفت که همگی از انجام هرگونه معامله منع شده‌اند.

XS
SM
MD
LG