لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۷

بریتانیا می‌گوید پیشنهاد آتش‌بس غزه شامل آزادی «هزاران فلسطینی» زندانی در اسرائیل است


دیوید کامرون گفته پیشنهاد ارائه شده شامل آتش‌بس ۴۰ روزه و آزادی شماری از گروگان‌های در بند حماس نیز هست
دیوید کامرون گفته پیشنهاد ارائه شده شامل آتش‌بس ۴۰ روزه و آزادی شماری از گروگان‌های در بند حماس نیز هست

وزیر خارجه بریتانیا اعلام کرد در معامله احتمالی پیش رو میان اسرائیل و گروه افراطی حماس، علاوه بر آتش‌بس ۴۰ روزه، ممکن است «هزاران زندانی فلسطینی» از زندان‌های اسرائیل آزاد شوند.

همزمان، روزنامه نیویورک تایمز گزارش داد که اسرائیل درخواست برای آزادی ۴۰ گروگان در معامله جدید را به ۳۳ تن کاهش داده زیرا ارزیابی می‌کند حماس ۴۰ گروگان زنده از میان زنان و دختران و مردان بیمار (غیر از سایر مردان و سربازان اسرائیلی گروگان) را در اختیار ندارد.

دیوید کامرون وزیر خارجه بریتانیا که در اجلاس مجمع جهانی اقتصاد در ریاض پایتخت عربستان شرکت کرده، دوشنبه ۱۰ اردیبهشت پیشنهاد ارائه شده از سوی اسرائیل به حماس را برای معامله جدید «بسیار سخاوتمندانه» نامید.

آقای کامرون گفت: «امیدوارم حماس این توافق را بپذیرد و صادقانه بگویم، تمامی فشارها در جهان و همه چشم‌ها باید امروز متوجه آنها (سران حماس) باشد و بگوید: این توافق را قبول کنید.»

او اظهار داشت پیشنهاد ارائه شده شامل آتش‌بسی ۴۰ روزه و آزادی بالقوه هزاران زندانی فلسطینی در برابر رهایی شماری از ۱۳۳ گروگان اسرائیلی در دست حماس است.

دیوید کامرون افزود این بحران تا هنگامی که همه ربوده شدگان اسرائیلی آزاد نشوند، حل نخواهد شد.

وزیر خارجه بریتانیا این را نیز گفت که بیرون رفتن رهبران حماس از باریکه غزه افق سیاسی را برای تحقق راهکار دو کشوری (تشکیل کشور مستقلی برای فلسطینیان در کنار اسرائیل) خواهد گشود.

او گفت بریتانیا از راهکار دو کشوری ضمن تضمین‌های امنیتی برای اسرائیل حمایت می‌کند.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا نیز دوشنبه در حاشیه مجمع جهانی اقتصاد در ریاض پیشنهاد این بار اسرائیل به حماس را «دست و دلبازانه» توصیف و تأکید کرد که حماس باید «سریع‌تر» «تصمیم درست» را بگیرد.

روزنامه نیویورک تایمز دوشنبه به نقل از «سه منبع اسرائیلی» نوشت در معامله جدیدی که راهکار آن ارائه شده و قرار است دختران و زنان باقی مانده در گروگان حماس و مردان بیمار گروگان آزاد شوند، اسرائیل ارزیابی می‌کند که ۳۳ تن زنده باشند و لذا درخواست برای آزادی ۴۰ تن را به ۳۳ نفر کاهش داده است.

به نوشته این روزنامه، نرمش در موضع اسرائیل سطح انتظار کشورهای میانجی برای موفقیت این بار معامله را بالا برده است.

سامح شکری وزیر خارجه مصر دوشنبه در ریاض گفت کشورش نسبت به این معامله «مملو از امید» شده ولی منتظر تصمیم‌های نهایی می‌ماند.

مصر، قطر و آمریکا از آخرین دور معامله اسرائیل و حماس که حدود هفت هفته پس از جنگ عملی شد، برای ادامه تبادل تلاش کرده و در روزهای اخیر تلاش خود را در قاهره دو چندان کرده بودند.

رسانه‌های اسرائیل و منطقه گزارش دادند پیشنهاد تازه اسرائیلی که مورد حمایت مصر نیز هست، برای ابراز نظر یحیی سنوار، رهبر داخلی حماس به تونل‎‌های غزه برده شده و اکنون اسرائیل و عوامل میانجی‌گر در انتظار موضع سنوار هستند.

هیئتی از سران بیرونی حماس به رهبری خلیل الحیه، معاون رئیس دفتر سیاسی حماس، دوشنبه به قاهره رفته است.

به گزارش شبکه کان اسرائیل، هیئتی از سران موساد، شباک و ارتش، منتظر چراغ سبز میانجی‌گرها پس از پاسخ احتمالی موافق یحیی سنوار هستند تا برای تعیین جزئیات معامله راهی قاهره شوند.

با این حال، به گفته ران بنیامین، مفسر سیاسی ارشد شبکه کان، بنیامین نتانیاهو «امیدوار» است پاسخ سنوار منفی باشد تا او ناچار به آزاد کردن هزاران زندانی امنیتی فلسطینی از زندان‌های اسرائیل نشود.

به گفته شبکه کان، تصمیمات بنیامین نتانیاهو برای تحقق چنین معامله‌ای خطیرترین تصمیمات در چهار دهه مسئولیت‌های سیاسی این دولتمرد اسرائیلی خواهد بود.

در این میان، خانواده‎‌های دو مرد گروگان اسرائیلی، کیث سیگل و عمری میران، که حماس چهارشنبه گذشته فیلمی از آن‌ها را منتشر کرد، شنبه شب با برگزاری یک نشست خبری در تل‌آویو، از کابینه جنگ اسرائیل خواستند به معامله محدودی که تنها به آزادی چند ده گروگان منجر شود، اکتفا نکند و نگذارد که بقیه گروگان‌ها تا مدت‌های طولانی دیگر در دست حماس بمانند.

دختران کیث سیگل و پدر عمری میران در نشست خبری تل‌آویو با اشک و ضجه گفتند از التماس به دولت اسرائیل خسته هستند.

خانواده‌های چند ده مرد اسرائیلی شامل سربازان مردی که حماس به غزه ربوده، نگران هستند فرزندان آنها تا آزادی فاصله طولانی داشته باشند یا «مانند رون آراد» (کمک خلبان اسرائیلی ناپدید شده در دهه هشتاد میلادی) هرگز خبری نهایی از سرنوشت آن‌ها بدست نیاید.

جنگ ارتش اسرائیل و حماس دوشنبه دویست و ششمین روز خود را پشت سر گذاشت.

رئیس ستاد ارتش اسرائیل یکشنبه پس از بحث با فرماندهان نظامی مستقر در غزه در خصوص آخرین طرح‌های تهیه شده برای عملیات زمینی در قبال رفح، عملیات را به صورت نهایی تصویب کرد.

با این حال، ارتش اعلام کرد اجرای طرح‌ها مشروط به تصمیم کادر سیاسی (دولت اسرائیل) است.

با استفاده از: تایمز اسرائیل، نیویورک تایمز، هاآرتص، یدیعوت آحرونوت و شبکه کان؛ ف.ر/ع.م
XS
SM
MD
LG