لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۸

حقیقت‌جو: سرکوب معترضان جنبش سبز را قدرتمندتر می کند


به گفته فاطمه حقیقت‌جو، نماینده پیشین مجلس شوراى اسلامى، چنانچه حکومت جمهورى اسلامى همچنان به سرکوب معترضان به نتایج انتخابات ادامه دهد، «جنبش سبز» در ایران روز به روز قدرتمندتر شده و حکومت جمهورى اسلامى را سرنگون خواهد کرد.

فاطمه حقیقت‌جو، نماینده اصلاح‌طلب مجلس ششم روز پنج‌شنبه در گفت و گو با سایت اینترنتى هفته‌نامه اشپیگل آلمان گفته است، آیت‌الله خامنه‌اى، رهبر جمهورى اسلامى تنها از طریق فاصله گرفتن از محمود احمدى‌نژاد قادر خواهد بود، «وجهه و جایگاه خود را تاحدودى حفظ کند».

خانم حقیقت‌جو که هم‌اکنون در دانشگاه ماساچوست آمریکا سرگرم انجام فعالیت‌هاى پژوهشى در باره ایران است، افزوده است: « اما خامنه‌اى خودپسندتر از آن است که براى نفع جمعى فداکارى کند. از این رو تا زمانى که او زنده است، تغییرى روى نخواهد داد».

نماینده پیشین مجلس شوراى اسلامى در باره پیامدهاى سرکوب معترضان به نتایج انتخابات نیز گفته است: « چنانچه رژیم به سرکوب چنبش اعتراضى ادامه داده و سعى کند با توسل به وحشت‌آفرینى و ترور همچنان حکومت کند، حمایت بسیارى از ایرانیان را از دست خواهد داد».

وى افزوده است: « در آن صورت جنبش سبز آنچنان قدرتمند خواهد شد، که قادر به سرنگونى حکومت خواهد بود. اما این امر مستلزم گذشت زمان است».

فاطمه حقیقت‌جو در پاسخ به این پرسش که آیا در جریان تظاهرات روز ۲۲ بهمن از شمار «سبزها» کاسته شده است، گفته است: « اعداد و ارقام مهم نیست و این که آیا معترضان بیشتر به چشم مى‌آیند یا هواداران دولت اهمیتى ندارد. دیگر تردیدى وجود ندارد که اکثر ایرانى‌ها منتقد دولت هستند، چه به دلایل سیاسى و چه به دلایل اقتصادى و چه به این دلیل که نمى‌توانند این مساله را بپذیرند که دولت دستور تیراندازى به تظاهرکنندگان را بدهد».

وى با اشاره به بازداشت بیش از هزار نفر پس از تظاهرات روز عاشورا و صدور حکم اعدام براى شمارى از بازداشت‌شدگان افزوده است: « بسیارى از مردم تنها به دلیل شرکت در تظاهرات از کار اخراج شده‌اند. در چنین شرایطى نمى‌توان از مردم ایراد گرفت که چرا در خانه مى‌مانند».

نماینده مجلس ششم در باره حضور هواداران دولت در تظاهرات دولتى نیز گفته است: « در مقابل، کار رژیم بسیار ساده است، چرا که به اعضاى نیروهاى نظامى و بسیج دستور مى‌دهد که در تظاهرات سالگرد پیروزى انقلاب شرکت کنند و بدین ترتیب صدها هزار نفر را به خیابان‌ها مى‌‌آورد».

وى با بیان این که مبارزه جنبش سبز با رژیم جمهورى اسلامى مبارزه اى طولانى خواهد بود، به طیف‌هاى مختلف این جنش اشاره کرده و افزوده است: « آنچه ایران نیاز دارد، اصلاحات اساسى و همین طور اصلاح قانون اساسى است. در یک نظام اصلاح‌طلب در ایران باید همه شهروندان صرف‌نطر از مذهب، زبان و قومیت از حقوق برابری برخوردار باشند».

فاطمه حقیقت‌جودر پاسخ به این پرسش که کشورهاى غربى چگونه مى‌توانند، از جنبش اعتراضى در ایران حمایت کنند، به ایجاد اختلال در شبکه اینترنت از سوى حکومت ایران اشاره کرده و گفته است، ارایه خدمات اینترنت ماهواره‌اى مى‌تواند براى معترضان که از هرگونه امکانات ارتباطى محروم هشتند؛ کمک بزرگى باشد.
XS
SM
MD
LG