لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۰

حمایت از توماج صالحی در سراسر جهان؛ آمریکا: صدای توماج بازتاب آرزوهای مردم ایران است


اسلو، نروژ
اسلو، نروژ

واکنش‌ها به صدور حکم اعدام برای توماج صالحی، رپِر معترض، روز شنبه هشتم اردیبهشت ادامه داشت و تجمع‌های اعتراضی در شماری از کشورهای جهان برگزار شد.

از بامداد روز شنبه تجمع‌های اعتراضی در چند شهر استرالیا، ژنو در سوئیس، پراگ، پایتخت جمهوری چک، شهرهای استکهلم و مالمو در سوئد، کپنهاگ پایتخت دانمارک و در کلن هامبورگ هانوفر و دوسلدورف آلمان در اعتراض به اقدام دادگاه انقلاب اصفهان در صدور حکم اعدام برای توماج صالحی برگزار شد.

گزارش‌ها حاکی است که در کانادا در شهرهای مونترال و ونکوور نیز تظاهرات اعتراضی برگزار شد.

در آمریکا هم شهروندان در شهرهای واشینگتن، نیویورک و سانفرانسیسکو با حضور در تظاهرات، اعتراض خود را به صدور حکم اعدام برای این خواننده معترض بیان کردند.

امیر رئیسیان، وکیل توماج صالحی، روز چهارشنبه اعلام کرد که پس از نقض حکم حبس برای توماج صالحی در دیوان عالی جمهوری اسلامی، حکم او پس از بازگشت به دادگاه انقلاب اصفهان به جای تخفیف به اعدام تغییر یافت.

این اظهارات در سه روز گذشته موج گسترده جهانی از اعتراض به رای دادگاه انقلاب اصفهان را درپی داشته است.

امیر رئیسیان همچنین روز شنبه هشتم اردیبهشت در شبکه اجتماعی ایکس نوشت:«پس از صدور حکم اعدام توماج صالحی هیچ اتفاق جدیدی در پرونده نیفتاده و هنوز ما فرجامخواهی را ثبت نکرده‌ایم. »

این وکیل دادگستری اضافه کرده است: «همه حرف ما این است که علیرغم اینکه [توماج صالحی] در زمره مشمولین عفو ۱۴۰۱ بوده است اما نه تنها عفو نشده بلکه [برای او] حکم اعدام صادر شده است.»

واکنش سیاسی و بین‌المللی

واکنش مقام‌های سیاسی و شخصیت‌های سیاسی به صدور حکم اعدام برای توماج صالحی در روز شنبه نیز ادامه یافت.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، هم در ادامه واکنش مقامات دولت آمریکا، حکم اعدام توماج صالحی را به شدت محکوم کرد.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید در شبکه ایکس نوشت: « صدور حکم برای اعدام توماج صالحی، خواننده رپ ایرانی را به شدت محکوم می‌کنیم. صدای او پژواک بلند آرزوهای مردم ایران و همه کسانی است که توسط حکومت ساکت شده‌اند».

جیک سالیوان اضافه کرد : «ما خواستار آزادی فوری او هستیم.»

در همین زمینه، میشل تیلور، سفیر آمریکا در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، نیز صدور حکم اعدام برای این رپِر معترض ایران را محکوم کرده است.

خانم تیلور در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «حکومت ایران همچنان به استفاده ابزاری از مجازات اعدام به عنوان بخشی از سرکوب وحشیانه مخالفان٬ ادامه می‌دهد. ما قویا صدور حکم اعدام برای توماج صالحی، رپِر ایرانی را محکوم می‌کنیم.»

سفیر آمریکا نیز تصریح کرد که صدای توماج انعکاس صدای مردم ایران و همه کسانی است که به دست جمهوری اسلامی سرکوب شده‌اند.

پیام فرح پهلوی

در همین زمینه، شهبانو فرح پهلوی نیز در پیامی خواستار تلاش سازمان ملل و جامعه بین‌المللی برای رهایی توماج صالحی شده است.

