لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۶

کاترین اشتون: براى گفت و گوهاى هسته‌اى با ایران آماده‌ایم


.
.
در حالى که وزراى امور خارجه کشورهاى عضو اتحادیه اروپا در نشست هفته آینده خود در باره تشدید تحریم‌ها علیه جمهورى اسلامى رایزنى خواهند کرد، کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجى اتحادیه اروپا در دیدار با وزیر امور خارجه ایران در کابل براى از سرگیرى گفت‌و‌گوهاى هسته‌اى با تهران اعلام آمادگى کرده است.

به گزارش خبرگزارى دانشجویان ایران، ایسنا، کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجى اتحادیه اروپا، روز سه‌شنبه در حاشیه کنفرانس بین‌المللى افغانستان در کابل با منوچهر متکى، وزیر امور خارجه ایران دیدار کرده است.

مسئول سیاست خارجى اتحادیه اروپا در این دیدار با تاکید بر آمادگى خود به منظور از سرگیرى گفت‌و گوهاى هسته‌اى با ایران گفته است: «در این راستا با جمهورى اسلامى ایران در ارتباط هستیم و براى ایجاد یک راه‌حل مورد توافق دو طرف جدى هستیم.»

در خرداد ماه سال جارى و تنها حدود یک هفته پس از تصویب چهارمین قطعنامه تحریمى شوراى امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران، خانم کاترین اشتون با ارسال نامه‌اى براى سعید جلیلى، مذاکره کننده ارشد هسته‌اى ایران، خواستار از سرگیرى گفت‌و‌گوها درباره مساله‌ هسته‌اى ایران شده بود.

سعید جلیلى نیز در اواسط تیر ماه در پاسخ خانم اشتون «شرایط جمهورى اسلامى را براى از سرگیرى گفت‌وگوهاى هسته‌اى» در ماه سپتامبر اعلام کرده بود.

«آمادگى اروپا براى تعامل و همکارى»، «اجتناب از هرگونه فشار علیه جمهورى اسلامى» و «اعلام نظر صریح در مورد سلاح‌هاى هسته‌اى اسرائیل» از جمله شرایطى است که تهران به عنوان پیش‌شرط براى از سرگیرى گفت و گوهاى هسته‌اى اعلام کرده بود.

در این میان خبرگزارى فرانسه روز سه‌شنبه به نقل از دیپلمات‌ها در بروکسل گزارش داده است، که اتحادیه اروپا قصد دارد، از جمهورى اسلامى بخواهد «تاریخ مشخصى» را براى از سرگیرى گفت‌و‌گوهاى هسته‌اى بپذیرد.

این در حالى است که وزیران امور خارجه کشورهاى عضو اتحادیه اروپا قصد دارند در نشست هفته آینده خود در باره تشدید تحریم‌ها علیه جمهورى اسلامى تبادل نظر کنند.

در واکنش به خوددارى ایران از متوقف ساختن فعالیت‌هاى هسته‌اى حساس خود، سران کشورهاى عضو اتحادیه اروپا در نشست ماه گذشته خود در باره اعمال تحریم‌هاى یکجانبه به ویژه علیه بخش نفت و گاز ایران به توافق رسیده بودند.

از سوى دیگر در حالى که شوراى امنیت سازمان ملل متحد با تصویب چهارمین قطعنامه تحریمى علیه جمهورى اسلامى از تهران خواسته است، فعالیت‌هاى هسته‌اى خود مانند غنى‌سازى اورانیوم را متوقف سازد، نمایندگان مجلس شوراى اسلامى روز سه‌شنبه در ادامه بررسى «طرح صیانت از دستاوردهاى صلح‌آمیز هسته‌اى جمهورى اسلامى ایران»، دولت را مکلف به تولید سوخت هسته‌اى با غناى ۲۰ درصد براى رآکتور تحقیقاتى تهران کرده‌‌اند.

تلاش کشورهاى غربى براى تشدید تحریم‌ها علیه ایران پس از آن آغاز شده بود که تهران از پذیرفتن پیشنهاد آژانس بین‌المللى انرژى اتمى براى ارسال بخش عمده‌اى از اورانیوم غنى‌شده خود به روسیه و فرانسه براى تبدیل آن به سوخت هسته‌اى رآکتور تحقیقاتى تهران خوددارى کرده و به جاى آن به گسترش فعالیت‌هاى خود در زمینه غنى‌سازى اورانیوم پرداخته بود.

همچنین نمایندگان مجلس شوراى اسلامى دولت را موظف کرده‌اند که «صرفاً در چارچوب توافقنامه پادمان معاهده منع گسترش سلاح‌هاى هسته‌یى با آژانس بین‌المللى انرژى اتمى همکارى کند.»

«مقابله به مثل» با کشورهایى که به بازرسى هواپیماها و کشتى‌هاى ایرانى یا محموله‌هاى بارى ایران مبادرت مى‌ورزند یا از تحویل سوخت به هواپیماهاى ایرانى خوددارى مى‌کنند، از دیگر مصوبات مجلس در چارچوب «طرح صیانت از دستاوردهاى صلح‌آمیز هسته‌اى جمهورى اسلامى ایران» اعلام شده است.

در این میان على لاریجانى، رئیس مجلس شوراى اسلامى، که در حاشیه نشست روساى پارلمان‌هاى جهان در ژنو با خبرنگاران گفت‌و‌گو مى‌کرد، از مصوبه مجلس در این زمینه به عنوان پاسخى به «رفتار آمریکا و شوراى امنیت» یاد کرده و گفته است: «ایران بین تعهدات و تکالیف در چارچوب آژانس توازنى را برقرار مى‌کند، بدان معنا که اگر آنها بخواهند حقوق ایران را به دلیل تصمیمات آژانس نادیده بگیرند، باید توقع رفتار ما را از ناحیه تکالیف داشته باشند.»

رئیس مجلس شوراى اسلامى همچنین افزوده است: «همچنین طبق این مصوبه دولت موظف به تامین مواد غنى شده ۲۰ درصد براى رآکتور تهران است، همچنین اگر آنها بخواهند رفتارى غیرقانونى نسبت به بازرسى کشتى‌ها داشته باشند، ایران مقابله به مثل مى‌کند.»

وى در عین حال در باره میزان کارآیى تحریم‌ها گفته است: «همانقدر که سه قطعنامه پیشین شوراى امنیت علیه ایران توفیق داشته که جلوى فناورى هسته‌اى ایران را بگیرد، قطعنامه جدید نیز به همان میزان توفیق خواهد داشت.»
XS
SM
MD
LG