لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۳

نسرين ستوده ممنوع الخروج شد


نسرين ستوده وکيل و از اعضای کانون مدافعان حقوق بشر.
نسرين ستوده وکيل و از اعضای کانون مدافعان حقوق بشر.

بامداد چهارشنبه، ۲۰ آذر، مأموران امنيتی در فرودگاه تهران مانع سفر نسرين ستوده، وکيل و یکی از اعضای کانون مدافعان حقوق بشر، به ايتاليا شدند و وی را ممنوع الخروج کردند.


خانم ستوده روز چهارشنبه، همزمان با روز جهانی حقوق بشر، به همراه همسر و دو فرزندش عازم ایتالیا بود تا جايزه حقوق بشر ايتاليا را دریافت کند.


به نوشته وب‌سايت‌های نزديک به فعالان حقوق زنان در ايران، مأموران امنيتی در فرودگاه امام خمينی تهران، علاوه بر ممانعت از سفر نسرين ستوده، گذرنامه وی را نیز ضبط کرده‌اند.


نسرين ستوده برنده جايزه بين‌المللی حقوق بشر ايتاليا از سوی بنياد زودتيرول در سال ۲۰۰۸ معرفی شده است.


خانم ستوده در گفت‌وگو با رادیو فردا، ضمن تایید ممنوع الخروج شدن خود، گفت که بلندگوی فرودگاه پس از آنکه وی از گیت کنترل گذرنامه عبور کرده، نامش را صدا کرده است.


خانم ستوده همچنین به رادیو فردا گفت که مأمورانی که خود را «از نهاد ریاست جمهوری» معرفی می‌کردند گذرنامه‌اش را گرفته و در قبال اصرار وی، حاضر به دادن رسید شده‌اند.


به گفته نسرین ستوده، مأموران در نهايت به او اعلام کرده‌اند که اجازه خروج از کشور را ندارد. پس از آن، همسر و يکی از دو فرزند خانم ستوده اجازه يافته‌اند به ايتاليا سفر کنند تا، به نمايندگی از او، در مراسم دريافت جايزه بين‌المللی حقوق بشر ايتاليا شرکت کنند.


این وکیل و مدافع حقوق بشر می‌گوید که توقیف گذرنامه‌اش غیرقانونی بوده است؛ «چرا که چنین حکمی نه به اداره گذرنامه ابلاغ شده بود و نه به خود او».


کميته بين‌المللی حقوق بشر ايتاليا، که بنيادی مستقل و غيردولتی است، اول مهرماه سال جاری اعلام کرد که جايزه سال ۲۰۰۸ خود را به نسرين ستوده، وکيل مدافع بسياری از فعالان جنبش زنان و از اعضای «کمپين تغيير برای برابری»، به خاطر فعاليت در حيطه حقوق زنان اهدا می‌کند.


اين دومين بار طی ماه‌های اخير است که مأموران امنيتی در فرودگاه از خروج نسرين ستوده جلوگيری کرده‌اند.


در ۱۹ اسفند ۱۳۸۶، هنگامی که نسرين ستوده قصد داشت به همراه منصوره شجاعی برای شرکت در مراسم روز جهانی زن به دوبی برود، مأموران امنيتی مانع از خروج وی و موکلش شدند.


نيمه اسفند سال گذشته نيز از خروج طلعت تقی‌نيا و پروين اردلان، از ديگر فعالان حقوق زنان، در فرودگاه تهران جلوگيری شد.


در آن زمان، مأموران پروين اردلان را، که برای شرکت در مراسم دريافت جايزه اولاف پالمه قصد سفر به سوئد داشت، از داخل هواپيما پياده و با ضبط گذرنامه‌اش او را ممنوع الخروج کردند.


XS
SM
MD
LG