لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۸

هشدار عربستان درباره «پیامدهای منفی» جنگ غزه برای اقتصاد جهانی


اجلاس دو روزه مجمع جهانی اقتصاد روز دوشنبه در ریاض آغاز خواهد شد
اجلاس دو روزه مجمع جهانی اقتصاد روز دوشنبه در ریاض آغاز خواهد شد

در آستانه نشست مجمع جهانی اقتصاد در عربستان، دولت سعودی در نشستی ویژه برای بررسی جنگ غزه نسبت به پیامدهای منفی این جنگ بر اقتصاد جهانی هشدار داد.

محمد الجدعان، وزیر دارایی عربستان در جلسه شش‌جانبه عربی در روز یک‌شنبه، ۹ اردیبهشت، گفت جنگ غزه در کنار درگیری‌ها در اوکراین و نقاط دیگر «فشار زیادی» بر فضای اقتصادی جهانی وارد کرده در حالی که منطقه به ثبات نیاز دارد.

فیصل ابراهیم، وزیر برنامه‌ریزی (اقتصادی) در دولت عربستان نیز شنبه با اشاره به «وضعیت دشوار جهان» و کوشش‌ کشورها برای پایان دادن به جنگ غزه، گفت اما «یک اشتباه محاسباتی می‌تواند چالش‌های ما را تشدید کند».

پس از نشست ویژه شش‌جانبه عربی در ارتباط با غزه، اجلاس دو روزه مجمع جهانی اقتصاد روز دوشنبه در ریاض آغاز خواهد شد.

وزارت خارجه آمریکا تأکید کرده که آنتونی بلینکن دوشنبه به پایتخت عربستان خواهد رسید و با هدف دستیابی به آتش‌بسی در غزه که آزادی گروگان‌های اسرائیلی در دست حماس را نیز تضمین کند، با مقامات منطقه و کشورهای بانفوذ در خاورمیانه گفت‌وگو خواهد کرد.

بورگه برنده، رئیس مجمع جهانی اقتصاد، شنبه در نشست خبری در ریاض به کوشش‌های جدیدی اشاره کرد که در منطقه به جریان افتاده و امید نسبت به احتمال خروج از بن‌بست در جنگ غزه ضمن تلاش برای آزادی گروگان‌های اسرائیل را تقویت کرده است.

آقای برنده به حضور «بازیگران کلیدی» در نشست شش‌جانبه ریاض برای تأثیر مثبت بر کوشش‌ها جهت برقراری آتش‌بس تأکید کرد.

با این حال، اسرائیل که هنوز روابط رسمی و آشکار با عربستان ندارد، بازیگر اصلی غایب در اجلاس جهانی ریاض است.

محمود عباس یک‌شنبه در نشست ویژه غزه گفت تنها آمریکا از این توان برخوردار است که مانع از ورود زمینی ارتش اسرائیل به رفح در غزه شود. به گفته او، این عملیات در روزهای آتی آغاز خواهد شد.

آقای عباس که حکومت او هیچ نفوذی در غزه ندارد، گفت نگران است که عملیات اسرائیل در رفح شمار زیادی از فلسطینیان را به سوی فرار از این باریکه (از طریق هجوم به سوی خاک مصر) سوق دهد.

وب‌سایت اکسیوس شنبه با اشاره به ابتکار جدید ارائه شده از سوی دولت اسرائیل برای معامله با حماس، مدعی شده بود که اسرائیل برای نخستین بار به مذاکره در مورد «بازگرداندن آرامش پایدار» در غزه ابراز تمایل کرده است.

از سوی دیگر، سخنگوی ارتش اسرائیل یک‌شنبه گفت هرتسی هالوی، رئیس ستاد ارتش، طرح اقدام در قبال رفح را در جریان نشست با فرماندهان ارتش در منطقه جنگی «تصویب کرد».

روزنامه هآآرتص نیز خبر داد بنیامین نتانیاهو زیر دور تازه‌ای از فشارهای سنگین وزیران راستگرای دولت خود است تا عملیات زمینی در رفح را باطل نکند.

گزارش رسانه‌های خاورمیانه حاکی است طرح اسرائیل برای معامله با حماس، که منطبق بر چارچوب تازه تنظیم شده از سوی مصر نیز هست، برای یحیی سنوار ارسال شده است.

یحیی سنوار، رهبر داخلی حماس که در هفت ماه اخیر در تونل‌های غزه پنهان شده و تحت تعقیب اسرائیل است، تصمیم‌گیرنده اصلی در کادر رهبری حماس در خصوص سرنوشت جنگ غزه و آزادی ۱۳۳ گروگان‌ اسرائیلی است.

روزنامه اسرائیلی یدیعوت آحرونوت نیز یک‌شنبه نوشت، طرف اسرائیلی هم نسبت به پاسخی که حماس به این ابتکارات بدهد، ممکن است هیئت مذاکره‌کنندگان خود را دوباره در روزهای آتی به پایتخت مصر بفرستد.

در این میان، وزارت بهداشت وابسته به حماس در غزه یک‌شنبه در تازه‌ترین آمار مربوط به کشته‌های جنگ در هفت ماه اخیر اعلام کرد تلفات به ۳۴ هزار و ۴۵۴ تن و شمار مجروحین به ۷۷ هزار و ۵۷۵ تن رسیده است. در آمار این وزارتخانه شمار شبه‌نظامیان کشته شده تفکیک نمی‌شود.

منابع: خبرگزاری فرانسه، رویترز، الشرق، یدیعوت آخرونوت/ ف. ر./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG