لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۴

دادستانی آلمان یک شهروند ایرانی-آلمانی را به انجام حملات علیه کنیسه‌های یهودیان متهم کرد


نیروهای پلیس آلمان برای محافظت از یک کنیسه در گِلسنکیرخن در غرب آلمان به حالت آماده‌باش در آمده‌اند
نیروهای پلیس آلمان برای محافظت از یک کنیسه در گِلسنکیرخن در غرب آلمان به حالت آماده‌باش در آمده‌اند

دادستانی فدرال آلمان یک شهروند دوتابعیتی ایرانی-‌آلمانی را متهم کرد که به دستور حکومت جمهوری اسلامی اقدام به حمله به اماکن یهودیان در این کشور کرده است.

دادستانی فدرال آلمان روز پنج‌شنبه ۲۱ اردیبهشت «بابک.ج»، شهروند ایرانی-‌آلمانی، را متهم به تیراندازی به یک کنیسه در شهر اسن در نوامبر پارسال کرد و گفت دستور این حمله از سوی «نهادهای حکومتی نامعلوم» در ایران صادر شده بود.

بر اساس این بیانیه، متهم یاد شده همچنین به‌دنبال مجاب کردن یکی از آشنایان خود برای به آتش‌کشیدن کنیسه‌ای در دورتموند با کوکتل مولوتف بود، اما آشنای او نپذیرفت.

دادستان فدرال در ادامه گفته است: «بابک.ج» همچنین حمله به کنیسه‌ای در شهر بوخوم را که به شدت تحت نظارت است، هدف‌گذاری کرده بود اما به دلیل ترس از شناسایی، حاضر نشد که تصمیم خود را عملی کند و به‌جای آن تلاش کرد که یک مدرسه وابسته به این کنیسه را به آتش بکشد.

روزنامه آمریکایی «واشینگتن‌پست» ۱۵ اسفند پارسال به نقل از پنج مقام امنیتی آلمان و دو مقام اطلاعاتی غربی دیگر نوشته بود که عامل هدایت‌کننده یک سری حملات ماه‌های اخیر به یهودیان و کنیسه‌ها در آلمان، یک شهروند ایرانی- آلمانی به نام رامین یکتا‌پرست است که از آلمان به ایران گریخته است.

براساس این گزارش‌ها، یکتاپرست از تهران و از طریق تماس با فردی به نام «بابک.ج» در آلمان، انجام حملات علیه اماکن یهودی را به او محول کرد. رسانه‌های آلمان اواسط پاییز پارسال از بازداشت این مرد ۳۵ ساله در دورتموند خبر دادند.

رامین یکتا‌پرست عضو باشگاه موتورسیکلت‌سواری «فرشته‌های جهنم»، از مدتی پیش از این حملات و به‌دنبال وقوع قتل در یک باشگاه شبانه، در مظان اتهام قرار گرفته و به ایران گریخته بود. او ساکن ایران است و تا مدتی پیش، تصاویری از زندگی مجلل خود را در اینستاگرام منتشر می‌کرد.

او که زاده آلمان و اکنون ۳۴ ساله است، مدتی یک روسپی‌خانه را در شهر لورکوزن اداره می‌کرد. رسانه‌های آلمان پیشتر نوشته بودند که یکتا‌پرست به‌دلیل آشنایی با باندهای تبهکاری در آلمان، عملا پیمانکارِ از راه دور برای سپاه پاسداران در انجام اهداف مورد نظر سپاه در آلمان شده است.

وزارت کشور آلمان بهمن پارسال در پاسخ کتبی به یک نماینده مجلس این کشور تأیید کرد که «فعالیت‌های گسترده جاسوسی» نیروی قدس سپاه علیه اهداف یهودی و یهودیان آلمان افزایش یافته است.

رسانه‌های آلمان پیشتر به نقل از تشکیلات اطلاعاتی این کشور گزارش داده بودند که تیراندازی به یک کنیسه در شهر اسن، سپس پرتاب بطری آتش‌زا به یک مدرسه وابسته به یک کنیسه یهودیان در شهر بوخوم و حمله سومی که علیه یک کنیسه در شهر دورتموند برنامه‎‌ریزی شده بود، با رامین یکتا‌پرست ارتباط داشته است.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری فرانسه، رادیو فردا/د.خ/ک.ر

XS
SM
MD
LG