لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۳

حماس مسئولیت کشتن چهار اسرائیلی را بر عهده گرفت


نیروهای اسرائیلی در نزدیکی محل حادثه
نیروهای اسرائیلی در نزدیکی محل حادثه
در آستانه برگزارى گفت و گوهاى صلح میان اسرائیلى‌ها و فلسطینى‌ها در واشنگتن، چهار شهروند اسرائیلى در جریان حمله‌ مسلحانه‌اى که گروه بنیادگراى حماس مسئولیت آن را بر عهده گرفته است، کشته شدند.

به دنبال کشته شدن چهار شهروند اسرائیلى در جریان شلیک گلوله به خودروى آنها در کرانه باخترى رود اردن در روز سه‌شنبه، گروه اسلام‌گراى حماس مسئولیت این حمله را برعهده گرفته است.

ابو عبیده، سخنگوى شاخه نظامى حماس شامگاه روز سه‌شنبه به خبرگزارى آسوشیتدپرس گفته است، که گروه حماس مسئولیت این اقدام را برعهده مى‌گیرد.

بر اساس اعلام ارتش اسرائیل یک مرد فلسطینى چندین گلوله به خودروى حامل دو مرد و دو زن اسرائیلى شلیک کرده و هر چهار نفر آنها را کشته است.

این حمله در حالى روى داده است که تنها دو روز دیگر به زمان از سرگیرى گفت و گوهاى صلح میان اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطین در واشنگتن باقى مانده است.

پس از دو سال وقفه در روند صلح میان اعراب و اسرائیل، قرار است روز پنج‌شنبه یک بار دیگر اسرائیلى‌ها و فلسطینى‌ها به طور رو در رو در باره صلح گفت و گو کنند.

در گذشته نیز گروه‌هاى تندرو فلسطینى همواره در آستانه برگزارى گفت و گوهاى صلح تلاش کرده بودند با توسل به خشونت مانع به ثمر رسیدن این گفت و گوها شوند.

اندکى پیش از آن که سازمان ستیزه‌جوى حماس، که از حمایت جمهورى اسلامى ایران برخوردار است، مسئولیت حمله به چهار شهروند اسرائیلى را بر عهده بگیرد، یکى از کارکنان سرویس امنیتى تشکیلات خودگردان فلسطینى به یک نشریه اسرائیلى گفته بود که سازمان تندروى حماس این حمله را انجام داده است.

حماس پیشتر مخالفت خود را با از سرگیرى مذاکرات صلح میان فلسطینى‌ها و اسرائیلى‌ها اعلام کرده بود.

پیش از حمله روز سه‌شنبه، مقام‌هاى اسرائیلى نسبت به احتمال تلاش گروه‌هاى تندروى فلسطینى براى ناکام گذاردن گفت و گوهاى صلح از طریق حمله به اسرائیلى‌ها اظهار نگرانى کرده بودند.

در این میان محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینى از ایالات متحده آمریکا خواسته است، به عنوان میانجى گفت و گوهاى صلح، نقش فعالى ایفا کرده و در صورت به بن‌بست رسیدن گفت و گوها، پیشنهادهایى به منظور رفع اختلاف‌نظرها ارائه دهد.

به دعوت باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، محمود عباس و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل روز پنج‌شنبه گفت و گوهاى مستقیم صلح را در واشنگتن از سر خواهند گرفت.

رئیس جمهور آمریکا اظهار امیدوارى کرده است، این گفت و گوها در طول یک سال به امضاى یک قرار داد صلح منجر شود.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینى نیز زمان در نظر گرفته شده از سو اوباما را مناسب توصیف کرده و گفته است: « چنانچه حسن نیت وجود داشته باشد، این زمان زیاد هم هست.»

با این حال نخست وزیر اسرائیل حاضر نیست، گفت و گوهاى انجام شده میان ایهود اولمرت، نخست وزیر پیشین اسرائیل و محمود عباس را که در سال ۲۰۰۸ متوقف شده بود، از همان جایی ادامه دهد، که این گفت و گوها بدان منتهی شده بود.

از دیگر مسائل مورد اختلاف میان دو طرف مى‌توان به آینده بیت‌المقدس و شهرک‌سازى اسرائیل در کرانه باخترى اشاره کرد.

محمود عباس خواستار تمدید ممنوعیت شهرک‌سازى شده و تهدید کرده است در غیر این صورت ادامه گفت و گوها براى طرف فلسطینى دشوار خواهد بود.
XS
SM
MD
LG