فرح پهلوی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت:« توماج صالحی خواننده محبوب ایرانی به گناه سرودن وخواندن درستایش آزادی و پشتیبانی از تلاش زنان ایرانی در دستیابی به آزادی محکوم به اعدام است.»

او اضافه کرد:«سازمان ملل متحد و تمام نهادهای حمایت از حقوق بشر در تمام کشورهای جهان باید در کنار هنرمندانی که طنین صدای آن ها در حمایت از آزادی بیان و هنر از سراسر جهان به گوش می رسد بایستند و ازهیچ تلاشی برای آزادی این هنرمند بزرگ ایرانی فروگذار نکنند.»

واکنش زندانیان سیاسی و هنرمندان موسیقی ایران

از سوی دیگر، ده زندانی سیاسی روز یکشنبه در نامه‌ای سرگشاده از زندان قزلحصار کرج اعلام کردند که حکم اعدام برای توماج صالحی «نوک کوه یخ نقض فاحش حقوق بشر در ایران» است.

این زندانیان سیاسی با «هنرمند حق‌طلبِ مبارز» نامیدن آقای صالحی اعلام کردند: «توماج امروز اسم مستعار و برملاکننده همه بی‌نام و نشان‌هایی است که این روزها، هفته‌ها و ماه‌های اخیر در گمنامی و معصومیت حلق‌آویز و اعدام شدند.»

آن‌ها در ادامه نوشتند که این حکم نشان می‌دهد مقامات جمهوری اسلامی «به چه بهانه‌های واهی و در چه نوع بیدادگاه‌هایی جوانان و مردم ایران را با نقض فاحش حقوق بشر به چارمیخِ سبعیت خود می‌کشند.»

سامان یاسین، سعید ماسوری، زرتشت احمدی راغب، سپهر امام جمعه، احمدرضا حائری، لقمان امین‌پور، رضا محمد حسینی، حمزه سواری، میثم دهبان‌زاده و رضا سلمان‌زاده نویسندگان این نامه هستند.

همچنین بیش از ۳۰۰ هنرمند عرصهٔ موسیقی با محکوم کردن حکم اعدام صادرشده برای توماج صالحی، خواستار آزادی فوری این خوانندهٔ معترض و هنرمندان زندانی دیگر چون سامان یاسین، شیدا همدانی و عزیز قاسم‌زاده شدند.

این هنرمندان روز یکشنبه با بیان اینکه این حکم «عملکردی غیرقابلِ باور و ظالمانه در تاریخ موسیقی معاصر این سرزمین است»، در بیانیه‌ای اعلام کردند: «جهان نظاره‌گر است و تاریخ،‌ این زمان و مکان را به یاد خواهد سپرد.»

اردوان کامکار، ساوش کامکار، هانا کامکار، کیوان ساکت، آریا آرام‌نژاد، حمید غلامعلی، سعید فرجپوری، رامین بهنا، حیدو هدایتی و محمدرضا توسلی ازجمله امضاکنندگان این نامه هستند.

توماج صالحی در جریان اعتراضات گسترده سال ۱۴۰۱ که با مرگ مهسا ژینا امینی در بازداشت گشت ارشاد آغاز شد حضور فراوان داشت و از تمام معترضان و بازداشتی‌ها و فعالان سیاسی حمایت می‌کرد.

او چند هفته پس از آغاز این اعتراضات بازداشت شد و پس از ماه‌ها بازداشت به بیش از شش سال حبس محکوم شد، حکمی که قرار بود پس صدور رأی دیوان عالی کاهش یابد، اما به دست یک قاضی در اصفهان برخلاف روال معمول به اعدام افزایش یافت.

به گفته مصطفی نیلی، وکیل توماج صالحی، در مصاحبه با روزنامه اعتماد این قاضی ابتدا به توماج صالحی اتهام افساد فی‌الارض را نسبت داده و سپس بر اساس این اتهام انتسابی، او را مشمول عفو ندانسته است.

XS
SM
MD
LG