لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۸

بان گی مون: تحریم سلاح حزب الله لبنان نقض می شود


بان گی مون دبیر کل سازمان ملل- عکس از خبرگزاری (AFP).
بان گی مون دبیر کل سازمان ملل- عکس از خبرگزاری (AFP).

بان گی مون، دبير کل سازمان ملل، روز دوشنبه در شورای امنيت گفت: «گزارش های مکرری وجود دارد که حاکی از نقض تحريم ارسال سلاح برای حزب الله لبنان است.»


اسرائيل نيز، در گزارشی به شورای امنيت سازمان ملل گفته است که حزب الله لبنان با ناديده گرفتن شرايط توافق آتش بس با آن کشور، نه تنها از خلع سلاح خودداری کرده بلکه به ميزان زيادی بر تسليحات خود افزوده است.


در اين گزارش که توسط بان گی مون در نشست شواری امنيت اين سازمان خوانده شد، آمده است که حزب الله لبنان اکنون دارای زرادخانه ای شامل ده هزار راکت دور برد و ۲۰ هزار راکت با برد کوتاه در جنوب لبنان است.


دبير کل سازمان ملل بدون اينکه ادعای اسرائيل را تاييد کند، از سخنان اخيرشيخ حسن نصرالله، رهبر حزب الله لبنان که درآن اسرائيل را به «جنگ آشکار» تهديد کرده، ابراز نگرانی کرد.



  • «خلع سلاح حزب الله لبنان و ساير گروه های تندرو در اين کشور، بايد بخشی از راه حل بحران سياسی اين کشور باشد.»
دبیر کل سازمان ملل

رهبر حزب الله پس از ترور عماد مغنيه، از فرماندهان ارشد حزب الله در سوريه در ماه گذشته، اسرائيل را متهم به طراحی اين ترور دانسته و اعلام کرد که از اين کشور انتقام می گيرد.


به گزارش آسوشيتدپرس، دبير کل سازمان ملل در جلسه شواری امنيت برای بررسی آخرين وضعيت اجرای قطعنامه آتش بس، پس از جنگ سی و چهار روزه حزب الله لبنان و اسرائيل، افزود: «خلع سلاح حزب الله لبنان و ساير گروه های تندرو در اين کشور، بايد بخشی از راه حل بحران سياسی اين کشور باشد.»


وی افزود که وضعيت بد سياسی در لبنان که چندين ماه است انتخاب ريیس جمهوری جدید را در بن بست قرار داده است، مانع عملی کردن طرح خلع سلاح شبه نظاميان در اين کشور است.


بان گی مون همچنين گفت که اسرائيل به سازمان ملل گزارش داده است که حزب الله به طور قابل ملاحظه ای توان نظامی خود را در منطقه ای که تحت نظارت سازمان ملل افزايش داده است.


وی افزود در برخی از موارد، اسرائيل اطلاعاتی در اين مورد در اختيار سازمان ملل قرار داده است.


آقای بان افزود: «ولی تاکنون نيروهای سازمان ملل و لبنان هيچ مدرکی در مورد تاسيسات جديد نظامی از سوی حزب الله در این منطقه نيافته اند.»


دبير کل سازمان ملل همچنين از نقض حريم هوايی لبنان توسط هواپيماهای اسرائيل ابراز نگرانی کرد.


XS
SM
MD
LG