لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۷

دو طلا در کشتی فرنگی؛ بهترین نتیجه برای ایران پس از ۳۶ سال


سعید عبدولی، کشتی گیر وزن ۶۶ کیلوگرم مدال طلای این وزن را به گردن آویخت.
سعید عبدولی، کشتی گیر وزن ۶۶ کیلوگرم مدال طلای این وزن را به گردن آویخت.
در ادامه رقابت‌های بازی های آسیایی ۲۰۱۰ گوانگژو و در آغاز رقابت‌های کشتی فرنگی، تیم ملی ایران در سه وزن نخست موفق به کسب دو نشان طلا شد.

به این ترتیب ضمن تثبیت جایگاه چهارم ایران در جدول رده‌بندی مدال‌ها، تعداد مدال‌های طلای کاروان ورزش ایران به ۱۰ نشان رسید.

در رقابت های صبح یکشنبه، سی‌ام آبان، امید نوروزی در وزن ۶۰ کیلوگرم و سعید عبدولی در وزن ۶۶ کیلوگرم روی سکوی نخست قرار گرفتند تا در شرایطی که هنوز چهار وزن دیگر از این مسابقات برگزار نشده است، کشتی فرنگی ایران بهترین نتیجه‌ را پس از بازی های آسیایی ۱۹۷۴ تهران برای خود رقم بزند.

پس از رقابت‌های تهران در سال ۱۹۷۴، کشتی فرنگی ایران هرگز در یک دوره از بازی‌های آسیایی نتوانسته بود به دو مدال طلا دست پیدا کند و طی ۳۶ سال گذشته تنها دو مدال طلا نصیب کشتی فرنگی ایران شده بود؛ رضا سوخته‌سرایی در بازی‌های ۱۹۸۶ سئول که به عنوان یار قرضی از کشتی آزاد در ترکیب تیم فرنگی قرار گرفته بود و همچنین مهدی سبزعلی در رقابت‌های ۱۹۹۸ بانکوک.

نوروزی و عبدولی در شرایطی به قهرمانی رسیدند که هر دو در مسابقات جهانی مسکو با ناکامی روبرو شده بودند، اما با اعتماد مجدد محمد بنا سرمربی موفق تیم ملی کشتی فرنگی، در بازی های آسیایی نیز در فهرست تیم ملی قرار گرفتند.

کارنامه ورزشی سه فرنگی کار ایران در روز نخست رقابت‌های کشتی فرنگی بازی‌های آسیایی به شرح زیر است:

حمید سوریان(پنجم):

دارنده پنج مدال طلای کشتی فرنگی جهان و مطرح‌ترین فرنگی کار حاضر در گوانگژو، در دور نخست ۵۵ کیلو، بر طبق قرعه، با چول گیون از کره جنوبی، رقیب فینالیست خود در مسابقات جهانی مسکو روبرو شد و او را با نتیجه ۱-۸ از پیش رو برداشت.

سوریان سپس مقابل کره شمالی قرار گرفت و ۰-۹ نیز چول یان را شکست داد.

در دیدار سرگروهی، هاسه گاوا از ژاپن با سوریان به تساوی ۲-۲ رسید اما هاسه گاوا دو تایم را به سود خود خاتمه داده بود و به این ترتیب، یکی از بزرگترین شگفتی‌های شانزدهمین دوره بازی‌های آسیایی ۲۰۱۰ رقم خورد و سوریان از راهیابی به فینال بازماند.

در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۰، نخبگان وزن اول کشتی فرنگی جهان از جمله ایران، کره جنوبی، کره شمالی، قزاقستان و ژاپن در یک سوی جدول قرار داشتند و این در حالی است که شرایط در آن سوی جدول کاملاً متفاوت بود و فرنگی کار مبتدی عراقی به نیمه نهایی رسید.

سوريان برای کسب مدال برنز در مصاف با مارات كاريشالوف از قزاقستان، وقت اول را ۰-۳ واگذار كرد. در وقت دوم، مسابقه به وضعیت خاک كشيده شد كه سوريان به دليل اجرا نكردن فن، یک امتياز از دست داد و در تايم دوم نیز بازنده شد و همانند المپیک پكن در رده پنجم قرار گرفت.

امید نوروزی (طلا):

نوروزی در وزن ۶۰ کیلوگرم در دور اول با ریوتارو ماتسوموتو از ژاپن، نايب قهرمان امسال جهان روبرو شد و ۰-۸ او را از پیش رو برداشت تا نتیجه ای دور از انتظار را رقم بزند.

ژی جین از کشور چين دومین رقیب نوروزی بود که او نیز ۰-۶ مقهور نماینده شیرازی ایران شد.

نوروزی در نیمه نهایی به مصاف ساناربیک یاماشیف از ازبکستان رفت و در شرایطی که داور مسابقه نیز دو بار به زیان نوروزی اشتباه کرد، موفق شد او را نیز ۱-۲ مغلوب کرده و راهی فینال شود.

او در فينال با دارنده مدال طلای المپیک آتن، جونگ جی هيون از كره جنوبی روبرو شد. در وقت اول رقیب کره‌ای با سالتو بارانداز ۰-۳ برنده شد.

در وقت دوم نوروزی با اجرای بی نقص بارانداز، ۰-۲ برنده شد و در وقت سوم فرنگی کار كره ای نتوانست در خاک امتیاز بگیرد و یک امتیاز جریمه شد تا مدال زرین نصیب نماینده ایران شود.

نوروزی در رقابت‌های مسکو به این جونگ جی هیون باخته بود.


سعید عبدولی (طلا):

فرنگی کار جوان و خوش تکنیک اهل اندیمشک خوزستان در وزن ۶۶ کیلوگرم، ابتدا با نتیجه ۰-۸ سوتیپ اومچامپو از تایلند را شکست داد.

وی سپس مقابل سانجی کومار رانا از هندوستان قرار گرفت و او را نیز ۰-۵ مغلوب خود کرد.

رقیب فینالیست او دارخان بایاخمتوف از قزاقستان، دارنده مدال طلای ۲۰۰۹ آسیا بود که در این رقابت نیز عبدولی موفق شد با تلاشی خستگی ناپذیر که حاکی از آمادگی بالای او بود، به برتری ۱-۶ برسد و دهمین مدال طلای کاروان ورزش ایران را نصیب خود کند.

رده بندی روز نخست

جدول رده بندی سه وزن اول رقابت های کشتی فرنگی بازی های آسیایی ۲۰۱۰ گوانگژو به شرح زیر است:

۵۵ كيلو:

۱- هاسه گاوا(ژاپن)

۲- ژولچوبكوف(قرقيزستان)

۳- لی شو جين(چين) و مارات كاريشالوف (قزاقستان)

در این وزن، حمید سوریان و نماینده عراق، به اتفاق در رده پنجم قرار گرفتند.

۶۰ كيلو:

۱- اميد نوروزی(ايران)

۲- جونگ جی هيون (كره جنوبی)

۳- راويندر سينگ (هندوستان) و ريوتارو ماتسوموتو (ژاپن)

۶۶ كيلو:

۱- سعيد عبدولی(ايران)

۲- دارخان بایاخمتوف (قزاقستان)

۳- فوجيمورا (ژاپن) و رانا سونيل كومار(هندوستان)
XS
SM
MD
LG