لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۰

واکنش مقامات ایران همزمان با افزایش تلفات انفجار شيراز


یکی از شاهدان گفته است که زمان وقوع انفجار حدود ۸۰۰ نفر در حسینیه بوده اند. (عکس: ایسنا)
یکی از شاهدان گفته است که زمان وقوع انفجار حدود ۸۰۰ نفر در حسینیه بوده اند. (عکس: ایسنا)

گزارش ها حاکی است که آمار انفجار روز شنبه در حسينه سيد الشهدا در مرکز شهر شيراز به ۱۱ کشته و ۱۹۱ مجروح رسيده و همزمان برخی مقامات از احتمال سهل انگاری در بروز اين حادثه خبر داده اند.


بر اساس تازه ترين گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ايران، ايرنا، تا کنون ۶۰ مجروح به صورت سر پايی درمان شده و ۲۸ مجروح هم تحت عمل جراحی قرار گرفته اند.


اسامی مجروحين در وب سايت رسمی مرکز اورژانس ايران


به گزارش خبرگزاری ها، انفجار پس از سخنرانی حجت الاسلام سيد محمد انجوی نژاد، رييس کانون فرهنگی، مذهبی رهپويان وصال شیراز و دبير نماز جمعه استان فارس، که خود در حادثه آسيبی نديده، رخ داد. انفجار در قسمت مردانه و در انتهای سالن حسينيه اتفاق افتاده است.


خبرگزاری های ايران اعلام کرده اند که صدای انفجار تا کيلومتر ها دورتر شنيده شده و شيشه های خانه های اطراف محل انفجار شکسته شده است.


يکی از شاهدان که زمان وقوع انفجار در حسينيه بوده به خبرگزاری فارس گفته است : «ساعت ۱۵:۲۱ دقيقه با پايان يافتن سخنرانی و آماده شدن حاضران برای نوحه خوانی و سينه زنی صدای يک انفجار از قسمت مردان حسينيه شنيده شد و پس از آن همه جا را دود و غبار فرا گرفت.» اين شاهد همچنين گفته است که زمان وقوع انفجار حدود ۸۰۰ نفر در حسينيه حضور داشته اند.


خبرگزاری های ايران اعلام کرده اند که صدای انفجار تا کيلومتر ها دورتر شنيده شده و شيشه های خانه های اطراف محل انفجار شکسته شده است.

يکی ديگر از حاضران در حسينه به خبرگزاری ايرنا گفته است: «سخنرانی با موضوع خودفريبی تمام شده بود، چراغ های حسينيه خاموش شد و در حد فيلمبرداری، تعدادی از نورافکن های کم نور، روشن بود، هنوز عزاداری حاضران شروع نشده بود که از قسمت انتهايی حسينيه و پشت سر محل استقرار آقايان، ساختمان با صدای مهيب لرزيد و انفجار اتفاق افتاد.»


پس از وقوع اين انفجار، آمبولانس ها و خودروهای آتش نشانی به محل هجوم آوردند و سازمان بهداشت و درمان استان فارس هم از تمامی پرستاران شهر شيراز خواسته است در محل کار خود حاضر شوند.


پس از وقوع این انفجار، نيروهای امنيتی منطقه را محاصره و تحت کنترل خود درآورده اند و بلافاصله شورای تامين استان تشکيل جلسه داده است.


علت وقوع انفجار


در حالی که معاون سياسی- امنيتی استاندار فارس، ضمن تاييد خبر وقوع انفجار گفته است که «علت دقيق اين حادثه در دست پيگيری است»، دو مقام رسمی ديگر گفته اند که احتمال دارد علت انفجار وقوع یک حادثه اتفاقی باشد.


علی معيدی، فرمانده نيروی انتظامی فارس، به خبرگزاری فارس گفته است «احتمالا علت اين حادثه به دليل سهل انگاری بوده است زيرا چندی پيش در همين محل يک نمايشگاه در وصف دفاع مقدس برپا شده بود.» او گفته است که «احتمال می رود مهمات باقی مانده در محل عامل اين انفجار بوده باشد‏.‏»


فرمانده نيروی انتظامی فارس، «هرگونه خرابکاری واقدام ضد امنيتی دراين حادثه رامنتفی اعلام کرد» و گفت تحقيقات بيشتر درباره اين حادثه ادامه دارد‏.‏


معاون امنيتی - انتظامی وزارت کشور، عباس محتاج، هم به خبر گزاری مهر گفته است: «واقعه شب گذشته در حسينيه سيدالشهداء شيراز قطعا يک حادثه اتفاقی است.»


وی در عین حال افزود: «اکنون در حال بررسی بيشتر علت اين واقعه هستيم اما تا اين لحظه علت اصلی اين حادثه مشخص نشده است.»


در همین حال، غلامعلی حداد عادل، رييس مجلس شورای اسلامی، در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس، خواستار تحقيق و بررسی دقيق درباره علت بروز انفجار در شيراز شد و گفت: «دستگاه های مسئول هر چه سريعتر درباره علت بروز اين حادثه تحقيقات دقيق نمايند و همچنين رسيدگی درست و فوری به مجروحان حادثه کنند.»


روايت همسايگان محل حادثه


خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ايران، ايرنا، در گزارشی گفته های دو نفر از کسانی که نزديک محل انفجار بوده اند را نقل کرده است.


يکی از همسايگان ديوار به ديوار حسينيه در خيابان شهيد آقايی شيراز گفته است: «طبق روال هر شنبه شب نشسته بوديم و از طريق بلندگو، سخنان حجت الاسلام سيد محمد انجوی نژاد، رييس کانون فرهنگی، مذهبی رهپويان وصال را گوش مي داديم، هنوز عزاداری حاضران در جلسه شروع نشده بود، يکباره صدا قطع شد و بلافاصله يک صدای مهيب همراه با لرزش شنيده شد، ساختمان لرزيد، موج انفجار داخل منزل ما نيز پيچيد و بعدا متوجه شديم که شيشه های خانه های اطراف تا چند متری نيز شکسته شده است.»


يکی ازهمسايگان روبه رويی حسينيه هم گفته است: «پس از شنيدن صدای انفجار، شعله های آتش در محل حسينيه زبانه کشيد طوری که از فاصله دور نيز قابل رويت بود، همگی به طرف محل انفجار دويديم و آنجا بود که پس از دقايقی، جنازه های تکه پاره و سوخته افراد را مشاهده کرديم که از محل حادثه خارج مي کردند.»


XS
SM
MD
LG