لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۸

خوش‌بینی مشاور ارشد باراک اوباما نسبت به آزادی سارا شورد


 دیوید اکسلرود، مشاور ارشد سیاسی رئیس جمهور آمریکا
دیوید اکسلرود، مشاور ارشد سیاسی رئیس جمهور آمریکا
به دنبال اعلام صدور قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی برای آزادی سارا شورد، یکی از سه شهروند آمریکایی بازداشت شده در ایران، یکی از مشاوران ارشد باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، نسبت به آزادی وی اظهار خوش‌بینی کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز در پی انتشار گزارشی در مورد صدور قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی برای آزادی سارا شورد، دیوید اکسلرود، مشاور ارشد سیاسی رئیس‌جمهور آمریکا، ابراز امیدواری کرده است که این زن آمریکایی بازداشت شده در ایران آزاد شود.

مشاور ارشد باراک اوباما در این باره گفته است: «ما امیدوار هستیم و از خبر [آزادی سارا شورد] خوشحال شدیم. اما در این مورد قبلاً فراز و نشیب‌هایی وجود داشته است و از این رو تا زمانی که این اتفاق واقعاً روی نداده است، ما صبر می‌کنیم».

اشاره آقای اکسلرود به انتشار خبرهای ضد و نقیض در مورد آزادی یکی از سه بازداشت‌شده آمریکایی در ایران در روزهای گذشته در رسانه‌های ایرانی است.

پس از آنکه وزارت ارشاد جمهوری اسلامی در روز پنج‌شنبه از نمایندگان خبرگزاری‌های بین‌المللی در تهران برای شرکت در «مراسم آزادی» سارا شورد دعوت کرده بود، رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی نیز در روز جمعه از «عفو» این زن آمریکایی با پیگیری‌های شخص محمود احمدی‌نژاد خبر داد.

اما تنها چند ساعت پس از این موضع‌گیری، عباس جعفری‌دولت‌آبادی، دادستان تهران گفت که به دلیل «عدم طی شدن فرایند قضایی»، آزادی این شهروند آمریکای منتفی است.

دادستان تهران همچنین در این باره گفته بود: «خبر منتشره مورد تأیید دستگاه قضایی نمی‌باشد و طبعاً هرگونه تصمیم‌گیری درباره متهمان یاد شده منوط به سپری شدن مراحل قضایی خواهد بود».

گفتنی است، بر اساس گزارش خبرگزاری‌های داخلی ایران، قرار بود این شهروند آمریکایی که گفته می‌شود، به علت بیماری نیازمند خدمات پزشکی نیز هست، روز شنبه در مراسمی در ساختمان حافظیه مجموعه سعدآباد با حضور معاون اول محمود احمدی‌نژاد آزاد شود.

در این میان روز یکشنبه دادستان تهران در یک نشست خبری از تبدیل قرار بازداشت سارا شورد به قرار وثیقه و امکان آزادی وی در صورت تأمین وثیقه خبر داده است.

وی با اشاره به پرونده بازداشت سه تن از شهروندان آمریکایی در ایران گفته است که «برای دو نفر از متهمان که هر دو مرد هستند، ‌قرار بازداشت صادر شده و برای متهم دیگر که یک خانم است، قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی صادر شده است».

وی همچنین علت صدور قرار وثیقه را برای این زن آمریکایی بیماری وی اعلام کرده و افزوده است: «متهم زن آمريكايى نيز با پرادخت وثيقه ۵۰۰ ميليون تومانى مى‌تواند از ايران خارج شود ولى در زمان برگزارى دادگاه بايد در ايران حضور داشته باشد».

دو مرد جوان آمریکایی به نام‌های شین باور و جاشوا فتال به همراه سارا شورد، ۳۱ ساله، در مردادماه سال گذشته، در حالی که مشغول کوه‌نوردی در منطقه مرزی کردستان عراق بودند، از سوی مرزبانان ایرانی بازداشت شده بودند.

بازداشت این سه شهروند آمریکایی همزمان با اوج اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران صورت گرفته بود که به دنبال آن رهبران جمهوری اسلامی کشورهای غربی به ویژه ایالات متحده آمریکا و بریتانیا را به حمایت از معترضان متهم می‌کردند.

در این میان در حالی که به گفته مقام‌های منطقه خودمختار کردستان عراق، این سه شهروند آمریکایی در خاک عراق بازداشت شده بودند، پس از مدت‌ها بی‌خبری از سرنوشت آنها، سرانجام دادستان تهران در آبان ماه سال گذشته آنها را به جاسوسی متهم کرد.

این اتهام چندی بعد از سوی سایر مقام‌های ایرانی از جمله وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی نیز تکرار شد.

حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی، حدود دو هفته پیش نیز، در آخرین اظهار نظر خود در این باره از رو به پایان بودن تحقیقات در باره این سه تن خبر داده بود.

در مقابل مقام‌های دولت ایالات متحده آمریکا و خانواده این سه جوان آمریکایی اتهام‌های وارده از سوی مقام‌های ایرانی را بی‌پایه و اساس دانسته و خواستار آزادی فوری بازداشت‌شدگان شده‌اند.

دیوید اکسلرود، مشاور ارشد سیاسی باراک اوباما، نیز با تأکید بر بی‌گناهی سه شهروند آمریکایی گفته است: «این سه تن در وهله نخست اصلاً نبایست بازداشت می‌شدند. آنها با اتهام‌های نادرستی روبه‌رو هستند و باید آزاد شوند».

وی همچنین از تلاش دولت آمریکا برای آزادی این سه تن خبر داده و افزوده است: «ما به سختی برای آزادی آنها تلاش می‌کنیم».
XS
SM
MD
LG