لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۴

«بازار عظيم و رو به رشد خودرو در ايران»


سمند در ونزوئلا
سمند در ونزوئلا
شبکه دوم تلويزيون آلمان در گزارشی در باره صنعت خودرو ايران آورده است اين صنعت پس از صنايع نفت و گاز مهم‌ترين شاخه صنعتی در ايران به شمار می‌آيد که از قابليت رشد بسيار بالايی نيز برخوردار است.

در گزارش شبکه تلويزيونی ZDF آلمان با اشاره به انتخابات رياست جمهوری در ايران آمده است، در ايران چيزهايی فراتر از محمود احمدی‌نژاد وجود دارد که يکی از آن‌ها صنايع خودرو سازی اين کشور است.

کارخانه ايران خودرو در طول يک سال بيش از يک ميليون دستگاه خوروی سواری و کاميون توليد کرده است. حتی يکی از محصولات اين کارخانه با نام تجاری «سمند» به چندين کشور ديگر از جمله روسيه هم صادر شده و در آنجا کلوب طرفداران «سمند» هم شکل گرفته است.

در گزارش ZDF آمده است، خودروی سمند که از سال ۲۰۰۲ توسط بزرگ‌ترين کارخانه خودروسازی ايران يعنی ايران خودرو توليد می‌شود، از روی طرح پژو ۴۰۵ الگو برداری شده است.

اين خودرو هم‌اينک به کشورهای ارمنستان، ترکيه، آذربايجان، ونزوئلا و کشورهای آفريقايی و همين طور روسيه صادر می‌شود.

ايران در منطقه خاورميانه تنها کشوری است که به توليد انبوه خودرو روی آورده است و خودرو سازی در اين کشور تبدیل به «پرستيژ» شده است. بر اساس گزارش ZDF ايران در زمينه ميزان توليد خودرو در رده شانزده جهان قرار دارد.

بيشتر خودروهايی که در خيابان‌ها و جاده‌های ايران در رفت و آمد هستند، در داخل کشور توليد شده‌اند. دو شرکت بزرگ خودروساز ايرانی يعنی ايران خودرو و سايپا بازار اين کشور را ميان خود تقسيم کرده‌اند.

در ادامه اين گزارش با اشاره به نقش مونتاژ در شکل‌گيری صنعت خودرو سازی در ايران آمده است، ايران جاه‌طلبی‌های بزرگی دارد و به دنبال آن است که بيشتر توليد کننده باشد تا مونتاژ کننده خودرو و نه فقط برای فروش در بازار داخلی.

ZDF با اشاره به مونتاژ خودروی سمند در سوريه آورده است، اين درحالی است که مدتی پيش ايران خودرو دومين محصول خود را با عنوان «رانا» معرفی کرده است.

هر دو خودرو ساز بزرگ ايران اعلام کرده‌اند، قصد دارند هر دو تا سه سال مدل‌های جديدی به بازار ارايه کنند. سايپا نيز چندی پيش مدل جديدی با نام «مينياتور» معرفی کرده بود.

تاثير تحريم‌ها بر صنعت خودروی ايران

در بخش ديگری از گزارش ZDF با اشاره به بازار رو به رشد خودرو در ايران آمده است، ميل به داشتن خودروی شخصی در ميان ايرانيان بسيار بالا است. اما تنها هر ده ايرانی يک نفر دارای خودروی شخصی است و دو سوم جمعيت هفتاد ميليونی ايران را افراد زير ۲۵ سال تشکيل داده‌اند که اين مسئله از وجود پتانسيل‌های فراوان برای رشد بازار خودرو در ايران حکايت دارد.

در اين گزارش از قيمت نسبتاً بالای خودرو در ايران به عنوان مانعی برای تحقق کم‌ دردسرتر «رويای داشتن خودروی شخصی» برای ايرانيان نام برده شده و در عين حال نيز به تاثير تحريم‌های اقتصادی بر صنعت خودرو پرداخته شده است.

تحريم‌ها در مواردی باعث شده است که از صادرات برخی قطعات به ايران که ممکن است کاربرد نظامی هم داشته باشند، جلوگيری شود. همچنين خودروسازان ايرانی به سختی می‌توانند، از موسسات و بانک‌های خارجی وام بگيرند.

همين‌طور بسياری از شرکت‌های اروپايی که علاقه زيادی به حضور در بازار خودروی ايران دارند، از ترس از دست دادن بازار آمريکا از اين کار صرف نظر می‌کنند.

با اين حال ميزان مبادلات تجاری ميان ايران و آلمان در بخش خودرو در سال ۲۰۰۸ ميلادی حدود چهارصد ميليون يورو بوده است. به گفته «ميشاييل توخوس» رئيس اتاق بازرگانی ايران و آلمان امکان گسترش مبادلات دو کشور به ويژه در بخش قطعه سازی وجود دارد.

به گفته وی هم اکنون در ايران قطعه‌سازان خوب زيادی در ايران هستند که توليدات خود را به آلمان هم صادر می‌کنند.

ZDF در پايان نتيجه گيری کرده است که صنعت خودرو سازی ايران آينده روشنی دارد، چرا که کشوری که با وجود تحريم‌ها خودروهای نسبتاً خوبی توليد می‌کند، از توانايی بالايی برخوردار است.
XS
SM
MD
LG