لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۸

صدای شما؛ تأثیر نخستین خطبه جمعه آیت‌الله خامنه‌ای پس از انتخابات بر نزاع‌های سیاسی


نخستین خطبه جمعه آیت‌الله خامنه‌ای پس از انتخابات ریاست جمهوری، ۲۵ خرداد
نخستین خطبه جمعه آیت‌الله خامنه‌ای پس از انتخابات ریاست جمهوری، ۲۵ خرداد
در بحث آزاد این هفته برنامه صدای شما، صدای فردا آقایان علی، امیر و مهدی از ایران شرکت داشتند و پیرامون مباحثی نظیر اولین خطبه نماز جمعه آقای خامنه‌ای پس از انتخابات، تأثیر سخنان وی بر نزاع‌های سیاسی و وقایع زندان کهریزک و مسائل مشابه به بحث و تبادل نظر پرداختند.

همان طوری که در هفته گذشته نیز اعلام شد، روال بحث آزاد برنامه تغییراتی کرده است. بدین صورت که در هر بحث آزاد به جای این که تنها یک موضوع مورد بررسی شرکت کنندگان بحث آزاد قرار بگیرد، برخی از مسائل مهم هفته به بحث گذاشته می شود.

اولین مسئله مورد بحث این هفته، با گذشت یک سال از سخنرانی آیت‌الله خامنه ای در خطبه نماز جمعه پس از انتخابات، به این سخنرانی تعلق داشت. از شنوندگان خواسته شد که به طور کلی نظرشان را در مورد سخنان مذکور خامنه ای بیان کنند.



علی معتقد بود که خامنه ای در سخنرانی خود هیچ دفاعی از احمدی نژاد نکرد و تنها به او تبریک گفت. وی همچنین گفت که اغتشاشگران بانی ناآرامی های خیابانی بودند.

اما به نظر امیر خامنه ای در این سخنرانی رسما اعلام کرد که نظرش به آقای احمدی نژاد نزدیک تر است و به این ترتیب حمایت خود از احمدی نژاد را اعلام کرد. امیر همچنین گفت که سخنان خامنه ای در این خطبه به معنای حکم جهادی بود علیه مخالفان.

مهدی نیز معتقد بود که خامنه ای در سخنان خود به هیچ وجهی از احمدی نژاد حمایت نکرد و صحبتی از تهدید مخالفان به میان نیامد. مهدی گفت کسانی که راهپیمایی ها را به خشونت کشیدند اغتشاشگران بودند. وی همچنین موسوی، کروبی، خاتمی و هاشمی رفسنجانی را مسئول خون کشته شدگان این اغتشاشات دانست.

در ادامه برنامه، از شرکت کنندگان پرسیده شد که آیا ورود خامنه ای به نزاع های سیاسی موجب حل مشکلات شد و یا تشدید آن ها.

امیر متعقد بود که خامنه ای با سخنرانی خود به کشمکش ها دامن زد و باعث شد که بسیجی ها به خود این اجازه را بدهند که به مردم حمله کنند.

به نظر علی اصلا تقلبی وجود نداشته و دلیل درگیری ها در خیابان این بوده که برخی قصد داشتند به اموال دیگران خسارت وارد کنند.

مهدی نیز معتقد بود که نامه هاشمی رفسنجانی به خامنه ای در چند روز پیش از انتخابات موجب بوجود آمدن اغتشاشات شد. وی همچنین گفت در جلسه ای که پس از انتخابات با حضور رهبران مخالف به نتایج برگزار شد بحث تقلب به میان آمد. مهدی همچنین گفت که وجود تقلب در انتخابات اثبات نشده است.

امیر که خود پیش از انتخابات در ستاد انتخاباتی فعالیت داشت می گوید آمارها نشان می دهند که در انتخابات تقلب شده است. وی همچنین گفت که حضور حدود سه میلیون معترض در خیابان خود گواه وجود تقلب در انتخابات بود.

متأسفانه در میانه برنامه ارتباط استودیوی رادیو فردا با علی قطع شد و تلاش ها برای برقراری دوباره ارتباط با او بی نتیجه ماند.

به عنوان آخرین سوال از شرکت کنندگان پرسیده شد چرا با گذشت یک سال از وقایع انتخابات هنوز دادگاهی برای بانیان کشته شدن وقایع انتخابات برگزار نشد و اصلا دلیل کشته شدن این افراد عنوان نشد.

مهدی معتقد بود که دادگاه نظام تشکیل جلسه داد و نه نفر نیز محکوم شدند. وی همچنین گفت که قتل آقا سلطان از قبل برنامه ریزی شده بود.

امیر نیز در پایان گفت که تنها دلیل مسکوت ماندن این قتل ها این بود که ضاربان، افراد وابسته به نظام بودند.
XS
SM
MD
LG