لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۱

کدام کشورها به اسرائیل اسلحه صادر می‌کنند و کدام‌شان صادرات را تعلیق کرده‌اند؟


خودروهای زرهی و تانک‌های اسرائیل در نزدیکی مرز این کشور با نوار غزه، ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
خودروهای زرهی و تانک‌های اسرائیل در نزدیکی مرز این کشور با نوار غزه، ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

ایالات متحده آمریکا تصمیم گرفته است صادرات برخی جنگ‌‌‌افزارها به اسرائیل را به حال تعلیق درآورد.

ایالات متحده آمریکا تصمیم گرفته است صادرات برخی جنگ‌‌‌افزارها به اسرائیل را به حال تعلیق درآورد. یک محموله بمب‌ غیرهوشمند که وزن هرکدام‌شان به ۹۰۰ کیلوگرم می‌رسد و سنگرشکن هستند، از جمله محموله‌هایی است که ارسال‌شان به اسرائیل معلق شده است.

اسرائیل می‌گوید از این بمب‌ها در جنگ علیه گروه افراطی حماس که در فهرست تروریستی آمریکا و اروپا قرار دارد، استفاده کرده است. جنگ اسرائیل در غزه در واکنش به حملۀ ۱۵ مهر حماس به اسرائیل آغاز شد و همچنان جریان دارد.

اقدام واشینگتن در مورد تعلیق ارسال تسلیحات پس از تصمیم بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، برای ادامۀ حمله نظامی به شهر رفح در جنوب نوار غزه به‌رغم مخالفت‌های جامعۀ جهانی از جمله آمریکا صورت گرفته است.

ایالات متحده آمریکا

ایالات متحده، با فاصله از دیگران، بزرگ‌ترین صادرکنندۀ اسلحه به اسرائیل و مهم‌ترین حامی نظامی این کشور است.

محمولۀ اسلحه آمریکایی که ارسالش به اسرائیل به حال تعلیق درآمده، حاوی ۱۸۰۰ بمب ۹۰۰ کیلوگرمی و ۱۷۰۰ بمب ۲۲۵ کیلوگرمی است.

یک مقام مسئول آمریکایی به خبرگزاری رویترز گفته است که واشینگتن «به‌طور ویژه بر کاربرد نهایی بمب‌های ۹۰۰ کیلوگرمی و تأثیر احتمالی که بر مناطق مسکونی پرجمعیت می‌گذارد، تمرکز کرده؛ همان‌گونه که در مناطق مختلفی از نوار غزه شاهد آن بودیم».

سال ۲۰۱۶ ميلادی، ایالات متحده و اسرائیل یادداشت تفاهمی امضا کردند که بر پایۀ آن آمریکا به مدت ۱۰ سال، یعنی از سال‌ ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۸، متعهد شد تا ۳۸ میلیارد دلار کمک‌ تسلیحاتی و پنج میلیارد دلار کمک برای سامانۀ موشکی به اسرائیل ارائه دهد.

بنا بر گزارش انستیتو بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم، ۹۶ درصد از کمک‌های نظامی که از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳ به اسرائیل ارسال شد، از سوی آمریکا بود.

اسرائیل تنها کشور خاورمیانه است که هواپیماهای آمریکایی اف-۳۵ در اختیار دارد؛ هواپیمایی که پیشترفته‌ترین جنگنده در جهان به‌لحاظ فناوری است.

اسرائیل به‌دنبال خرید ۷۵ فروند جنگندۀ اف-۱۳ دیگر است، این در حالی است که اوایل سال جاری میلادی، ۳۶ جنگنده از این مدل را با کمک ایالات متحده خریده بود.

آمریکا همچنین به اسرائیل در توسعه و تجهیز سامانۀ دفاع موشکی موسوم به «گنبد آهنین» یاری رساند و بارها با هدف نوسازی انبار موشک‌های این سامانه، میلیون‌ها دلار به اسرائیل ارسال کرد.

ایالات متحده علاوه بر آن به اسرائیل در تأمین هزینۀ توسعۀ سامانۀ موسوم به «فلاخن داوود» که مخصوص رهگیری موشک‌های شلیک‌شده از فاصله‌های ۱۰۰ تا ۲۰۰ کیلومتری است، یاری رساند.

آلمان

آلمان توافق‌نامه‌های صادرات دفاعی به اسرائیل را از زمان شروع جنگ در غزه به میزان ۱۰ برابر افزایش داده است، به گونه‌ای که سال ۲۰۲۳ مجموع آن به ۳۵۱ میلیون دلار رسید.

پس از حملۀ ۱۵ مهر حماس، برلین با درخواست‌های صدور مجوز صادرات اسلحه به اسرائیل به‌عنوان اولویت برخورد می‌کند.

