لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۹

اسرائیل علی‌رغم تصمیم اخیر بایدن، میلیاردها دلار تسلیحات دیگر از آمریکا دریافت می‌کند


علی‌رغم تصمیم جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، مبنی بر توقف ارسال یک محموله بمب برای اسرائیل به دلیل نگرانی از استفاده از آن در حمله به شهر رفح، محموله‌های تسلیحاتی دیگری از آمریکا به ارزش میلیاردها دلار در نوبت ارسال به اسرائیل هستند.

یک مقام ارشد ایالات متحده طی هفته جاری اعلام کرد که دولت بایدن تصمیم قبلی خود برای ارسال یک محموله تسلیحاتی به اسرائیل را مورد بازبینی قرار داد و به دلیل نگرانی از حمله قریب‌الوقوع اسرائیل به شهر رفح در جنوب غزه که می‌تواند به کشتارغیرنظامیان فلسطینی منجر شود، ارسال این محموله را متوقف کرد.

واشینگتن مدت‌هاست که به اسرايل فشار می‌آورد تا از حمله به رفح، شهری که بیش از یک میلیون فلسطینی آواره به آن پناه برده‌اند، خودداری کند، مگر آن که برنامه‌ای جامع و قابل اجرا برای محافظت از غیرنظامیان فلسطینی داشته باشد.

در این حال سناتور جمهوری‌خواه جیم ریش، از چهره‌های ارشد کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، به خبرنگاران گفت که قرار است انواع دیگر تسلیحات نظامی به اسرائیل ارسال شود، از جمله مهمات «تهاجم مستقیم مشترک» (JDAMS) که بمب‌های هدایت‌ناپذیر را به سلاح‌های هوشمند تبدیل می‌کنند، و گلوله‌های تانک، خمپاره و وسایل نقلیه تاکتیکی زرهی.

سناتور جیم ریش عنوان کرد فرایند تایید ارسال مهمات به اسرائیل آنچنان که باید سریع پیش نمی‌رود، به طوری که برخی از آنها از ماه دسامبر تاکنون متوقف شده، حال آن که فرایندهای بازبینی برای کمک به اسرائیل به طور معمول فقط چند هفته زمان می‌برد.

مقامات دولت بایدن گفته‌اند فروش تسلیحات بیشتر به اسرائیل را مورد بازبینی قرار می‌دهند و جو بایدن روز چهارشنبه در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان به اسرائیل هشدار داد که اگر نیروهای این کشور اقدام به یک حمله گسترده به شهر رفح بکنند، واشینگتن تامین تسلیحاتی اسرائیل را متوقف خواهد کرد.

اسرائیل متعاقب حمله روز ۷ اکتبر گروه افراطی حماس به جنوب این کشور که به کشته شدن ۱۲۰۰ اسرائیلی انجامید، تهاجم به نوار غزه را آغاز کرد.

طبق آمار مقامات وزارت بهداشت غزه که تحت کنترل حماس است، حملات اسرائیل به این باریکه محاصره‌شده تاکنون به کشته شدن حدود ۳۵ هزار فلسطینی انجامیده و اکثریت جمعیت ۲.۳ میلیون نفری غزه را نیز آواره کرده است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ س.ن/ک.ر
XS
SM
MD
LG