لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۶

برگزاری اولین جشنواره بزرگ فیلم مسلمانان با حضور یک فیلم ایرانی


حمیدرضا عباسی و صدف اصغری در صحنه‌ای از فیلم «تورهای خالی»
حمیدرضا عباسی و صدف اصغری در صحنه‌ای از فیلم «تورهای خالی»

اولین جشنواره بزرگ فیلم مسلمانان در بریتانیا که به تولیدات سینمایی سینماگران مسلمان اختصاص دارد، فهرست فیلم‌های حاضر در این جشنواره را اعلام کرد.

در این جشنواره فیلم «تورهای خالی» به کارگردانی بهروز کرمی‌زاده، فیلمساز ایرانی مقیم آلمان نیز نمایش خواهد یافت که محصول مشترک ایران و آلمان است و پیشتر جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره کارلووی‌واری را از آن خود کرده است.

این جشنواره همچنین با حضور تعداد زیادی از فیلم‌های ستایش‌شده و ستارگانی از جمله ریض (رضوان) احمد و نبهان رضوان، دو بازیگر بریتانیایی پاکستانی‌تبار، و با هدف تجلیل از «تجربه‌های غنی مسلمانان از طریق رسانه فیلم» برگزار می‌شود.

در اولین جشنواره فیلم مسلمانان بریتانیا، ریض احمد که پیشتر برای فیلم کوتاه «خداحافظی طولانی» برنده اسکار بهترین فیلم کوتاه شده، در فیلم کوتاه «دامی» به کارگردانی یان دیمانج، فیلمساز فرانسوی الجزایری‌تبار ظاهر خواهد شد.

آقای دیمانج پیشتر با فیلم‌های «پسر برتر» و «۷۱» به شهرت رسیده است.

در فیلم «دامی» که ایزابل آجانی، هنرپیشه زن فرانسوی نیز حضور دارد، احمد نقش مردی را بازی می‌کند که در سفر به پاریس با میراث فرانسوی و الجزایری خود روبه‌رو می‌شود.

نبهان رضوان هم نقش اصلی فیلم «در دوربین» (In Camera) را بازی می‌کند که فیلم بریتانیایی به کارگردانی نقاش خالد است و پیشتر در جشنواره فیلم لندن نمایش داده شده است.

رضوان در این فیلم نقش بازیگری را ایفا می‌کند که در مواجهه با شکست‌های مکرر، تلاش می‌کند که در صنعت فیلم‌سازی حرفه‌ای شود.

از دیگر فیلم‌های برجسته جشنواره فیلم مسلمانان بریتانیا می‌توان به فیلم «سگان شکاری» به کارگردانی کمال لزرق کارگران مراکشی اشاره کرد که یک فیلم جنایی است و در کازابلانکا فیلمبرداری شده است.

این فیلم که در بخش نوعی نگاه جشنواره کن نیز جایزه‌ای گرفته، جشنواره فیلم مسلمانان بریتانیا را افتتاح خواهد کرد.

«ان شاءالله یک پسر»، یک فیلم اردنی برنده چند جایزه که درباره یک بیوه با بازی مونا حوا است، از دیگر فیلم‌های حاضر در جشنواره است. این فیلم درباره یک زن بیوه است که برای جلوگیری از مشکلات قانونی در کشورش وانمود می‌کند یک پسر باردار است.

پوستر فیلم ان‌شاءالله یک پسر
پوستر فیلم ان‌شاءالله یک پسر

و سرانجام یکی دیگر از فیلم‌های برنده در جشنواره کن به نام «خداحافظ جولیا» به کارگردانی محمد کُردُفانی فیلمساز سودانی از فیلم‌های حاضر در جشنواره فیلم مسلمانان بریتانیاست.

داستان این فیلم در دوره پیش از تقسیم سودان روی می‌دهد و درباره یک زن در شمال سودان است که خدمتکارش اهل جنوب سودان است.

در بیانیه‌ای که روز سه‌شنبه از سوی جشنواره صادر شد، آمده است: «در زمانی که افکارعمومی قطبی شده و بازنمایی‌های منفی از مسلمانان در رسانه‌های اصلی شیوع یافته، این جشنواره با مأموریت جشن گرفتن و تقویت صداهای متنوعی که سینما را کشف می‌کنند وارد مدار جشنواره بین‌المللی فیلم شده است.»

سجاد وردا فیلمنامه‌نویس و بازیگر و مدیر جشنواره فیلم مسلمانان در این بیانیه گفت که این جشنواره «یک جشن پر جنب و جوش فرهنگ‌ها و داستان‌های سراسر جهان مسلمان است که فیلمسازان بااستعداد و باتجربه از چهار گوشه‌های جهان را برجسته می‌سازد.»

قرار است اولین جشنواره بین‌المللی فیلم مسلمانان بریتانیا در روزهای ۱۰ تا ۱۳ خرداد در لندن برگزار شود.

بر اساس گزارش گاردین؛ م.ت./ب.ب.
XS
SM
MD
LG