به‌گزارش خبرگزاری آلمان، این کشور در درجۀ اول تجهیزات مرتبط با سامانه‌های دفاع هوایی و ارتباطات را به اسرائیل صادر می‌کند.

محموله‌های صادراتی از آلمان شامل سه هزار جنگ‌افزار قابل حمل ضد تانک و ۵۰۰ جنگ‌افزار اتوماتیک و نیمه‌اتوماتیک می‌شود.

خبرگزاری آلمان می‌گوید که اکثر مجوزهای صادرات به خرید خودروها و فناوری‌های توسعه،‌ نگهداری و تعمیر اسلحه اختصاص داده شد است.

۳۰ درصد از کمک‌های تسلحیاتی به اسرائیل از سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳، از سوی آلمان ارائه شده است.

ایتالیا

۲۰ ادریبهشت ماه یک منبع در وزارت خارجه ایتالیا به خبرگزاری رویترز گفت که رم یکی از سه صادرکنندۀ اسلحه به اسرائیل در کنار آمریکا و آلمان است که از آغاز جنگ غزه صدور مجوزهای صادرات اسلحه را متوقف کرده است.

بنا بر قوانین ایتالیا، صادرات اسلحه به کشورهایی که در جنگی هستند که گمان می‌رود قوانین حقوق بشر را زیر پا می‌گذارند، ممنوع است.

مهرماه گذشته، گوئیدو کروستو، وزیر دفاع ایتالیا، گفته بود که این کشور تنها به صادرات محموله‌هایی از اسلحه به اسرائیل ادامه می‌دهد که پیشتر بر سر آن توافق شده بود و از به کار نگرفتن‌شان علیه غیرنظامیان در غزه اطمینان حاصل شود.

تنها در دسامبر ۲۰۲۳، ایتالیا ۱.۳ میلیون یورو اسلحه به اسرائیل ارسال کرد، به عبارتی سه برابر مدت زمان مشابه در سال ۲۰۲۲.

به گزارش انستیتو بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم، یک درصد از کمک‌های نظامی که سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳ به اسرائیل ارسال شده، از ایتالیا بوده است.

بریتانیا

بریتانیا در فهرست صادرکنندگان بزرگ اسلحه به اسرائیل قرار ندارد. برخلاف آمریکا، بریتانیا به‌طور مستقیم اسلحه در اختیار اسرائیل قرار نمی‌دهد‌ بلکه به شرکت‌ها مجوز فروش می‌دهد. عمدۀ این مجوزها به قطعات ساخت هواپیماهای اف-۳۵ مرتبط است.

سال گذشته بریتانیا مجوز فروش تجهیزات دفاعی به اسرائیل به ارزش ۵۲.۵ میلیون دلار صادر کرد.

ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا، اخیراً در پارلمان این کشور گفت که بریتانیا یکی از سخت‌گیرترین سیستم‌های نظارت بر صدور مجوزهای فروش تسلیحات را در اختیار دارد و به طور دوره‌‌ای میزان پایبندی اسرائیل به قوانین انسانی را بررسی می‌کند.

کانادا

از زمان حملۀ ۱۵ مهر گروه حماس به خاک اسرائیل، کانادا مجوز صادرات اسلحه به اسرائیل به ارزش ۲۱ میلیون دلار صادر کرده است؛ رقمی که از صادرات اسلحه به اسرائیل در سال پیش از آن بیشتر است.

با این حال یکم فروردین امسال دولت کانادا اعلام کرد که مجوزهای صادرات اسلحه به اسرائیل را در دی ماه به حال تعلیق درآورده است. دولت کانادا تأکید کرد که این تعلیق تا زمانی ادامه خواهد یافت که اوتاوا از به کارگیری این سلاح‌ها به‌شکلی موافق با قوانین حقوق بشری اطمینان حاصل کند.

گروه‌های حقوق بشری می‌گویند که بسیاری از کشته‌شدگان حملات هوایی و زمینی اسرائیل به نوار غزه که مجموع شمار آن‌ها به حدود ۳۵ هزار تن رسیده، غیرنظامی هستند.

هلند

دولت هلند نیز بهمن‌ماه پارسال صادرات آن دسته از محموله‌های اسلحه‌ به اسرائیل را تعلیق کرده که شامل قطعات جنگنده‌های اف-۳۵ می‌شود.

این تصمیم پس از آن گرفته شد که دادگاه تجدیدنظر این کشور در حکمی بر وجود خطر به کارگیری این قطعات در «نقض جدی قوانین بین‌المللی بشردوستانه» تأکید کرد.

XS
SM
MD
LG