لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۸

انتقاد فرمانده پليس راه از بی‌توجهی مسئولان به مشکل ترافيک


خسارات مالی حوادث رانندگی در ایران سالانه بیش از هفت هزار میلیارد تومان است.
خسارات مالی حوادث رانندگی در ایران سالانه بیش از هفت هزار میلیارد تومان است.
فرمانده پليس‌ راه کشور با اشاره به تلفات و خسارات سنگين ناشی از حوادث رانندگی در ايران مسئولان و مقام‌های اجرايی و قانون گذار را به بی‌توجهی به اين مشکل اساسی متهم کرد.

سرهنگ عليرضا اسماعيلی ضمن انتقاد از نحوه برخورد مسوولان با مساله ترافيک و حوادث رانندگی خواستار آن شد که حل مشکل ترافيک و تلاش برای کاهش شمار قربانيان حوادث رانندگی به عنوان «يکی از سه اولويت اصلی کشور» مورد توجه مسئولان و مديران ارشد نظام قرار گيرد.

فرمانده پليس راه نيروی انتظامی ايران روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری نیمه رسمی دانشجویان ایران، ايسنا، با اشاره به اين که سالانه حدود ۲۳ هزار نفر در حوادث رانندگی در ايران کشته و بيش از ۲۳۰ هزار نفر ديگر هم مجروح يا معلول می‌شوند، اعلام کرد، خسارات مالی ناشی از تصادفات رانندگی در کشور سالانه به حدود هفت هزار ميليارد تومان می‌رسد.

پيشتر سازمان پزشکی قانونی کشور اعلام کرده بود، در سال ۱۳۸۷ خورشيدی، بيست و سه هزار و سيصد و شصت و دو نفر در تصادفات رانندگی در ايران کشته شده‌اند، که اين ميزان نسبت به سال پيش از آن حدود دو درصد افزايش را نشان می‌دهد.

چندی پيش نيز معاون شهردار تهران گفته بود، هر ساعت سه نفر در ايران در حوادث رانندگی جان خود را از دست می‌دهند.

استاندارد نبودن جاده‌ها و خودروها به همراه فرهنگ نادرست رانندگی در ايران از مهم‌ترين دلايل بالا بودن شمار قربانيان حوادث رانندگی در اين کشور به شمار می‌آيد.

سرهنگ عليرضا اسماعيلی فرمانده پليس راه کشور همچنين از هم پاشيدگی خانواده‌ها و نيز بروز نابسامانی‌های اجتماعی را تنها بخشی از پيامدهای اجتماعی حوادث رانندگی در ايران خواند و اظهار داشت، هر سال ميلياردها تومان صرف هزينه‌های اجتماعی ناشی از سوانح رانندگی در کشور می‌شود.

پنج ميليارد ساعت در راه‌بندان

به گفته فرمانده پليس راه نيروی انتظامی سالانه پنج ميليارد ساعت از وقت شهروندان ايرانی در ترافيک تلف می‌شود که تنها ارزش اقتصادی اين ميزان عمر تلف شده بيش از ده هزار ميليارد تومان است.

از سوی ديگر مشکلات ترافيکی و نيز بالا بودن ميزان حوادث رانندگی در ايران موجب تنزل جايگاه کشور در جهان شده و اقتصاد را نيز تحت تاثير پيامد‌های منفی خود قرار می‌دهد.

سرهنگ اسماعيلی با انتقاد از آنچه وی آن را «برخوردهای انفعالی با مقوله ترافيک و تصادفات» خواند، تاکيد کرد، حرف زدن و اظهار تاسف از حوادث رانندگی دردی را دوا نمی‌کند. وی از مديران ارشد نظام خواست مشکل ترافيک را در کانون توجه خود قرار دهند، چرا که پليس، وزارت راه، شهرداری و يا اورژانس هيچ‌کدام به تنهايی از پس اين معضل برنمی‌آيند.
XS
SM
MD
LG