لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۹

اعتصاب در بازار تهران همچنان ادامه دارد


در حالی که روز دوشنبه گزارش‌هایی در باره توافق میان دولت و بازاریان بر سر نحوه تعیین و دریافت مالیات منتشر شده بود، خبرها حاکی از آن است که تعطیلی و اعتصاب در بازار تهران در روز سه‌شنبه نیز همچنان ادامه یافته است.

به نوشته پارلمان نیوز، بخش بزرگی از بازار تهران در روز سه‌شنبه نیز در تعطیلی و اعتصاب به می‌برد، این در حالی است که در آخرین ساعت‌های روز دوشنبه خبرگزاری‌های ایران از امضای تفاهم‌نامه‌ای میان دولت و شورای اصناف بر سر افزایش پانزده درصدی مالیات‌ها خبر داده بودند.

بر اساس اين گزارش‌ها، اين تفاهم‌نامه پس از نشستی پنج ساعته در وزارت بازرگانی امضا شد و بر اساس آن، قرار است ماليات عملکرد سال ۸۸ اصناف نسبت به ماليات قطعی سال ۸۷ ، معادل ۱۵ درصد افزايش يابد.

با این حال و با وجود پایان یافتن تعطیلات چهار روزه در ایران، بخش هایی از بازار تهران همچنان در تعطیلی به سر می‌برد و بسیاری از مغازه‌داران به ویژه در بازار پارچه فروشان در روز سه‌شنبه نیز حاضر نشدند فعالیت عادی خود را از سربگیرند.

علی.م، پسر یکی از تجار عمده پارچه در ایران با تاکید بر این که بازار پارچه تا مشخص شدن تکلیف مالیات تعطیل خواهد بود، می‌گوید: « دامنه اعتراض همچنان ادامه دارد.»

از سوی دیگر در حالی که مقام‌های رسمی دولت علت تعطیل اعلام کردن روزهای یکشنبه ودوشنبه در ایران را گرمای هوا اعلام کرده بودند، برخی سایت‌های اینترنتی این کار را تلاشی از سوی دولت برای نافرجام گذاردن اعتصاب بازاریان قلمداد کرده‌اند.

اعتصاب در بازار تهران از هفته گذشته و در اعتراض به «افزايش ميزان ماليات تا سقف ۷۰ درصد» آغاز شده و تا روز پنج‌شنبه ادامه یافته بود.

همچنین برخی گزارش‌های دیگر حاکی از آن است که همزمان با اعتصاب در بازار تهران، بازاريان در برخی نقاط ديگر ايران، مانند تبريز، کرمانشاه و مشهد نیز اعلام کرده بودند، به اين اعتصاب خواهند پیوست.

از سوی دیگر سايت «امروز»، که به سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی نزدیک است، در گزارشی در مورد اعتصاب در بازار تهران نوشته است، که اعتراض بازاريان به سبب پيوندهايشان با حزب موتلفه و بخش‌های سنتی محافظه‌کاران، که به سياست‌های دولت و نيز در دست گرفته شدن امور اقتصادی توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ناراضی هستند، می‌تواند ريشه سياسی داشته باشد.
XS
SM
MD
LG