لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۶

ارتش اسرائیل دستور تخلیه «حدود ۱۰۰ هزار» فلسطینی از شرق رفح را داد


یکی از اردوگاه‌های چادری آوارگان در حاشیه رفح، جنوب نوار غزه
یکی از اردوگاه‌های چادری آوارگان در حاشیه رفح، جنوب نوار غزه

ارتش اسرائیل روز دوشنبه اعلام کرد که حدود ۱۰۰ هزار نفر باید شرق رفح را ترک کرده و به نقطه امن‌تر بروند.

یک سخنگوی ارتش در پاسخ به این سؤال که چند نفر در حال تخلیه هستند به خبرنگاران گفت: «تخمین ما حدود ۱۰۰ هزار نفر است.»

ارتش اسرائیل بامداد روز دوشنبه گفته بود که «ساکنان شرق رفح را تشویق می‌کند تا به سمت منطقه بشردوستانه‌ای که اکنون مساحت بیشتری را دربر می‌گیرد، بروند».

بر اساس گزارش‌ها، برنامه تخلیه غیرنظامیان اکنون بر روی چند منطقه حاشیه‌ای رفح متمرکز شده و تخلیه‌شدگان از آنجا به اردوگاه‌های چادری در خان یونس و المواصی برده می‌شوند.

المواصی در نزدیک ساحل واقع شده و ارتش اسرائیل گفته که کمک‌های خود به این منطقه، شامل برپا کردن بیمارستان‌های صحرایی، چادر و ارسال غذا و آب را افزایش داده است.

خبرگزاری‌ها می‌نویسند که این تصمیم نشان می‌دهد که «تهاجم زمینی اسرائیل به رفح قریب‌الوقوع است.»

ارتش اسرائیل روز دوشنبه اعلام کرد که برنامه‌های مربوط به رفح «یک عملیات محدود است و بحثی از تخلیه کلی رفح مطرح نیست.»

بسیاری از مردم محله‌های شرقی رفح پس از دریافت دستور از ارتش اسرائیل برای تخلیه خانه خود، روز دوشنبه دور هم گرد آمده و برای ماندن یا رفتن یا گزینه‌های دیگری که دارند، به مشورت پرداخته‌اند.

به گزارش آسوشیتدپرس، بسیاری از آن‌ها گفتند مایل به خروج تنهایی با خانواده نیستند بلکه حرکت دسته‌جمعی را توصیه می‌کنند.

با گذشت هفت ماه از آغاز جنگ در نوار غزه، اسرائیل می‌گوید شهر رفح که در جنوب این باریکه واقع شده، مأمن هزاران تن از افراد گروه افراطی حماس شده؛ گروهی که آمریکا و اروپا آن را تروریستی می‌دانند.

رفح اما هم‌زمان بیش از یک میلیون آواره فلسطینی را در خود جای داده و چشم‌انداز انجام یک عملیات پرتلفات توسط اسرائیل در آن شهر، قدرت‌های غربی و مصر را نگران کرده است.

منابع فلسطینی از رفح گزارش دادند که در پی تحولات بامداد دوشنبه، ارتش مصر گذرگاه رفح را با قرار دادن موانع بتونی بیشتر بسته و ورود و خروج از آن را ممنوع کرده است.

این گذرگاه مشترک که نیمی از آن در خاک مصر و بخشی در نوار غزه است، در کمک‌رسانی به غیرنظامیان غزه اهمیت زیادی دارد.

مصر هنوز در این باره بیانیه‌ای منتشر نکرده است. این کشور از آغاز جنگ جاری نگران هجوم فلسطینیان به خاک خود بوده است.

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل روز یکشنبه گفت که حماس در مورد توافق جدی نیست و نسبت به «انجام عملیاتی قدرتمند در آینده نزدیک در رفح» هشدار داد.

اظهارات وی پس از آن بیان شد که حماس روز یکشنبه به گذرگاه اصلی اسرائیل برای ارائه کمک حمله کرد و سه سرباز را کشت.

گفت‌وگوی وزیران دفاع اسرائیل و آمریکا

دفتر وزیر دفاع اسرائیل در بیانیه‌ای اعلام کرد یوآو گالانت، وزیر دفاع این کشور، بامداد دوشنبه در گفت‌وگوی تلفنی با همتای آمریکایی خود، او را در جریان آخرین تحولات پس از حمله راکتی حماس به سوی گذرگاه کرم شالوم، در نزدیکی منطقه تعیین شده انسان‌دوستانه برای کمک به فلسطینیان منطقه، قرار داد.

