لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۰

انتقاد بایدن از حذف نامزدها در انتخابات عراق


جوزف بایدن معاون رییس جمهور آمریکا و نوری المالکی نخست وزیر عراق
جوزف بایدن معاون رییس جمهور آمریکا و نوری المالکی نخست وزیر عراق
معاون رییس جمهور آمریکا که در آستانه انتخابات پارلمانى عراق از این کشور دیدار کرده است، ابراز امیدوارى کرد، رهبران عراق راه حلى براى مشکل ناشى از حذف شمارى از چهره‌هاى سیاسى این کشور از انتخابات پارلمانى بیابند.

به گزارش خبرگزارى‌هاى بین‌المللى جوزف بایدن، معاون رییس جمهور آمریکا، که جمعه شب براى دیدار با رهبران عراق در آستانه انتخابات این کشور وارد بغداد شده بود، در دیدار با نورى‌ المالکى نخست وزیر عراق، از حذف بیش از پانصد نفر از انتخابات پارلمان این کشور انتقاد کرد.

این در حالى است که نورى‌ المالکى، نخست وزیر عراق، با دفاع از تصمیم کمیسیون انتخابات این کشور به معاون رییس جمهور آمریکا، گفته است، این تصمیم در چارچوب قانون اساسى عراق اتخاذ شده و هیچ گروه سیاسى خاصى مد نظر نبوده است.

در آستانه انتخابات تازه پارلمانى در عراق که در روز هفتم ماه مارس برگزار مى‌شود، کمیسیون انتخاباتى این کشور ۵۱۱ نفر را به دلیل «ارتباط با حکومت صدام حسین» از لیست نامزدها حذف کرده است.

از آنجایى که بیشتر این افراد از میان نامزدهاى سنى‌مذهب هستند، ایالات متحده آمریکا از این بابت نگران است که این اقدام با اعتراض شدید سنى‌ها روبرو شده و روند جذب اقلیت سنى را در نظام سیاسى عراق با خطر مواجه سازد.

صالح المطلق، رییس دومین حزب بزرگ سنى عراق و عبدالقادر العبیدى، وزیر دفاع کنونى عراق از جمله شخصیت‌هاى مهم سیاسى هستند که از فهرست نامزدهاى انتخابات پارلمانى پیش‌روى عراق حذف شده‌اند.

جوزف بایدن همچنین در دیدار روز شنبه خود با جلال طالبانى، رییس جمهور عراق، نیز در این باره با وى بحث و تبادل نظر کرد. رییس جمهور عراق پیشتر از تصمیم کمیسیون انتخاباتى عراق اعلام شکایت کرده بود.

معاون رییس جمهور آمریکا پس از دیدار با جلال طالبانى در یک کنفرانس خبرى مشترک در بغداد در این باره اظهار داشت: «خود عراقى‌ها باید در این باره تصمیم بگیرند نه من.»

وى در عین حال ابراز اطمینان کرد، که «رهبران عراق این مشکل را مد نظر داشته و براى یافتن راه‌حلى نهایى براى آن تلاش مى‌کنند».

معاون رییس جمهور آمریکا همچنین در عراق اعلام کرده است که دولت ایالات متحده قصد دارد، محاکمه پنج تن از کارکنان شرکت امنیتى بلک‌واتر را به اتهام قتل شهروندان عراق از سر بگیرد.

جوزف بایدن با ابراز تاسف از مرگ شهروندان غیر نظامى عراقى و نیز اعلام ناخرسندى از توقف رسیدگى به اتهام‌هاى این پنج نفر اظهار داشت: «وزارت دادگسترى آمریکا هفته آینده علیه حکم توقف محاکمه این افراد تقاضاى تجدید نظر خواهد کرد.»

معاون رییس جمهور آمریکا افزود: «ایالات متحده آمریکا مصمم است، هر کسى را که علیه مردم عراق مرتکب جنایت شده است، به پاى میز محاکمه بکشد. و توقف این رسیدگى به این پرونده به معناى تبرئه متهمان نیست».

چند تن از ماموران امنیتى بلک‌واتر در سپتامبر سال ۲۰۰۷ و به هنگام عبور یک کاروان دیپلمات‌هاى آمریکایى در منطقه‌اى در غرب بغداد به سمت جمعیت حاضر در محل شلیک کردند که به گفته منابع عراقى ۱۷ شهروند غیرنظامى در آن زمان کشته شدند.

با این حال در دسامبر سال گذشته دادگاهى در واشینگتن رسیدگى به اتهام‌هاى وارده علیه کارکنان بلک‌واتر را با این استدلال که «دلایل و اسناد کافى و قابل استناد براى این اتهام‌ها وجود ندارد»، متوقف کرد، که این تصمیم اعتراض شدید عراقى‌ها را در پى داشته است.
XS
SM
MD
LG