لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۱

نرگس محمدی: مقامات اوین مانع اعزام صدیقه وسمقی به بیمارستان شده‌اند


صدیقه وسمقی، اسلام‌پژوه، پس از اعتراضات «زن زندگی آزادی» حجاب از سر برداشت
صدیقه وسمقی، اسلام‌پژوه، پس از اعتراضات «زن زندگی آزادی» حجاب از سر برداشت

نرگس محمدی، برنده جایزه نوبل زندانی در ایران، می‌گوید علی‌رغم دستور اورژانسی پزشکان اوین، مقامات زندان اوین مانع اعزام صدیقه وسمقی، اسلام‌پژوه و فعال مدنی، به بیمارستان شده‌اند.

نرگس محمدی، برنده جایزه نوبل و فعال حقوق بشر زندانی در ایران، می‌گوید علی‌رغم دستور اورژانسی پزشکان اوین، مقامات زندان اوین مانع اعزام صدیقه وسمقی، اسلام‌پژوه و فعال مدنی، به بیمارستان شده‌اند.

خانم محمدی روز سه‌شنبه ۱۴ فروردین با انتشار نامه‌ای از زندان اوین ضمن هشدار دربارهٔ وضعیت سلامت صدیقه وسمقی در زندان اعلام کرد که به اجتناب مقامات قضایی از اعزام خانم وسمقی به بیمارستان اعتراض کرده است.

به‌نوشتهٔ خانم محمدی، صدیقه وسمقی که به‌دلیل «هجوم وحشیانه» به خانه‌اش دچار اضطراب شدید شده بود و علی‌رغم این‌که پیش از بازداشت از وضعیت جسمی مناسبی برخوردار بود، از ۲۸ اسفند دچار حمله‌های عصبی، فشار و سوزش در ناحیه‌ی سینه، لرزش دست‌ و پا، تنگی نفس و نوسان شدید فشار خون شده‌ است.

نرگس محمدی در این پیام از زندان اوین اعلام کرد که خانم وسقی «به‌دلیل ضعف شدید بینایی در فشار مضاعف و غیرقابل تحملی هستند و بدو ورود به زندان، پزشکان زندان طی نامه‌ای عدم تحمل حبس وی را به مقامات قضایی اعلام کرده‌اند».

صدیقه وسمقی ۲۶ اسفندماه امسال توسط مأموران امنیتی جمهوری اسلامی در خانه‌اش در تهران بازداشت شد و یکی از اتهامات او «حضور بدون حجاب شرعی در ملأ عام است».

خانم وسمقی اعلام کرده که «حجاب تحمیلی جمهوری اسلامی را حجاب شرعی» نمی‌داند و «حجاب اجباری یک بازی سیاسی بیهوده است که زنان با مقاومت خود به این بازی پایان خواهند داد».

این فعال سیاسی همچنین پس از بازداشت اعلام کرد که در دادگاه انقلاب حاضر نخواهد شد.

نرگس محمدی در پیام خود گفته است صدیقه وسمقی سه بار در شب‌های متوالی و در ساعات پس از نیمه‌شب تا صبح با حملهٔ عصبی روی سینه و سوزش در این ناحیه و بالا بودن فشار خون به بهداری اعزام شده‌ و چهار بار نیز پزشک به داخل بند آمده‌ است.

به‌گفتهٔ خانم محمدی، روز ۱۴ فروردین، صدیقه وسمقی به‌دلیل سوزش شدید در قفسه سینه و بالا بودن فشار خون و لرزش شدید به بهداری برده شد و پس از معاینه دو پزشک بهداری زندان، دستور اعزام فوری او صادر شد اما نهایتاً اعلام شد «مقام قضایی زندان مانع و مخالف اعزام ایشان به بیمارستان» است.

XS
SM
MD
LG