لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۶

مشاهدات خبرنگار رویترز از ناآرامی‌های تهران


خیابانهای تهران پس از اعلام نتایج انتخابات به صحنه زد و خوردهای خیابانی تبدیل شد.
خیابانهای تهران پس از اعلام نتایج انتخابات به صحنه زد و خوردهای خیابانی تبدیل شد.
خبرگزاری رویترز در گزارشی در باره ناآرامی‌های پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران می‌نویسد، در حالی که تا چند روز پیش خیابان‌های تهران صحنه شور و نشاط انتخاباتی و اشتیاق به تغییرات اجتماعی و سیاسی بود، پس از انتخابات به صحنه زد و خوردهای خیابانی تبدیل شده است.

در گزارش رویترز آمده است، چند روز پیش زمانی که حامیان میرحسین موسوی نامزد اصلاح طلب در انتخابات ریاست جمهوری اشتیاق خود را برای تغییرات اجتماعی و سیاسی در ایران به نمایش می‌گذاشتند، خیابان ولیعصر به عنوان مشهورترین خیابان تهران از شور و نشاط موج می‌زد.

اما پس از بروز ناآرامی‌های گسترده‌ به دنبال اعلام «شکست انتخاباتی» میرحسین موسوی از رقیب بنیادگرایش، که او آن را یک «صحنه‌آرایی خطرناک» نامیده است، این خیابان هم به صحنه نبرد تبدیل شده است.

در گزارش رویترز با اشاره به درگیری‌های میان نیروهای پلیس و هزاران تن از طرفداران میرحسین موسوی در سطح تهران و بروز هرج و مرج در این شهر آمده است، این درگیری‌ها پس از آن شدت گرفت که وزیر کشور ایران روز شنبه محمود احمدی‌نژاد را به عنوان پیروز انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد.

رویترز می‌افزاید، مقام‌های رسمی ایران اتهام‌های وارده شده از سوی مخالفان را در زمینه انجام تقلب در انتخابات رد می‌کنند. محمود احمدی‌نژاد هم ادعا کرده است، انتخابات ریاست جمهور در «کمال صحت و سلامت» برگزار شده است.

خبرنگار رویترز در گزارش خود با اشاره به مشاهداتش از رویدادهای تهران در شبانه‌روز گذشته آورده است، زمانی که در خیابان ولیعصر به سمت محل سکونتش در شمال تهران در حرکت بود، شاهد آن بوده است که چگونه ماموران موتور سوار پلیس به اتومبیل‌ها در مسیر حرکت خود حمله ور می‌شدند.

وی همچنین نوشته است، خود او هم در نزدیکی میدان ونک از دست ماموران پلیس ایران کتک خورده است. این اتفاق زمانی روی داده است که تظاهرکنندگان ضد احمدی‌نژاد در میدان ونک با ماموران پلیس درگیر شده بودند.

خبرنگار رویترز همچنین به نقل از سایر همکاران خود از حمله شدید ماموران پلیس به تظاهرکنندگان در سایر نقاط تهران و شلیک تیر هوایی خبر داده است.

در بخش دیگری از این گزارش به خسارت‌های زیاد ناشی از به آتش کشیدن تاسیسات شهری و نیز شکسته شدن شیشه بانک‌ها و ایستگاه‌های اتوبوس و سایر اماکن عمومی در جریان ناآرامی‌های تهران اشاره شده و آمده است، پس از فروکش کردن ناآرامی‌ها مردم در اطراف خیابان‌ها جمع شده و نظاره‌گر این صحنه‌ها بودند.

روز شنبه همچنین شمار زیادی از طرفداران موسوی با اعتراض به نتایج انتخابات شعار می‌دادند: «موسوی رای ما را پس بگیر!».

یک دانشجوی بیست و پنج ساله به نام رضا با «ناسالم» توصیف کردن انتخابات ریاست جمهوری این پرسش را مطرح کرده است که «اگر احمدی‌نژاد در انتخابات پیروز شده است، پس طرفدارانش کجا هستند؟»

خبرنگار رویترز در پایان گزارش خود می‌نویسد، از یک مامور پلیس که خیلی خسته به نظر می‌رسید، به زبان فارسی پرسیده است:«جنگ بود؟». او هم در حالی که شانه‌هایش را بالا می‌انداخت پاسخ داده بود:« نه انتخابات.»
XS
SM
MD
LG