لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۸

ابراز خوشحالی باراک اوباما و هیلاری کلینتون از آزادی سارا شورد


به دنبال آزادى سارا شورد، یکى از سه آمریکایى بازداشت شده در ایران، باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا از آن استقبال کرده و هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا هم خواستار آزادی دیگر شهروندان آمریکایی در ایران شده است.

اعضاى خانواده این سه شهروند آمریکایى هم با انتشار بیانیه‌اى ضمن ابراز خرسندى از آزادى سارا شورد، از مقام‌هاى جمهورى اسلامى خواسته‌اند، «بدون درنگ» دو بازداشت‌شده دیگر آمریکایی در ایران را نیز آزاد کنند.

پس از آن که مقام‌هاى قضایى جمهورى اسلامى با آزادى سارا شورد، یکى از سه آمریکایى بازداشت شده در ایران موافقت کرده و وى را به سفارت سوییس در تهران تحویل دادند، اعضاى خانواده این سه شهروند آمریکایى روز سه‌شنبه با انتشار بیانیه‌اى از این اقدام استقبال کرده‌اند.

اعضاى خانواده سه بازداشت شده آمریکایى در بیانیه خود با ابراز خوشحالى از این که «سرانجام» سارا شورد آزاد شده، نسبت به ادامه بازداشت شین باور و جاشوا فتال، دو شهروند دیگر آمریکایى در ایران ابراز تاسف کرده‌اند.

پس از صدور اخبار ضد و نقیضى در باره آزادى سارا شورد، عصر روز سه‌شنبه وى پس از تحمل بیش از یک سال زندان در ایران آزاد و به سفارت سوئیس در تهران تحویل داده شد.

خانم شورد در مرداد ماه سال گذشته به همراه دو مرد جوان آمریکایى به نام‌هاى شین باور و جاشوا فتال، در مناطق مرزى عراق با ایران بازداشت شده بود.

بازداشت این سه شهروند آمریکایى همزمان با اوج اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ریاست جمهورى در ایران صورت گرفته بود که به دنبال آن رهبران جمهورى اسلامى کشورهاى غربى به ویژه ایالات متحده آمریکا و بریتانیا را به حمایت از معترضان متهم مى‌کردند.

در این میان در حالى که به گفته مقام‌هاى منطقه خودمختار کردستان عراق، این سه شهروند آمریکایى در خاک عراق و در حال کوهنوردى و گردش بازداشت شده بودند، پس از مدت‌ها بى‌خبرى از سرنوشت آنها، سرانجام دادستان تهران در آبان ماه سال گذشته آنها را به جاسوسى متهم کرد.

این اتهام چندى بعد از سوى سایر مقام‌هاى ایرانى از جمله وزیر اطلاعات جمهورى اسلامى نیز تکرار شد.

در مقابل مقام‌هاى دولت ایالات متحده آمریکا و خانواده این سه جوان آمریکایى اتهام‌هاى وارده از سوى مقام‌هاى ایرانى را بى‌پایه و اساس دانسته و خواستار آزادى فورى بازداشت‌شدگان شده‌اند.

در این میان اعضاى خانواده این سه شهروند آمریکایى در بیانیه روز سه‌شنبه خود از مقام‌هاى جمهورى اسلامى به دلیل آنچه که «ابراز همدردى» آنها در مورد خانم شورد نامیده‌اند، تمجید کرده و افزوده‌اند: « ما از آنها مى‌خواهیم که تنها کار درست را انجام داده و شین و جاشوا را نیز بدون درنگ آزاد کنند.»

اعضاى خانواده سه بازداشت‌ شده آمریکایى در ایران یک بار دیگر بر بى‌گناهى آنها تاکید کرده و تکرار درخواست خود براى لزوم آزادى دو بازداشتى دیگر، اظهار داشته‌اند: « ایران هیچ دلیلى براى ادامه سلب آزادى آنها حتی برای یک لحظه هم ندارد.»

بستگان بازداشت‌شدگان آمریکایى در ایران در بیانیه خود همچنین از تلاش «دوستان، حامیان و مردم‌خیرخواه» در سراسر جهان براى آزادى این سه تن تشکر کرده و بر ادامه تلاش‌ها به منظور بازگرداندن دو بازداشتى دیگر به خانه تاکید کرده‌اند.

همچنین نورا شورد، مادر سارا شورد، نیز با بیان این که در طول ۴۱۰ روزى که از بازداشت دخترش مى‌گذرد براى آزادى وی دعا کرده و هم اکنون مشتاقانه در انتظار در آغوش کشیدن وى است، از مقام‌هاى جمهورى اسلامى خواسته است، با آزاد کردن شین باور و جاشوا فتال، خانواده‌هاى آنها را نیز از چنین شادى محروم نکنند.

سارا شورد روز سه شنبه تحویل مقامات دفتر حافظ منافع آمریکا در سفارت سوییس در تهران شد تا راهی عمان شده و از آنجا به آمریکا برود. وی تحت وثیقه تا زمان دادگاه آزاد است.
XS
SM
MD
LG