لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۸

مادر نیکا شاکرمی از انتقال دخترش آیدا به «زندان زنان شهر ری» خبر داد


آیدا شاکرمی (راست) به همراه نیکا
آیدا شاکرمی (راست) به همراه نیکا

نسرین شاکرمی، مادر نیکا شاکرمی از کشته‌شدگان اعتراضات «زن، زندگی،‌ آزادی»، روز پنج‌شنبه ۳۰ فروردین خبر داد که آیدا، دیگر دخترش، به اتهام نداشتن حجاب اجباری بازداشت و به زندان زنان شهر ری منتقل شده است.

خانم شاکرمی در در حساب شخصی‌اش در اینستاگرام نوشت: «آیدا را صبح روز پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۳۰ از پلیس امنیت اخلاقی به اوین و از اوین به زندان زنان شهر ری منتقل کردند.»

نسرین شاکرمی پیشتر در همین روز خبر داده بود که آیدا روز چهارشنبه توسط پلیس امنیت اخلاقی تهران به «جرم نداشتن حجاب اجباری» بازداشت شده است.

نیکا شاکرمی، دختر معترض ۱۶ ساله، شامگاه ۲۹ شهریور ۱۴۰۱ در جریان نخستین اعتراضات «زن، زندگی،‌ آزادی» در بلوار کشاورز تهران ناپدید و پس از هشت روز جنازه او به خانواده‌اش تحویل داده شد.

نسرین شاکرمی روز ۱۴ مهر ۱۴۰۱ در یک پیام ویدئویی که به‌طور اختصاصی در اختیار رادیو فردا قرار داد، گفته بود که بر اساس گواهی پزشکی قانونی علت مرگ دخترش «اصابت ضربات متعدد جسم سخت» به سرش بوده است.

جمهوری اسلامی روزها با پخش ویدئوهایی تلاش کرد تا بگوید که این نوجوان از بالای ساختمان نیمه‌کاره‌ای در نزدیکی خانه آتش شاکرمی، خاله‌اش که با او زندگی می‌کرد، به پایین پریده و خودکشی کرده است.

با این حال خانواده‌ این نوجوان معترض تأکید می‌کنند که او برای شرکت در اعتراضات از خانه خارج شد و ویدئویی از وی در حالی که بدون روسری روی یک سطل زباله و در میان معترضان ایستاده، منتشر شده است.

در حالی آیدا شاکرمی بازداشت شده است که در روزهای اخیر نیروی انتظامی در حال اجرای طرحی برای اعمال حجاب اجباری است.

اجرای طرح موسوم به «نور» برای مقابله با آن چه مقامات جمهوری اسلامی «مقابله با بی‌حجابی» می‌خوانند، از روز شنبه ۲۵ فروردین شروع شده است.

عباسعلی محمدیان، فرمانده انتظامی تهران بزرگ، پیشتر گفته بود، این طرح در همه معابر و اماکن عمومی کلید خورده است. او دلیل اجرای این طرح را «رعایت قانون» و «مطالبه مردم متدین» اعلام کرد.

با این حال، از زمانی که اجرای این طرح تازه آغاز شده، تعداد قابل توجهی از زنان جوان در شبکه‌های اجتماعی از برخورد خشن نیروهای حکومتی با آنها برای تحمیل حجاب اجباری نوشته‌اند.

همزمان هر روز بر تعداد ویدئوهایی که در شبکه‌های اجتماعی از برخوردهای اهانت‌آمیز و خشونت‌بار حکومت با زنان جوان منتشر می‌شود افزوده شده است.

XS
SM
MD
LG