لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۸

پلیس تهران: قوه‌قضاييه تعدادی از اراذل‌و‌اوباش را «محارب» معرفی کند


رئیس‌ پلیس فرماندهی انتظامی تهران بزرگ خبر داد که دوشنبه‌شب بیش از ۱۰۰ تن از «افراد اراذل و اوباش نامدار و متجاوزین به عنف» در تهران دستگیر شده‌اند. وی به قوه قضائیه پیشنهاد کرده که «برخی از این افراد باید به عنوان محارب شناخته شوند.»

رئیس پلیس تهران بزرگ هم‌چنین از دستگیری ۴۰۰ نفر دیگر از «اراذل و اوباش» در طول شب‌های آینده در تهران خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، حسین ساجدی‌نیا اظهار داشت این افراد که ۹۴ مرد و شش زن هستند از «اراذل و اوباش درجه یک شناخته شده‌اند» و در یک اقدام ضربتی و در چارچوب طرح موسوم به «امنیت محله‌محور» بازداشت شده‌اند.

به گفته فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ در جریان «طرح امنیت محله‌محور» که از روز یکشنبه آغاز شده قرار است مأموران پلیس در دو هزار نقطه از محله‌های تهران که از پیش شناسایی شده حضور بیابند.

به گفته حسین ساجدی‌نیا، سنین متهمانی که تاکنون دستگیر شده‌اند از ۱۹ تا ۳۰ سال است و «پلیس تهران آمادگی دارد تا بر اساس دستور مراجع قضایی، این افراد را برای عبرت دیگران در سطح محلات بگرداند.»

از موارد پیشین گرداندن متهمان در سطح شهر که در رسانه‌ها بازتاب یافت، «طرح مبارزه با اراذل و اوباش» در سال ۸۶ بود که در جریان آن، افراد دستگیر شده با آویزان کردن آفتابه بر گردن آنها و قرار دادن لوله آفتابه در دهان این افراد و کتک زدن آنها در ملأعام در سطح خیابان‌های شهر گردانده شدند. در پی این اقدام، اسماعیل احمدی‌ مقدم، فرمانده وقت نیروی انتظامی اعلام کرد که رفتار این مأموران «مورد تأیید» وی نیست.
«پلیس تهران آمادگی دارد تا بر اساس دستور مراجع قضایی، این افراد را برای عبرت دیگران در سطح محلات بگرداند.»

پیشنهاد محارب خواندن افراد دستگیر شده توسط پلیس تهران در حالی بیان می‌شود که بر پایه مواد ۶۱۷ تا ۶۱۹ قانون مجازات اسلامی، کیفر افرادی که با تعرض به افراد جامعه یا حرکات نامتعارف موجبات سلب آسایش و امنیت عمومی را فراهم کنند، بسته به نوع جرم حبس از دو ماه تا دو سال و شلاق در نظر گرفته شده است.

پیشنهاد محارب خواندن برخی از افراد دستگیر شده در هفته جاری در صورت پذیرفته شدن از سوی مقامات قضایی می‌تواند به مجازات‌های سنگین‌تر و بر پایه قوانین جمهوری اسلامی حتی به اعدام آنها منجر شود.

در پی اعدام شماری از زندانیان سیاسی رویدادهای پس از انتخابات دهم ریاست‌جمهوری به جرم «محاربه» که توسط دستگاه قضایی جمهوری اسلامی صورت گرفت، تعریف فقهی مفهوم «محاربه» بار دیگر با مناقشه روبه‌رو شده‌است.

به دنبال انتشار گزارش‌های مربوط به صدور حکم اعدام برای شماری از بازداشت‌شدگان سیاسی به اتهام «محاربه»، آیت‌الله علی‌محمد دستغیب، یکی از مراجع شیعیان، در پاسخ به پرسشی در این باره، استناد به حکم محاربه در مورد معترضان به نتایج انتخابات را نادرست خواند.

وی در باره محاربه گفته‌است، کسانی که در مقام دفاع از خود بر می‌آیند، شامل حکم محاربه نیستند و محارب به کسانی می‌گویند که روبه‌روی مردم می‌ایستند و آزادی آنها را سلب می‌کنند.

آیت‌الله یوسف صانعی، یکی دیگر از مراجع تقلید شیعیان، تاکید کرده بود، نمی‌توان معترضان به اقدامات حکومت را محارب نامید.

این مرجع تقلید نزدیک به اصلاح‌طلبان در تشریح معیارهای «محارب» گفته بود: «محارب کسی است که برای ایجاد رعب و وحشت و ناامنی در جامعه و سلب آزادی‌های مردم، بوسیله سلاح اقدام نماید و موجب ترس و وحشت مردم باشد.»
XS
SM
MD
LG