لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۹

خاتمی: امروز حتی اصول‌گرایان عاقل را نیز حذف می‌کنند


محمد خاتمی
محمد خاتمی
محمد خاتمی، رئيس جمهور سابق ايران، در ديدار با جمعی از خانواده‌های زندانيان سياسی پس از انتخابات گفت: «وضعیت کنونی جنگ میان اصول‌گرایان و اصلاح‌طلبان نیست... در حال حاضر بسیاری از اصول‌گرایان هم از این وضع ناراحتند، امروز حتی اصول‌گرایان عاقل را نیز حذف می‌کنند که این دیدگاه خطرناکی است و بنده هشدار می‌دهم که این امر به زیان جمهوری اسلامی است.»

وی افزود: «انسان متاسف می‌شود از روش‌هايی که در بازداشت‌ها، بازجويی‌ها، تشکيل دادگاه‌ها، صدور احکامی که متناسب با جرم نسبت داده شده نيست و دادگاهی که به گفته حقوق‌دانان خلاف موازين و ضوابط است به کار برده شد.»

رئیس جمهور سابق ایران گفت: «برای ۱۰روز مرخصی به انسان عزيزی که در آستانه ۷۰ سالگی است، با آن بيماری‌های متعددی که دارد، ۸۰۰ ميليون تومان وثيقه می‌گيرند و بعد هم می‌گويند بلافاصله به زندان برگرد. آيا اين کارها لطمه به نظام جمهوری اسلامی نيست؟»

به نظر می‌رسد این سخنان آقای خاتمی اشاره به وضعیت بهزاد نبوی، از چهره‌های شناخته‌شده اصلاح‌طلب و از مخالفان دولت محمود احمدی‌نژاد، دارد که پس از طی شدن مرخصی ۱۰ روزه، بار ديگر به دستور رئيس دادگاه‌های انقلاب تهران، راهی زندان اوين شد.

آقای نبوی که در طول دوران مرخصی‌اش مورد عمل جراحی قرار گرفته بود، به دليل وخامت اوضاع جسمی بلافاصله از زندان اوين به بيمارستان خاتم‌الانبياء منتقل شد.

بهزاد نبوی در دادگاه بدوی به دليل اقدام عليه امنيت ملی و فعاليت تبليغی عليه نظام به شش سال حبس تعزيری محکوم شده و با وثيقه‌ ۸۰۰ ميليون تومانی به طور موقت از زندان آزاد شده بود.

محمد خاتمی همچنین خواستار ایجاد وحدت و جلوگیری از تندروی شده و گفت: «بر اساس چارچوب قوانینی که هست بیاییم دل‌ها را به هم نزدیک کنیم و وحدتی پیدا کنیم و از این تندروی‌ها و افراط‌ها جلوگیری شود، نمی‌گویم جبران ستم بلکه لااقل رفع ستم ستمدیدگان بشود.»

در همین حال آيت‌الله ناصر مکارم شيرازی، يکی از مراجع تقليد در قم، خواستار تفاهم گروه‌های اکثريت و اقليت پس از انتخابات رياست جمهوری در ايران شده است.

وی گفت: «بايد نشست و مذاکره کرد و شرط آن هم ايجاد فضای آرام است.»

آقای خاتمی همچنین جمهوری اسلامی را «تجلی مردم‌سالاری» دانسته و گفت: «ما در ایران با توجه به تجربه تاریخی که داشتیم نه تنها نمی‌خواهیم و نمی‌توانیم سکولاریسم را بپذیریم، بلکه می‌خواهیم تمام مزایایی را که بشر در طول تاریخ داشته و برای آن قربانی‌هایی داده است داشته باشیم.»

سخنان محمد خاتمی در سایت باران، بنیادی که محمد خاتمی بر آن ریاست دارد، منتشر شده است.
XS
SM
MD
LG