لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۶

مرور رسانه‌های آلمانی؛ «ایران؛ آزادی زنانه است» گلینه عطایی، برندهٔ کتاب سیاسی سال آلمان


گلینه عطایی در مراسم دریافت جایزه
گلینه عطایی در مراسم دریافت جایزه

اهدای جایزه کتاب سیاسی سال ۲۰۲۳ آلمان به گلینه عطایی، خبرنگار و نویسندهٔ ایرانی آلمانی، و صدور کیفرخواست علیه یک شهروند ۳۵ ساله ایرانی آلمانی به‌ظن تلاش برای به آتش‌کشیدن چند کنیسه در آلمان ازجمله موضوعاتی است که در رسانه‌های آلمان بازتاب داشته است.

جایزهٔ کتاب سیاسی سال آلمان در نودمین سالگرد کتاب‌سوزان نازی‌ها

۹۰ سال پیش، پس از آن‌‌که آدولف هیتلر زمام امور را در دست گرفت، در کارزاری هر کتابی که در تضاد با ایدئولوژی حزب سوسیالیست ملی کارگران آلمان تشخیص داده شده بود، از کتابخانه‌ها و کتابفروشی‌های سراسر آلمان جمع و به‌طور یک‌جا در مراسم رسمی کتاب‌سوزی نابود شد.

یوزف گوبلز، وزیر تبلیغات آلمان نازی که برگزارکنندهٔ مراسم کتاب‌سوزان بود، در سخنرانی خود در شب برگزاری این مراسم، «کتاب‌های فاسد» را بدتر از «غذاهای فاسد» توصیف کرده بود.

پس از گذشت ۹۰ سال از این واقعه، مراسمی در بیستم اردیبهشت در شهر برلین برگزار شد و جایزهٔ کتاب سیاسی سال ۲۰۲۳ آلمان به گلینه عطایی، خبرنگار ایرانی آلمانی، اهدا شد.

خانم عطایی ۹ سال پیش نیز به‌عنوان روزنامه‌‌نگار سال ۲۰۱۴ آلمان برگزیده شده بود. او که اکنون ۴۸ سال دارد، در پنج سالگی همراه با اعضای خانواده‌اش به آلمان مهاجرت کرد. پس از تحصیلات ابتدایی و متوسطه، در دانشگاه هایدلبرگ دو رشتهٔ علوم سیاسی و ایران‌شناسی را تا درجهٔ فوق‌لیسانس گذراند.

گلینه عطایی ابتدا در شبکهٔ دوم تلویزیون آلمان به‌عنوان مدیر این رسانه در قاهره فعالیت داشت و سپس از سوی شبکه اول تلویزیون آلمان به‌عنوان خبرنگار به‌مدت پنج سال از مسکو گزارش می‌داد.

او پس از این مأموریت به آلمان بازگشت و سردبیری و گردانندگی مجلهٔ بامدادی، یکی از برنامه‌های پرتماشاگر شبکه اول تلویزیون آلمان، را بر عهده گرفت و خیلی زود به‌عنوان یک چهرهٔ سرشناس مطرح شد.

خانم عطایی تا کنون چند کتاب هم به زبان آلمانی منتشر کرده که تازه‌ترین آن‌ها «ایران؛ آزادی زنانه است» نام دارد. او در این کتاب ۳۲۰ صفحه‌ای خواننده را با زندگی و فعالیت ۹ زن کنشگر سیاسی از ایران آشنا می‌کند؛ زنانی که جملگی از آغاز انقلاب ۵۷ تا کنون برای برابری حقوق زن و آزادی در ایران مبارزه کرده‌اند. گلینه عطایی، نویسندهٔ این کتاب، پس از دریافت جایزهٔ کتاب سیاسی امسال آلمان، این جایزه را به همهٔ زنان مبارز ایران که زندگی خود را برای آزادی به مخاطره انداخته‌اند، تقدیم کرد.

ارزش مادی این جایزه ۱۰ هزار یورو است و آخر این‌که این کتاب دو ماه پیش نیز برندهٔ جایزهٔ زنان ایالت راینلند فالتز آلمان شده بود.

کیفرخواست علیه یک ایرانی آلمانی

در شبانگاه ۲۷ آبان سال گذشته، فردی به در شیشه‌ای منزل خاخام پیشین کنیسه شهر اسن در غرب آلمان تیراندازی کرد و چند روز بعد به‌قصد آتش‌زدن کنیسهٔ شهر بوخوم، مواد آتش‌زا به‌سوی مدرسهٔ همجوار و وابسته به این عبادتگاه پرتاب کرد.

در پی این آتش‌سوزی که خسارتی به همراه نداشت، مقام‌های پلیس اعلام کردند یک شهروند ایرانی آلمانی ۳۵ ساله را بازداشت کرده‌اند.

