لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۷

قطر می‌گوید در نقش خود به عنوان میانجی در مذاکرات آتش‌بس غزه بازنگری می‌کند


شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی
شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی

قطر روز چهارشنبه ۲۹ فروردین ماه اعلام کرد که در حال ارزیابی مجدد نقش خود به عنوان میانجی در مذاکرات آزادسازی گروگان‌ها و آتش‌بس غزه است.

نخست وزیر قطر روز چهارشنبه گفت که قطر در حال ارزیابی مجدد نقش خود به عنوان میانجی در گفتگوهای آتش بس میان اسرائیل و گروه افراطی حماس است .

شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست وزیر و وزیر خارجه قطر روز چهارشنبه تاکید کرد که نقش میانجی محدودیت‌هایی دارد. به گفته این مقام قطری میانجی‌ها نمی‌توانند چیزهایی را فراهم کنند که خود طرفین از (ارائه آن) خودداری کنند.

دوحه از آغاز درگیری میان گروه افراطی حماس و اسرائیل در ۱۵ مهرماه ، نقش میانجی را بین طرفین ایفا کرده‌است.

مقامات عالی رتبه قطری نگران هستند که تلاش‌هایشان توسط سیاستمدارانی که در این مذاکرات به دنبال کسب امتیاز هستند، تضعیف شود.

به گفته شیخ محمد «سوء استفاده از این میانجیگری برای منافع محدود سیاسی وجود دارد و این امر سبب شده‌است تا قطر ارزیابی کاملی از نقش خود انجام دهد.»

سفارت قطر در واشینگتن روز سه‌شنبه از اظهارات «استنی هویر»، نماینده دموکرات کنگره آمریکا که در آن از ایالات متحده خواسته بود در روابط خود با قطر تجدید نظر کند، انتقاد کرد .

استنی هویر روز دوشنبه ۲۷ فروردین گفت که قطر در صورتی که گروه افراطی حماس مانع از پیشرفت گفتگوها بر سر آزادی گروگان‌ها و آتش‌بس شود، «‌باید این گروه را به عواقب این کار تهدید کند.»

پیشتر نیز برخی از قانونگذاران آمریکایی قطر را به حمایت از گروه افراطی حماس که آمریکا و اتحادیه اروپا آن را گروهی تروریستی می‌دانند متهم کرده‌بودند.

قطر روز چهارشنبه اعلام کرد که مذاکرات بر سر آزادی گروگان‌ها و آتش‌بس در مراحل حساسی قرار دارد.

وی بدون اشاره به جزئیات بیشتر افزود که کشورش در تلاش است تا در حد امکان به این مانع رسیدگی کند.

XS
SM
MD
LG