لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۸

نامه اعتراض‌آمیز سلطانیه به مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی


علی‌اصغر سلطانیه، نماینده جمهوری اسلامی در آژانس بین المللی انرژی اتمی
علی‌اصغر سلطانیه، نماینده جمهوری اسلامی در آژانس بین المللی انرژی اتمی
به دنبال ارایه آخرین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در باره برنامه هسته‌ای ایران و نیز ابراز نگرانی دوباره مدیر کل آژانس نسبت به «نبود همکاری کامل» جمهوری اسلامی با بازرسان این نهاد بین‌المللی، علي‌اصغر سلطانيه، نماينده ایران در آژانس در نامه‌ای خطاب به یوکیا آمانو، وی را به «کپی‌برداری» از قطعنامه‌های شورای امنیت در گزارش خود متهم کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، روز دوشنبه و همزمان با آغاز نشست دوره‌ای شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین، علی‌اصغر سلطانیه، نماینده جمهوری اسلامی در آژانس در نامه‌ای به یوکیا آمانو، از تازه‌ترین گزارش مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در باره برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی انتقاد کرده است.

در بخشی از این نامه آمده است: «مايه بسي تاسف است که به رغم توضيحات تفصيلي ما، قبل از توزيع گزارش، گزارش جنابعالی واقعياتی را که قبلا از سوي سلف شما بر اساس گزارش بازرسان گزارش شده بود، کاملا از قلم انداخته و يک گزارش نامتوازن است.»

آخرین گزارش مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی دوشنبه هفته گذشته در میان اعضای شورای امنیت و شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی توزیع شده بود.

این گزارش در نشست دوره‌ای شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که از روز دوشنبه در مقر آژانس در وین آغاز شده، مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

آقای آمانو در این گزارش جمهوری اسلامی را متهم کرده است که از طریق ممانعت از ورود برخی از بازرسان با تجربه، مسئله تحقیق در مورد برنامه هسته‌ای خود را «پیچیده» می‌کند.

در این گزارش همچنین یادآور شده است که ایران به روند تولید اورانیوم با غنای پایین و نیز با غنای بالاتر ادامه داده و از پاسخ دادن به پرسش‌های آژانس در مورد «ابعاد نظامی احتمالی» برنامه هسته‌ای خود طفره می‌رود.

این در حالی است که نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نامه خود به مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اظهار نظر در باره «ابعاد نظامی احتمالی» برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی را خارج از چارچوب توافق شده میان ایران و آژانس و نیز خارج از شرح وظایف آژانس قلمداد کرده است.

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در گزارش خود در باره برنامه هسته‌ای ایران، نسبت به فعالیت‌های احتمالی جمهوری اسلامی برای «توسعه موشک‌های دارای کلاهک هسته‌ای» ابراز نگرانی کرده و از تهران خواسته بود تا «بدون درنگ» اجازه دسترسی به همه مکان‌ها، تجهیزات و پرسنل مرتبط را با این برنامه را به بازرسان آژانس بدهد.

در مقابل علی‌اصغر سلطانیه در بخش دیگری از نامه خود به یوکیا آمانو، با انتقاد دوباره از ارجاع برنامه هسته‌ای ایران به شورای امنیت، مدیر کل آژانس را به تاثیر پذیری از «قطعنامه‌های غیرقانونی» شورای امنیت سازمان ملل در باره ایران متهم کرده و نوشته است: « اين گزارش بدون هيچ‌گونه توجيهی و به طرزی بی‌سابقه از بخش‌هايی از قطعنامه غير قانونی ‌١٩٢٩ شورای امنيت کپی‌برداري کرده است. اين شيوه درستي براي گزارش‌دهی از سوی يک آژانس تخصصی مستقل نيست و (به اين ترتيب) وارد بازی سياسی کشورهای خاصی شده است. آژانس با اتخاذ چنين رويکرد اشتباهی قطعا از اساسنامه خود منحرف شده، اعتبار خود را خدشه‌دار کرده و استقلال خود را زير سوال برده است.»

نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین از پرداختن به «جزییات بسیار زیاد» در باره برنامه هسته‌ای ایران در گزارش مدیر کل انتقاد کرده و آن را در تناقض با «حفاظت از اطلاعات محرمانه حساس متعلق به کشورهای عضو» ارزیابی کرده است.

‌علی‌اصغر سلطانیه در همین حال افزوده است: « گزارش درمورد اين گونه جزییات فني ثابت می کند که آژانس به تمامی مواد و تاسيسات هسته‌ای در جمهوری اسلامی ايران دسترسي کامل داشته و از جمله نشان‌دهنده بازرسي مکرر با استفاده از اقدامات مراقبتی و نظارتی آژانس است. لذا اين ادعا که «ايران همکاری لازم را مبذول نداشته است» نادرست و گمراه‌کننده است.»

این در حالی است که یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز دوشنبه در سخنرانی افتتاحیه خود در نشست شورای شورای حکام آژانس نیز، یک بار دیگر از تصمیم ایران برای جلوگیری از ورود برخی از بازرسان به تأسیسات هسته‌ای خود شدیدا ابراز تاسف کرده و تاکید کرده است، این اقدام مانع از انجام بازرسی‌ها توسط آژانس می‌شود.

وی همچنین با تاکید بر این که جمهوری اسلامی با بازرسان آژانس همکاری نمی‌کند، گفته است، آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای نمی‌تواند صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران را تایید کند.

شورای امنیت سازمان ملل تاکنون طی شش قطعنامه، چهار قطعنامه تحریمی، از ایران خواسته فعالیت های غنی سازی اورانیوم را به حال تعلیق درآورده و صحت صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای خود را به آژانس بین المللی انرژی اتمی ثابت کند. ایران این قطعنامه ها را رد کرده و می گوید برنامه اتمی را با هدف تولید برق دنبال می کند.
XS
SM
MD
LG