لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۶

سازمان ملل متحد با تأسیس نهاد «زنان» موافقت کرد


مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز جمعه از تأسیس نهادی مستقل و مجزا به منظور رسیدگی به امور زنان و دختران سراسر جهان، در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش وب سایت رسمی سازمان ملل متحد، اعضای مجمع عمومی روز جمعه، ۱۱ تیرماه، با تأسیس نهادی‌ مستقل و مجزا تحت عنوان نهاد «زنان» در این سازمان موافقت کردند.

مقامات سازمان ملل می‌گویند این نهاد که از ابتدای سال آینده میلادی کار خود را آغاز خواهد کرد، در حوزه تمامی امور مربوط به زنان از جمله برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان و دختران سراسر جهان فعالیت خواهد کرد.

بان گی‌ مون، دبیر کل سازمان ملل متحد در بیانیه ای پیرامون تاسیس این نهاد اظهار داشت: «نهاد زنان سازمان ملل متحد به طور ویژه در مسیر پیشبرد تلاش‌های سازمان ملل متحد در امور زنان، از جمله برابری جنسیتی، گسترش فرصت‌ها و مبارزه با تبعیض جنسیتی در سراسر جهان گام برخواهد داشت.»

وی همچنین افزود: «نهاد زنان سازمان ملل متحد بیانگر یک حقیقت است: برابری برای زنان و دختران نه تنها یک حقوق اولیه انسانی، بلکه یکی از واجبات اجتماعی و اقتصادی است. هر کجا که زنان از مزایای تحصیل برخوردار بوده‌اند و قدرت داشته‌اند، اقتصاد سازنده و پیشرو بوده است. هرکجا که زنان به طور کامل حضور خود را نشان داده‌اند، شاهد جوامعی آرام و استوار بوده‌ایم.»

آشا رز میگیرو، معاون دبیر کل سازمان ملل متحد نیز ضمن انقلابی خواندن این اقدام سازمان ملل تصریح کرد: «این نهاد جدید،‌ برای اولین بار هدفی واحد و مشخص برای ارتقاء امور زنان را پیش پای سازمان ملل قرار خواهد داد.»

گزارش ها حاکی است که بحث بر سر تأسیس این نهاد مجزا چهار سال به طول انجامید. دیپلمات‌های سازمان ملل متحد می‌گویند دلیل این تأخیر، عدم توافق کشورهای غربی و برخی کشورهای در حال توسعه بر سر اختصاص دادن یک بخش مستقل به امور زنان در سازمان ملل بوده است.

پیش از این رسیدگی به امور زنان در چهار بخش مختلف سازمان ملل مورد بررسی قرار می‌گرفت؛ بخش پیشبرد زنان، مؤسسه بین‌المللی پژوهشی و آموزشی پیشبرد زنان، دفتر مشاوره ویژه مسائل جنسیتی و صندوق توسعه برای زنان که از ژانویه ۲۰۱۱ میلادی تمامی این بخش‌های در نهاد «زنان» سازمان ملل متحد ادغام خواهد شد.
XS
SM
MD
LG