لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۵

محمد خاتمی: پوشاندن نارضایتی مردم چاره‌ساز نیست


محمد خاتمی
محمد خاتمی
رییس جمهور پیشین ایران یک بار دیگر با زیر سؤال بردن نتایج اعلام شده برای انتخابات ریاست جمهوری خرداد ماه تأکید کرد که اکثر مردم و نخبگان این نتایج را قبول ندارند و در چنین شرایطی سرکوب معترضان موجب به خطر افتادن کل نظام خواهد شد.

محمد خاتمی، که روز شنبه در دیدار با شماری از اعضای هیات علمی دانشگاه‌های بوعلی سینا و علوم پزشکی همدان سخن می‌گفت، به رویدادهای پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران اشاره کرد و گفت: «اینکه گفته شود آنچه پیش آمده مورد قبول اکثریت مردم است، پوشاندن مسئله است».

اظهارات آقای خاتمی در برخی از وب‌سایت‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان از جمله پارلمان نیوز انعکاس یافته است.

رئیس‌دولت اصلاحات در این دیدار با اشاره به اعتراض‌های گسترده به نتایج انتخابات افزود: «اگر آمارگیری کنیم می‌بینیم که اکثریت مردم از نحوه اداره جامعه راضی نیستند و نارضایتی در متن جامعه وجود دارد».

آقای خاتمی با هشدار نسبت به نادیده گرفتن نارضایتی موجود در جامعه اظهار داشت: «روشن است که نارضایتی و مشکل وجود دارد و نمی‌شود آن را انکار کرد به خصوص نارضایتی نخبگان بسیار خطرناک است؛ نخبگان جنبه مرجعیت در جامعه دارند، نخبگان اکثریت نیستند ولی آنها هستند که مملکت را اداره می‌کنند».

رئیس بنیاد باران افزود: «اگر برای این که امنیت کشور حفظ شود این امر (نارضایتی) را بپوشانیم، همانند زمانی است که وقتی سرمان درد می‌کند با مصرف مسکن آن درد را به صورت موقتی ساکت کنیم و به دنبال علت درد نباشیم».

محمد خاتمی با اشاره به تداوم اعتراض‌های مردمی به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران و سرکوب آن از سوی حکومت گفت: «اگر واقعاً مسئله‌ای در جامعه وجود دارد با پوشاندن آن، از بین نمی‌رود. آیا این مسئله نیست که اکثریت نخبگان ما امروز ناراضی هستند و باید به حرف آنها گوش داد؟ ما که می‌گوییم به حرف اینها گوش دهید، علاقه‌مند به نظام هستیم».

وی افزود: «باید آنها واقعاً قانع شوند که واقعاً انتخابات درست برگزار شده که البته قانع شدن هم با زندان افکندن و سرکوب کردن و محدود کردن حاصل نمی‌شود؛ باید اعتراضات مردم و نخبگان جامعه را به رسمیت بشناسیم و به کمک یکدیگر مشکلات را حل کنیم».

رئیس جمهور پیشین ایران همچنین با انتقاد از حملات شدید حامیان دولت به اصلاح‌طلبان به دلیل اعتراض آنها به نتایج انتخابات گفت: «با فحاشی و ناسزا گفتن و تهمت زدن به کسانی‌که محبوب بخش‌های مهم جامعه هستند، مشکل حل نمی‌شود، چرا که در پیش گرفتن این روش‌ها زمینه‌ساز منتقل کردن نارضایتی به اصل نظام و حکومت است».

«سرکوب معترضان به تضعیف نظام می‌انجامد»

محمد خاتمی در بخش دیگری از سخنان خود با استناد به برخی از اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی اظهار داشت: «همین قانون اساسی گفته است که باید مردم حرفشان را بزنند، صحبت کنند. اینکه بگوییم هر کس اعتراض دارد، نسبتی به او بدهیم و فشار به او وارد کنیم، چهره‌های شناخته شده را تحت فشار قرار بدهیم و برایشان حکم‌های ناروا ببریم مشکل را حل نمی‌کند».

رئیس دولت اصلاحات همچنین لزوم دمکراسی و حکومت مردم را تجربه مشترک انسان‌ها در شرق و غرب جهان خواند و با اشاره به مفهوم «جمهوری اسلامی» افزود: «جمهوری اسلامی یعنی مردم ارباب باشند، کرامت و حقوق داشته باشند، آزاد باشند... امام خمینی که شوخی نکرده‌اند. میزان رای مردم است یعنی چه؟»

وی با متهم کردن حامیان دولت کنونی به بی‌توجهی به این اصول تأکید کرد: «معنی این رفتارها و روش‌ها این است که نظام اسلامی برای رأی مردم احترامی قائل نیست، این افرادی که چنین رفتارها انجام می‌دهند نباید بگویند که در خط امام و راه امام و انقلاب هستند».

آقای محمد خاتمی بار دیگر به تشریح خواسته‌های اصلاح‌طلبان در ایران پرداخته و اظهار داشت: «اصلاحات می‌گوید این انقلاب، قانون اساسی و معیارهای دینی و امام را قبول داریم و معتقدیم در بسیاری از موارد، دراین معیارها انحراف به وجود آمده است و باید اصلاح شود».

وی همچنین افزود: «دعوت کردن به اصلاح امور عین تقویت نظام است، اینکه حالا بگوییم این دعوت کردن به اصلاح امور، انحراف، فتنه و براندازی است که مشکل حل نمی‌شود؛ نتیجه این است که خیرخواهان نظام محدود می‌شوند و کسانی میدان را به دست می‌گیرند که هیچ‌چیز را قبول ندارند».

رئیس‌جمهور پیشین ایران با هشدار نسبت به سرکوب معترضان به نتایج انتخابات و محدود ساختن منتقدان دولت گفت: «هزینه‌دار کردن اعتراض و انتقاد در جامعه یعنی زمینه‌سازی برای یک ناامنی درازمدت در جامعه و تضعیف نظام».
XS
SM
MD
LG