این فرد مهاجم همچنین یکی از دوستانش را به‌عنوان همدست برای به آتش‌کشیدن عبادتگاه یهودیان در شهر دورتموند انتخاب کرده بود، ولی او از انجام این کار خودداری کرد و موضوع را به پلیس اطلاع داد.

این شهروند ایرانی آلمانی ۳۵ ساله که بعدها نام کوچکش بابک اعلام شد، به بازداشتگاه انتقال یافت. حال پس از گذشت شش ماه از این ماجرا، دادستان فدرال آلمان خبر از صدور کیفرخواستی علیه این فرد به ظن تلاش برای آتش‌زدن چند کنیسه داده و دادگاهی در شهردوسلدورف هم مأموریت یافته است به این پرونده رسیدگی کند.

البته هنوز معلوم نیست که محاکمهٔ این شهروند ایرانی آلمانی چه زمانی آغاز می‌شود. درحالی‌که این فرد شش ماه است در بازداشت به سر می‌برد، بسیاری روزنامه‌های آلمان به‌نقل از مقام‌های امنیتی خبر از دخالت تروریسم دولتی در این ماجرا داده و همزمان یادآور شده‌اند دستوردهندهٔ حمله به کنیسه‌ها ظاهراً یک شهروند دو تابعیتی ایرانی آلمانی دیگر است که بیست ماه پیش از آلمان گریخته است.

این روزنامه‌ها ابتدا نام کوچک این فرد متواری را رامین اعلام کردند، و بعداً روزنامهٔ آلمانی بیلد نام او را رامین یکتاپرست ذکر کرد. به این ترتیب، نام این فرد نیز در مرکز تحقیقات جاری دادستانی کل آلمان قرار گرفت. مقام‌های امنیتی در این میان بر این گمان را مطرح کرده‌اند که رامین یکتاپرست در ایران با سپاه پاسداران در ارتباط است و از داخل ایران فرماندهی عملیات حمله به کنیسه‌ها و مراکز یهودیان در آلمان را بر عهده داشته است.

روزنامه واشینگتن‌پست نیز اواسط اسفند پارسال خبر داده بود که رامین یکتاپرست از تهران و از طریق تماس با فردی به‌نام بابک.ج در آلمان هدایت حمله به اماکن یهودیان را بر عهده داشته و عملاً در جهت اجرای اهداف مورد نظر سپاه پاسداران اقدام می‌کرده است.

رامین یکتاپرست ۳۴ سال دارد، در آلمان به دنیا آمده و پیش از فرار از این کشور مدتی یک روسپی‌خانه را اداره می‌کرد. او همچنین در آلمان، ادارهٔ یک باشگاه موتورسواری به‌نام «فرشته‌های جهنم» را نیز بر عهده داشت.

بازداشت یک ایرانی به‌اتهام آتش‌زدن مسجدی در آلمان

این عبادتگاه مسلمانان در شهر درسدن در شرق آلمان قرار دارد و چند روز پیش فردی با نام کوچک حبیب، درحالی‌که یک بطری پر از بنزین در دست داشت، وارد آن شد، قفسه‌ای را به آتش کشید و پا به فرار گذاشت.

حاضران در این مسجد پیش از رسیدن پلیس آتش را خاموش کردند. بر پایهٔ ارزیابی پلیس، این فرد ایرانی ابتدا بنزین را روی قفسه‌ای در مسجد پاشیده و سپس با فندک آن را آتش زده است. به‌دنبال این واقعه، پلیس بلافاصله این شهروند ۳۴ ساله با نام کوچک حبیب را که ظاهراً سابقهٔ او را هم در اختیار داشت، در آپارتمانش دستگیر و روانهٔ بازداشتگاه کرد.

به‌نوشتهٔ روزنامه‌ها، حبیب ماه پیش نیز در همین مسجد از قرار معلوم یک جلد قرآن را که در دست داشت، آتش زده بود ولی حاضران در مسجد تا رسیدن پلیس مانع از فرارش شدند. انگیزهٔ این ایرانی ۳۴ ساله برای آتش‌زدن قفسهٔ مسجد و همچنین سوزاندن قرآن هنوز معلوم نیست.

به‌نوشتهٔ رسانه‌های آلمان، تحقیقات قضایی علیه این فرد به‌اتهام تلاش برای آتش‌زدن مسجد و برهم‌زدن مراسم این عبادتگاه همچنان ادامه دارد.

این مسجد پیش از این هم مورد حمله یک شهروند تونسی ساکن شهر درسدن قرار گرفته بود. این فرد مهاجم، با پرتاب سنگ، شیشه‌های آن را هدف قرار داده بود. او پس از این سنگ‌پرانی به روزنامه‌ها گفته بود در این مسجد قرآن به‌درستی تفسیر نمی‌شود و برای همین خداوند به او دستور داده این مسجد را سنگباران کند.

XS
SM
MD
LG