این گزارش حاکی است ژنرال گالانت به لوید آستین گفت اسرائیل برای دستیابی به توافقی برای آتش‌بس موقت و آزادی شهروندان ربوده شده اسرائیلی تلاش زیادی کرد «اما حماس پیشنهادها را رد کرده است».

بیانیه دفتر وزیر دفاع اسرائیل حاکی است که یوآو گالانت به وزیر دفاع آمریکا گفت در وضعیت ایجاد شده «چاره‌ای باقی نمانده است». به نوشته یدیعوت آحرونوت، منظور آقای گالانت، آغاز عملیات ارتش اسرائیل در رفح بوده است.

پنتاگون در بیانیه‌ای در خصوص این گفت‌وگو نوشته بود ژنرال آستین بر «تعهد به بازگشت بی‌قید و شرط همه ربوده‌شدگان اسرائیلی» و لزوم هر گونه اقدام نظامی احتمالی اسرائیل در رفح همراه با ارائه طرحی معتبر برای تخلیه غیرنظامیان فلسطینی و حفظ جریان کمک به فلسطینیان تأکید کرد.

وزیر دفاع آمریکا گفت ایالات متحده به دفاع از اسرائیل متعهد است.

مکالمه تلفنی وزیران دفاع اسرائیل و آمریکا پیش از اقدام نیروی هوایی اسرائیل در پخش بیانیه‌های هوایی در محله‌های شرق رفح برای «تخلیه موقت» انجام شد.

روز یک‌شنبه پس از کشته شدن سه سرباز اسرائیلی در حمله‌ راکتی گروه حماس در نزدیکی شهر رفح، مقامات بهداشت و درمان فلسطین نیز اعلام کردند که در همین روز در حمله اسرائیل به رفح دست‌کم ۱۹ نفر جان باخته‌اند.

شاخه نظامی حماس مسئولیت حمله به گذرگاه کرم شالوم را که مسیر ورودی غزه محسوب می‌شود، بر عهده گرفته است. به گفته ارتش اسرائیل، این گروه از شهر رفح در جنوب غزه به سوی گذرگاه رفح ۱۰ فروند راکت شلیک کرد و این گذرگاه اکنون به روی کامیون‌های حامل کمک‌های انسان‌دوستانه مسدود است، اما بقیه گذرگاه‌ها همچنان باز هستند.

شاخه نظامی حماس مدعی شده که به یکی از پایگاه‌های نظامی اسرائیل در گذرگاه شلیک کرده، اما توضیح نداد که مبدا حمله دقیقاً کجا بوده.

ساعاتی پس از حمله حماس، مقامات درمانی فلسطینی اعلام کردند که حمله هوایی اسرائیل به خانه‌ای در رفح سه کشته و چندین مجروح بر جای گذاشت.

ارتش اسرائیل وقوع این ضدحمله را تأیید کرد و گفت که مکانی را که حماس از آنجا اقدام به شلیک راکت کرده بود، هدف گرفته است.

بیانیه ارتش اسرائیل می‌گوید: «راکت‌هایی که حماس در مجاورت گذرگاه رفح شلیک کرد... مثال آشکاری از سوءاستفاده سیستماتیک این سازمان تروریستی از فضاها و امکانات بشردوستانه است و نشان می‌دهد که آنها همچنان از جمعیت غیرنظامیان غزه به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند.»

وزارت بهداشت غزه که تحت کنترل حماس است همچنین اعلام کرد که لحظاتی پیش از نیمه شب، حمله هوایی اسرائیل به خانه دیگری در رفح به کشته شدن ۹ فلسطینی از جمله یک نوزاد انجامید.

حمله روز یکشنبه به گذرگاه کرم شالوم در حالی انجام گرفت که امیدها برای دستیابی به آتش‌بس از طریق مذاکرات قاهره کم‌رنگ شده است.

جنگ کنونی پس از حمله روز ۷ اکتبر گروه افراطی حماس به جنوب اسرائیل آغاز شد، حمله‌ای که طبق آمار اسرائیل، ۱۲۰۰ کشته بر جای گذاشت و نیروهای حماس همچنین ۲۵۲ نفر را نیز به گروگان گرفتند.

طبق آمار وزارت بهداشت غزه هم بیش از ۳۴ هزار و ۶۰۰ فلسطینی در حملات اسرائیل کشته و بیش از ۷۷ هزار نفر نیز زخمی شده‌اند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری‌های رویترز و آلمان؛ س.ن و پ.پ
XS
SM
MD
LG